بدون دیدگاه
رویدادهای اپل

۱۰ مورد از شرم‌آورترین اشتباهات شرکت اپل در تاریخ!

اشتباهات شرکت اپل

Apple یک شرکت تریلیون دلاری به حساب می‌آید که آوازه کیفیت و زیبایی محصولاتش سال‌هاست در جهان پیچیده و مشکل پسندترین طرفداران تکنولوژی را جذب خود کرده است. قطعا دانستن اشتباهات این شرکت برای همه ما جالب است و این کمپانی نیز مانند هر کمپانی موفق دیگری تلخی‌های روزگار را چشیده و از آن‌ها با سربلندی بیرون آمده است. پس اگر کنجکاو شده‌اید تا درباره شکست‌ها و اشتباهات شرکت اپل بیشتر بدانید، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

1. دستگاه Apple Newton، یک شکست بزرگ

Apple Newton در سال ۱۹۹۳ میلادی با قیمت ۲۴۹۵ دلار به عنوان دستگاه دیجیتالی شخصی (PDA) عرضه شد. جان اسکالی که در آن زمان رئیس شرکت اپل بود، این دستگاه کوچک و جالب را با ویژگی‌های مختلف و اپلیکیشن‌هایی که توانایی مدیریت وظایف مختلف را داشتند، روانه بازار کرد. این دیوایس می‌توانست دست خط افراد مختلف را تشخیص دهد. اما نتیجه آن‌طور که انتظار می‌رفت، نشد.

در واقع Apple Newton آن‌قدر عیب و ایراد داشت که نمی‌توانست اهدافی را که از آن انتظار می‌رفت، به درستی برآورده کند. این شکست بزرگ باعث شد تا استیو جابز پس از بازگشت به این کمپانی، تولید آن را در سال ۱۹۹۸ برای همیشه متوقف کند.

دستگاه Apple Newton

2. کنسول بازی Apple Pippin، سرنوشتی تلخ

این کمپانی تلاش فراوانی کرد تا در سال ۱۹۹۶ با معرفی کنسول بازی Apple Pippin به قیمت ۵۹۹ دلار، به دنیای کنسول‌های بازی نیز ورود کند. به همین دلیل دستگاهی را طراحی کرد که چیزی مابین کنسول بازی و کامپیوتر بود. متأسفانه این تکنولوژی نیز به ثمر ننشست و به دلیل ویژگی‌های نه چندان کاربردی و قیمت بالای آن، در سال ۱۹۹۷ توقف تولید شد.

کنسول بازی Apple Pippin

3. موس دایره‌ای شکل، نه چندان پُرطرفدار

یکی دیگر از اشتباهات شرکت اپل در سال ۱۹۹۸، تولید ماوسی به ظاهر منحصربه‌فرد با طراحی دایره‌ای شکل بود. متأسفانه برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، این ماوس با استقبال عموم مردم مواجه نشد. زیرا هنگام استفاده، زیر دست می‌چرخید و به خاطر اندازه کوچکش، به درستی کنترل نمی‌شد. این محصول نیز در سال ۲۰۰۰ میلادی از رده خارج شد.

موس دایره‌ای شکل اپل

4. مکینتاش قابل حمل، لپ‌تاپی با اِشکالات فراوان

این کمپانی در سال ۱۹۸۹ برای نخستین بار تلاش کرد تا کامپیوتری قابل حمل بسازد. اما این نیز یکی از اشتباهات شرکت اپل بود که در نهایت با شکست مواجه شد. این کامپیوتر ۴ اینچی آن‌قدر سنگین بود که امکان حمل و جابه‌جایی نداشت. به علاوه آن‌قدر خطا داشت که از انجام ساده‌ترین وظایف نیز ناتوان بود. نتیجه این شد که این کامپیوتر ۷۳۰۰ دلاری نیز در سال ۱۹۹۱ توقف تولید شد.

مکینتاش قابل حمل

5. پاور مک G4 Cube، محصولی طرد شده

در سال ۲۰۰۰ میلادی، این شرکت برای باری دیگر تلاش کرد تا کامپیوتر جمع و جور و زیبایی را روانه بازار کند. اما بدون شک پیش‌بینی نمی‌کرد که این محصول جدید نیز به عنوان یکی از بزرگترین اشتباهات شرکت اپل در تاریخ ثبت شود. این کامپیوتر فاقد مانیتور بود و به دلیل قیمت گران ۱۵۹۹ دلاری آن و عدم پشتیبانی از ویژگی‌های جدید، یک سال پس از تولید برای همیشه از رده خارج شد.

پاور مک G4 Cube

6. آیپاد U2، یک ضرر باور نکردنی

این کمپانی در سال ۲۰۰۴ آیپاد زیبایی را روانه بازار کرد و از هیچ چیزی برای تبلیغ گسترده آن دریغ نکرد. این شرکت محصول جدید خود را با همکاری U2 که یکی از گروه‌های معروف موسیقی راک ایرلندی است، عرضه کرد. با وجود اینکه این دستگاه بهترین آهنگ‌های این گروه موسیقی را در دل خود جای داده بود و امضای تمامی اعضای گروه موسیقی را داشت، اما به دلیل قیمت ۳۴۹ دلاری آن که ۵۰ دلار از نمونه‌های مشابه گران‌تر بود، نتوانست نظر طرفداران را جلب کند و در نهایت در سال ۲۰۰۷ تولید آن متوقف شد.

آیپاد U2

7. دستگاه eMate، مرموزترین تولید اپل

اپل در سال ۱۹۹۷ اقدام به تولید محصولی کرد که برای عموم مردم عرضه نشده بود. این دیوایس که چیزی مابین کامپیوتر، لپ‌تاپ و دستیار دیجیتالی شخصی بود و تنها برای مقاصد آموزشی طراحی شده و در اختیار انستیتوهای آموزشی قرار گرفته بود. این کمپانی جزئیات فروش این محصول را هیچ‌گاه منتشر نکرد و آن را از دید رسانه‌ها پنهان نگه داشت. متاسفانه با وجود قیمت مناسب ۷۹۹ دلاری، اپل ناچار شد در سال ۱۹۹۸ با آن برای همیشه خداحافظی کند.

دستگاه eMate

8. مکینتاش تی‌وی، گران و بی‌مصرف

(اشتباهات شرکت اپل مکینتاش تی‌وی)

یکی دیگر از اشتباهات شرکت اپل، طراحی گجتی بود که با وجود بی‌مصرف بودنش، راه را برای طراحی و تولید اپل تی‌وی‌های معروف امروزی هموار کرد. این دستگاه که ترکیبی از تلویزیون و کامپیوتر بود، در سال ۱۹۹۳ با قیمت ۲۴۹۵ دلار روانه بازار شد، اما متأسفانه با محدودیتی جدی همراه بود.

این سیستم با صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی خود نمی‌توانست نقش کامپیوتر و تلویزیون را همزمان ایفا کند! در واقع کاربر یا باید از آن به عنوان تلویزیون استفاده می‌کرد یا به عنوان کامپیوتر. نتیجه این شد که این دستگاه نیز در سال ۱۹۹۴ از رده خارج شد.

مکینتاش تی‌وی

9. پروژه eWorld، جامعه مجازی خالی از سکنه

امروزه کسی نیست که نام فیسبوک، اینستاگرام یا تلگرام را نشنیده باشد. جالب است بدانید اپل در سال ۱۹۹۴ تلاش کرد تا با ایجاد یک جامعه مجازی و آنلاین، ارتباط انسان‌ها از راه دور را راحت کند و امکان ارسال ایمیل به سرتاسر دنیا را به مردم بدهد. با وجود پیشرفته بودن این تکنولوژی در زمان خود، متأسفانه این پروژه نیز با شکست مواجه شد.

دلیل شکست این پروژه این بود که این دنیای مجازی فقط برای افرادی که از کاربران مکینتاش بودند، قابل دسترس بود. دیگر اینکه هزینه اشتراک ماهیانه استفاده از آن ۸٫۹۵ دلار بود که قیمت بالایی محسوب می‌شد. در نهایت اپل در سال ۱۹۹۶ به ناچار با جامعه مجازی کوچک خود برای همیشه خداحافظی کرد.

پروژه eWorld

10. کامپیوتر Apple III، ضعیف‌ترین طراحی

یکی دیگر از اشتباهات شرکت اپل در سال ۱۹۸۰ میلادی، طراحی کامپیوتری با تمرکز بر کسب‌وکارها بود. این محصول به خاطر طراحی ضعیف و نداشتن فن خنک‌کننده‌ای که بتواند محیط کاری آرام و ساکتی را برای کاربر به ارمغان آورد، در نهایت با شکست مواجه شد. این دیوایس بعد از مدتی کار کردن به شدت گرم می‌شد، به طوری که اجزای داخلی آن با آسیب‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شد.

در نهایت این دستگاه ۴۳۴۰ دلاری نیز یکی از بزرگترین شکست‌های این کمپانی را رقم زد و با تأثیر منفی که بر اعتبار این شرکت گذاشت، در سال ۱۹۸۴ میلادی برای همیشه از رده خارج شد.

کامپیوتر Apple III

سخن پایانی

در این مطلب مهم‌ترین اشتباهات شرکت اپل را با هم بررسی کردیم. اشتباهاتی که کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد و با وجود همه تلخی‌هایش، راه صعود را برای این کمپانی فراهم کرده است. به نظر شما کدام اشتباه برای Apple گران‌تر از بقیه تمام شد؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را در بخش دیدگاه با ما و دیگر کاربران آی‌اپسی به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.