بدون دیدگاه
رویدادهای اپل

بیوگرافی استیو وزنیاک

استیو وزنیاکSteveWozniak مهندس علوم کامپیوتر است. او به همراه استیو جابز – Steve Jobs شرکت Apple را تاسیس کرد و با نوآوری‌ای که داشت کامپیوترهای اپل 1 و 2 را ساخت، محصولاتی که از بزرگ‌ترین دستاوردهایشان هستند.

در واقع او با طراحی کامپیوترهای اولیه‌ی این شرکت باعث انقلابی در صنعت تکنولوژی شد. اگر شما هم از طرفداران این کمپانی هستید و می‌خواهید درباره‌ی استیو وزنیاک بیشتر بدانید، با ما در این مطلب همراه باشید.

کودکی و نوجوانی

استفن گری وزنیاک در 11 آگوست سال 1950 در سن خوزه کالیفرنیا به دنیا آمد. مادرش مارگارت الین، زنی خانه دار بود. پدرش نیز جیکوب فرانسیس در زمینه‌ی مهندسی الکترونیک کار می‌کرد.

Steve Wozniak در مدرسه در درس ریاضیات مهارت بسیاری داشت. به علاوه هنگامی که استیو 11 سالش بود، ماشین اتوماتیکی ساخت که اسمش را Tick Tack Toe گذاشت. از همین جا معلوم بود که علاقه‌ی زیادی به مهندسی دارد.

استیو وزنیاک در دبیرستان جونیور کاپرتینو، جایزه‌ای برای بهترین پروژه‌ی الکترونیک را در نمایشگاه علوم منطقه‌ دریافت کرد. در دوم دبیرستان که در مدرسه هوم استد بود به خاطر استعدادش در زمینه‌ی ریاضیات و فیزیک جوایزی را گرفت. او در سال 1966، بالاترین نمره Mathematics را در سمینارهای سانتا کلارا دریافت کرد.

دوران دانشگاه

Steve Wozniak در سال 1969 وارد University of Colorado Boulder شد. اما به دلیل هک کردن سیستم کامپیوتری دانشگاه خود، اخراج شد و بعد از آن به خانه بازگشت. سپس با دوستش بیل فرناندز به طراحی Computer Systems پرداخت و آن را کرم سودا نامید.

او به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های دانشگاه وارد کالج دی انزا شد و بعد از گذراندن سال اول به University Of California, Berkeley شد. یک سال بعد شغلی را در شرکت HP شروع کرد که در آن جا استیو جابز به عنوان دانش آموز دبیرستانی مشغول به کار تابستانه بود. بیل فرناندز او را به Steve Jobs معرفی کرد و این گونه آن‌ دو با یکدیگر آشنا شدند.

بیوگرافی استیو وزنیاک

تاسیس اپل

وزنیاک با شرکت در جلسات Homebrew و انجام کار در کمپانی HP توانست طرح کامپیوتر خانگی خود را به پایان برساند. این دستگاه این توانایی را داشت که به یک نمایشگر ویدیویی متصل شود. به همین علت همگی در باشگاه هوم برو، او را تشویق و تحسین می‌کردند.

سپس استیو جابز به او پیشنهاد داد که شرکت خود را تاسیس کنند و در نهایت توانست او را راضی کند. آن‌ها هرچه داشتند را فروختند و توانستند 1300 دلار پول جمع آوری کنند که با آن کارشان را در گاراژ خانه‌ی استیو جابز آغاز کردند.

اپل 1

جابز و وزنیاک در 1 آوریل سال 1976 شرکت Apple را به طور رسمی تاسیس کردند. آن‌ها کامپیوتر اپل 1 را 666.66 دلار قیمت گذاری کردند و دلیل انتخاب این عدد به خاطر علاقه‌ی Steve Wozniak به تکرار ارقام بود. این دستگاه دارای یک پردازنده‌ی کوچک به اسم MOS 650، حافظه 256 گیگابایت و رم 4 یا 8 هزار بایت بود.

علاوه بر آن، Apple 1 دارای کنترلر نمایشگر کاراکتر در 24 ردیف که آن در یک صفحه منفرد قرار داشت. این دستگاه کیبرد، کیس و صفحه‌ی نمایش نداشت. در نتیجه خریداران، باید آن‌ها را جداگانه تهیه می‌کردند.کامپیوتر اپل 1 باعث شد که استیو وزنیک کار خود را در شرکت HP ترک کند تا بتواند تنها روی اپل متمرکز باشد.

اپل 2

پس از موفقیتی که جابز و وزنیاک به خاطر کامپیوتر اپل 1 به دست آوردند، تصمیم گرفتند به طراحی Apple 2 بپردازند. این دستگاه قابلیت نمایش رنگ‌ها و برنامه نویسی به زبان Basic را داشت.

این دو سر تعداد اسلات‌های رایانه اختلافات زیادی داشتند. استیو وزنیاک جابز را تهدید کرد که این دستگاه را از جای دیگر تهیه کند که در نهایت اپل 2 با 8 اسلات ساخته شد و سعی کرد آن را به روش‌های مختلفی ارتقا دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم کامپیوتر اپل 2، قابلیت اتصال آن به پرینتر بود و به علاوه فلاپی درایو به آن اضافه شد و همین نوآوری‌هایی که در این رایانه وجود داشت، باعث شد مردم به شدت جذب این دستگاه شوند و در اواخر سال 1978 فروش این شرکت 10 برابر شد و تبدیل به یکی از کمپانی‌های مهم در عرصه تکنولوژی گردید.

اپل 2 در واقع اولین کامپیوتر شخصی دنیا بود که به تولید انبوه رسید و در سال 1980 سهام این شرکت به 117 میلیون دلار رسید.

ترک شرکت Apple

استیو وزنیاک موسس اپل در سال 1985 از امور مدیریتی خسته شده بود. در نتیجه این شرکت را ترک کرد. البته قابل ذکر است که او هنوز از سهامداران این شرکت می‌باشد و به او به مبلغی سالانه تعلق می‌گیرد. Steve Wozniak در چندین مصاحبه دلیل خروج خود را این گونه اعلام کرد که می‌خواهد ادامه‌ی کارهای مهندسی، تجربه ساخت و طراحی محصول‌های دیگری را داشته باشد، به علاوه او گفت:

“ شرکت اپل به یک کسب‌وکار بزرگ تبدیل‌ شده بود و من دلتنگ ساخت و سر هم کردن قطعات بودم. من فقط می‌خواستم یک مهندس باشم.”

نکته قابل ذکر این است که در طول سال‌های همکاری استیو وزنیاک با جابز، اختلافات زیادی با یکدیگر داشتند. Wozniak با دیدگاه فنی به محصولات نگاه می‌کرد و معتقد بود که باید تولیدات این شرکت از لحاظ تکنولوژی دید فراتری داشته باشد. با وجود اینکه این دو بعد از جدایی وزنیاک از اپل ازتباط خود را حفظ کرده بودند، اما دیگر مانند گذشته دوستان نزدیکی نبودند.

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.