دانلود نسخه iOS اپلیکیشن‌های ایرانی

دانلود برنامه‌های ایرانی برای آیفون، یکی از چالش‌های کاربران اپل در ایران است....

مجله آی‌اپسی

کلی اپلیکیشن پولی ولی رایگان برای شما

با گرفتن اکانت آی‌اپس میتوانید به تمامی اپلیکیشن‌های پولی دسترسی داشته باشید

احتمالاً شما هم با دیدن این تیتر شوکه‌ و ناراحت‌ شده‌اید. پس از مدت‌ها انتظار و عبور از وضع قوانین سخت‌گیرانه در خصوص ورود و رجیستری آیفون‌های سری ۱۴، ۱۵ و ۱۶ چند ماهی است که وزرات صمت و دولت مجوزهای لازم را برای ثبت این گوشی‌های پرطرفدار صادر کرده‌اند، اما اینکه آیفون مدل ۱۷ ایر (نامی که تا به امروز به نسخه سبک و باریک آیفون سری ۱۷ داده شده است) رجیستر نمی‌شود می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد. اما اصل ماجرا چیست؟ آیا دولت در این موضوع نقش دارد یا مشکل از جای دیگری نشأت می‌گیرد؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز در اخبار و استوری‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام اشاره کردیم، باریک‌ترین و نازک‌ترین آیفون سری ۱۷ به دلیل ساختار خاص و ضخامت بسیار کم احتمالاً درگاه سیم کارت و بخش سخت‌افزاری مربوط به این ویژگی را نخواهد داشت و سیستم ارتباطی این گوشی به‌شکل eSIM خواهد بود. اما برای ان دسته از کاربرانی که نمی‌دانند ای سیم چیست باید بگوییم که این ویژگی خاص که متفاوت‌ترین و جدیدترین فناوری مخاربراتی است کاربران را از استفاده از سیم‌کارت‌های مرسوم بی‌نیاز کرده و گوشی‌ها به جای اینکه با قرار گرفتن سیم بتوانند با دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی ارتباط برقرار کنند می‌توانند از طریق سیستمی که به شکل یکپارچه روی تلفن همراه وجود دارد به شبکه‌های مذکور متصل شوند.

در حقیقت هویت و مجوز ارتباطی شما که پیش‌تر از طریق سیم کارت میسر می‌شد، اینبار به‌شکل نرم‌افزاری که روی تراشه‌ eUICC نوشته شده است خواهد بود و کاربر می‌توانند از این طریق تماس تلفنی یا دسترسی به اینترنت داشته باشد. با آنکه از معرفی این فناوری مدت‌ها می‌گذرد، اما هنوز هم تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها و کشورها از این سیستم جدید پشتیبانی نمی‌کنند.

برهمین اساس از آنجا که تمامی اپراتورهای مخابراتی ایرانی نیز هنوز از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین واضح است که نمی‌توان انتظار رجیستری چنین گوشی را داشت؛ چراکه زیرساخت‌های لازم برای آن وجود ندارد. با آنکه هنوز و به‌طور قطعی چیزی مشخص نیست، اما تصاویر منتشرشده از آیفون ۱۷ ایر نشان می‌دهد خبری از درگاه سیم کارت نبوده و این تنها یک معنا دارد؛ خداحافظی با فناوری قدیمی سیم‌کارت‌ها.

پس چندان دور از انتظار نیست که این مدل متفاوت از آیفون را با توجه به شرایطی که دارد از لیست محصولات قابل رجیستری حذف کنیم. البته مدل‌های دیگر آیفون ۱۷ احتمالاً چنین شرایطی نداشته باشند و بتوان آن‌ها را در کشورمان راه‌اندازی و استفاده کرد.

 

حدود سه هفته از مراسم جذاب و پرهیجان کنفرانس توسعه‌دهندگان 2025 می‌گذرد و کاربران و علاقه‌مندان به محصولات اپل همچنان در حال بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع سیستم عامل‌های معرفی شده هستند. با آنکه در حال حاضر خبری از نسخه بتای عمومی و قابل نصب برای کاربران عادی نیست اما افرادی که در لیست توسعه‌دهندگان قرار دارند می‌توانند تجربه‌ای زودتر از سایرین از امکانات این سیستم عامل داشته باشند. یکی از ویژگی‌های به‌شدت جذاب و البته چشمگیر iOS 26 امکان ساخت والپیپر 3D آیفون است. اینکه چطور و چگونه پس زمینه سه‌ بعدی آیفون ایجاد کنیم موضوع این مقاله از آی اپس است. از شما هم دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پس زمینه سه‌ بعدی آیفون یا والپیپر 3D آیفون چیست؟

پس زمینه سه بعدی آیفون یا والپیپر 3D آیفون ویژگی مشابه Spatial Wallpaper هدست Apple Vision Pro که به دلیل جذابیت و علاقه کاربران، اپل آن را برای سایر سیستم عامل‌های دیگرش اصطلاحاً پورت کرده است. این ویژگی با ایجاد عمق روی تصاویر دو بعدی یا 2D و افزودن افکتی مشابه Parallax (که پیش‌تر روی iOS فعال بود) حس و حالی سه بعدی‌گونه به تصاویر پس‌زمینه می‌دهد.

البته باید توجه داشته باشید این قابلیت الزاماً روی هر تصویری قابل اجرا نبوده و تغییراتی که سیستم روی عکس‌ها ایجاد می‌کند برای همه تصاویر یکسان نیست؛ پس حتماً به این موضوع مهم و کلیدی دقت کافی داشته باشید.

چگونه با یک عکس، پس زمینه سه‌ بعدی آیفون ایجاد کنیم؟

برای ساخت والپیپرهای 3D آیفون کافی است به ترتیب مراحل زیر عمل کنید، منتها پیش از هر اقدامی به‌خاطر داشته باشید که باید سیستم عامل شما iOS 26 بتا یا رسمی باشد و آیفون شما نیز از آیفون 12 بالاتر باشد. در ضمن حتماً و حتماً گزینه Low Power Mode را خاموش کنید.

فعال بودن ویژگی Spatial Scene برای والپیپر 3D آیفون

  • ابتدا تصویر مورد نظر خود را از طریق اپلیکیشن رسمی Photos اپل انتخاب و روی آن ضربه بزنید.
  • روی گزینه Share زده و در منوی بازشده Use as Wallpaper را انتخاب کنید.
  • روی گزینه Spatial Scene در قسمت پایین و سمت راست تصویر بزنید.

ساخت تصویر پس زمینه سه بعدی آیفون

  • توجه داشته باشید اگر تصویر مورد نظر شما قابلیت پس زمینه سه بعدی را نداشته باشد این گزینه برایتان فعال نخواهد شد.
  • پس از انتخاب این گزینه تغییراتی روی تصویر ایجاد شده و شما می‌توانید زاویه و محدوده تصویر را با کمک دو انگشت تنظیم کنید.
  • پس از مشخص شدن محدوده عکس روی گزینه Add و Set as Wallpaper Set بزنید تا فرایند کامل و والپیپر 3D آیفون شما ساخته شود.

افزودن تصویر پس زمینه سه بعدی به آیفون

به همین سادگی می‌توانید تنها با چند حرکت ساده و بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار جانبی خاصی یک تصویر ساده دو بعدی را عمق‌دار و ۳ بعدی کنید. به خاطر داشته باشید با فعال شدن ویژگی Low Power Mode این ویژگی غیرفعال خواهد شد.

ردیابی در آیفون و ویژگی App Tracking Transparency

حریم خصوصی با پیشرفت فناوری و گسترش ارتباطات اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. وجود روش‌های مختلف برای استخراج داده‌های افراد و استفاده تبلیغاتی از آن‌ها برای افزایش فروش یکی از موارد شاخص نقض حریم خصوصی افراد است. اگر به‌خاطر داشته باشید شرکت‌هایی مانند متا به دلیل جمع‌آوری داده‌های کاربران به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت و حتی ارزش سهام این کمپانی و شرکت‌های مشابه به‌دلیل افشا این اطلاعات دچار ریزش شد. اکثر کمپانی‌های آمریکایی تصمیم گرفتند رویکردی محافظه‌کارانه اتخاذ کند و تا حد زیادی جلوی این انتقال اطلاعات را بگیرد. اپل نیز ار حدود ۵ سال پیش و با عرضه iOS 14.5 تغییراتی در سیاست‌های تبلیغاتی خود ایجاد کرد و سیستم ردیابی آیفون و بحث تبلیغات هدفمند اپل را به‌گونه‌ای دیگر مدیریت کرد. اما ویژگی App Tracking Transparency توانسته کاربردی باشد؟ آیا کاربران با فعال کردن عدم ردیابی توانسته‌اند همه چیز را متوقف کنند؟ این‌ها پرسش‌های مهمی است که در این مقاله از آی اپس به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی App Tracking Transparency چیست؟

ویژگی App Tracking Transparency یا ATT که اپل همراه با iOS 14.5 معرفی کرد، تغییری بنیادین در سیاست‌های حریم خصوصی این شرکت بود. این قابلیت باعث می‌شود هر برنامه‌ای که قصد دارد فعالیت کاربر را در اپ‌ها و وب‌سایت‌های دیگر را ردیابی کنند، ابتدا مجوز کاربر را بگیرد. از نظر فنی، ویژگی ATT دسترسی اپلیکیشن‌ها به Identifier for Advertisers یا IDFA را محدود می‌کند. اما برای آن دسته از کاربرانی که نمی‌دانند آی دی اف ای چیست باید بگوییم که IDFA شناسه‌‌ای یکتا است که تبلیغ‌دهندگان با آن می‌توانستند رفتار کاربر را در چندین اپ و سرویس دنبال کنند. این ویژگی عملاً اجازه می‌داد تا برنامه بتوانند با رصد کاربر و بررسی داده‌های او بفهمند که نیازها و خواسته‌هایش چیست و به‌نوعی با هدایت هوشمندانه تبلیغاتی او را به سمت خرید یا تهیه محصول مورد نظر جذب کنند.

اما شاید تا اینجای قضیه مقداری برایتان پیچیده باشد. در حقیقت ما در ابتدا موضوعی را مطرح کردیم که در نهایت منجر به ایجاد آپشنی با عنوان Ask App Not to Track یا Allow روی محصولات اپل شد؛ همان گزینه‌ای که در ابتدای اجرای برنامه‌ها از شما می‌خواهد که مجوز دسترسی صادر شود یا نه. اپل با گذاشتن این ویژگی در حقیقت می‌خواهد تا حد ممکن ارائه اطلاعات به کاربران را انتخابی و دلخواه کند و اگر کسی مایل نیست اجازه ندهد تا داده‌های او افشا شوند.

با غیر فعال کردن ردیابی در آیفون چه اتفاقی روی می‌دهد؟

برای آنکه بهتر و به‌شکل فنی‌تر با ویژگی App Tracking Transparency آشنا شوید بد نیست بدانیم زمانی که کاربر گزینه‌ی “Ask App Not to Track” را انتخاب می کند در پاقع چه روی می‌دهد:

  • اول از همه اپلیکیشن مورد نظر دیگر به IDFA دسترسی ندارد.
  • توسعه‌دهنده موظف است از هرگونه ردیابی متقاطع یا Cross-App Tracking بدون اجازه‌ی کاربر خودداری کند.
  • اپل به‌دقت تبادل داده‌ها را رصد کرده و در صورت تخلف سازندگان از سیاست‌های وضع‌شده، اپلیکیشن از استور حذف خواهد شد.

ردیابی در آیفون

توجه داشته باشید اگر کاربر در پاسخ به پرسش Allow to track your activity across other companies’ apps and websites که پس از اجرای هر برنامه روی صفحه نمایش داده می‌شود گزینه Allow را انتخاب کند برنامه و سازندگانش تقریباً به تمامی اطلاعات کاربر از جمله جنسیت، موقعیت مکانی، نام و بسیار از موارد دیگر دسترسی پیدا می‌کنند! و به راحتی می‌توانند از آن‌ها در زمان و مکان مناسب علیه کاربر استفاده کنند.

پس نگرانی از انتقال چنین حجمی از اطلاعات موجب شده تا اپل به‌خوبی شرایط را بسنجد و مراقب باشد تا به رسوایی‌های مشابه فیس‌بوک و شرکت متا دچار نشود. بر همین اساس تیم کوک و همراهانش تلاش می‌کنند تا هر گونه نقض حریم خصوصی را به‌شکل کوبنده و جدی پاسخ دهند.

اما صرف نظر از تمامی جنبه‌های فنی و تئوری آیا حقیقتاً چنین قابلیتی تمامی راه‌های نفوذ را می‌بندد؟ آیا سیاست تبلیغات هدفمند اپل می‌تواند جلوی نشت داده‌های کاربران را بگیرد؟

ویژگی App Tracking Transparency از واقعیت تا ادعا

پاسخ به این پرسش هم بله است و هم خیر. در واقع پس از اتفاقاتی که برای شرکت‌های مطرح آمریکایی و فروش داده‌های کاربران به مجموعه‌های دیگر روی داد قانون‌گذاران با ایجاد محدودیت‌هایی توانسته‌اند از ردیابی حدود ۷۳ درصد کاربران این رقم را به ۱۸ درصد کاهش دهند و تا حد زیادی جلوی این مشکل بزرگ را بگیرند. اما واقعیت این است که شرکت‌های فعال در زمینه تبلیغات نیز بیکار نبودند و در این مدت به شیوه‌های مبتکرانه و نامتعارفی داده‌های کاربران را استخراج کرده‌اند. به عنوان مثال اکنون بسیاری از برنامه‌ها علی‌رغم ندادن مجوز به آن‌ها باز هم می‌توانند به نوع دستگاه مورد استفاده کاربر، سایز صفحه، سیستم عامل و مواردی این چنین دست پیدا کنند. پس تنها با مسدود کردن برنامه‌ها نمی‌توان جلوی درز اطلاعات را گرفت.

در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که کاربران برای حفظ حریم خصوصی خود و عدم سو استفاده از داده‌های مهم اول از همه باید مراقب برنامه‌هایی که نصب می‌کنند، باشند. بر همین اساس تا حد ممکن از دادن دسترسی‌های مختلف مانند دوربین، میکروفن، لیست تماس‌ها و پیامک‌ها جلوگیری کنید. در عین حال به پیام‌های مختلف نمایش داده شده روی گوشی توجه کرده و هر موردی را بدون مطالعه و دقت تایید نکنید. در ضمن باید توجه داشته باشید که در دنیای امروز اطلاعات از هر کالایی و شی گرانبا ارزش‌تر است و از دست دادن آن به میزان هرچند اندک می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ را رقم بزند.