بدون دیدگاه
سایر محصولات اپل, مک بوک

سیستم عامل macOS Big Sur

سیستم عامل macOS Big Sur

تغییر و تحول عظیم با سیستم عامل macOS Big Sur

پس از صحبت‌های مختلف درباره تراشه‌های سیلیکون اپل، نوبت به تحولی در نسخه جدید macOS می‌رسد. سیستم عامل macOS Big Sur، تغییرات زیادی جهت بهینه شدن برای تراشه‌های سیلیکونی اپل کرده. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، Big Sur نام یک شهر ساحلی در کالیفرنیا است.

اپل با این نام گذاری بر این اعتقاد است که این سیستم عامل، تغییر بزرگی در بین سیستم عامل‌های خود ایجاد می کند. Big Sur یکی از پرتغییرترین نسخه‌‌های تاریخ macOS است که برای تراشه‌‌های Apple Silicon بهینه شده تا تحولی بزرگ در مک‌ها ایجاد کند.

محیط کاربری macOS Big Sur

تغییراتی که در محیط کاربری سیستم عامل macOS Big Sur اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که OS جدید شرکت Apple، بیش‌تر از گذشته به فضا و کاربری iOS، نزدیک شده و تغییرات زیبا و کاربردی در این نسخه قابل مشاهده است..

برنامه‌های داخلی این ورژن از سیستم عامل اپل مانند Photos و Mail، مجددا طراحی شده است. نسخه‌ی این سیستم عامل، معمولا برنامه‌ها دارای سایدبارهایی هستند که با آیکون‌های زیبا طراحی شده‌اند.

طراحی مجدد Finder و Dock

از سمتی دیگر پنچره Finder دارای گوشه‌های منحنی‌تر از قبل بوده که هم در حالت Light و هم در حالت Dark mode، به خوبی خود را می‌درخشد. گوشه‌های گردتر نیز برای Dock در نظر گرفته شده‌اند. آیکون‌های اپلیکیشن‌ها همگی منظم طراحی شده‌اند و استفاده از دیزاین جدید Shadow، زیبایی این آیکون‌ها را بیش از گذشته کرده است.

اما قبل از این که بخواهیم آن‌ها را بررسی کنیم، نگاهی به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این سیستم عامل بیندازیم:

  • آی‌مک‌های 2014 و جدیدتر
  • آی‌مک 2014 و جدیدتر – آی‌مک پرو 2017 و جدیدتر
  • مک پرو 2013 و جدیدتر
  • مک مینی 2014 و جدیدتر
  • مک بوک ایر 2013 و جدیدتر
  • مک بوک پرو 2013 و جدیدتر

Control Center در مک او اس جدید

Control Center که آن را در گوشی‌های آیفون را دیده‌ایم، حالا آن به سیستم عامل مک او اس جدید اپل برای همگام سازی بیش‌تر با iOS اضافه شده است. این قابلیت به کاربر اجازه استفاده از WiFi و فعال کردن امکانات دیگر مانند AirDrop، وضعیت Do Not Disturb و … را می‌دهد.

از سمتی دیگر شما می‌توانید با استفاده از Control Center، در سیستم عامل macOS Big Sur، نور صفحه نمایش، میزان صدا و سایر امکانات را نیز آسان‌تر از قبل کنترل کرده و یا موارد دلخواه خود را در آن Drag کنید.

ویجت های کاربردی در macOS Big Sur

قطعا یکی از بزرگترین تغییراتی که در آپدیت iOS 14 شاهد بودیم، اضافه شدن ویجت‌های کاربردی آیفون بود. قطعا برایتان جالب خواهد بود که بدانید این ویجت‌ها در سیستم عامل macOS Big Sur اضافه شده‌اند.

ویجت‌هایی مانند Reminder، پادکست، یادداشت‌ها و امکاناتی دیگر از این به بعد همگی قابل دسترسی خواهند بود. قطعا توسعه دهندگان، ویجت‌های کاربردی دیگری را در آینده به این بخش اضافه خواهند کرد.

Safari در macOS جدید

کمپانی اپل پس از مدت‌ زیادی سکوت خود را در مورد Safari در WWDC 2020 شکست. این بار نوبت آن بود که از تغییرات سافاری و نسخه جدیدش صحبت کند. مهم‌ترین تغییر Safari، امکان تغییر پس‌زمینه شروع سافاری است.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید عکس دلخواه خودتان را در بخش‌هایی مانند Reading List ،Siri Suggestions و … نیز قرار دهید. این قابلیت هم وجود دارد که از بخش Safari extensions، این امکان را دارید که از پلاگین‌هایی که توسط توسعه دهندگان برای Safari عرضه شده، بهره ببرید.

اضافه شدن Safari extensions

این موضوع را در نظر داشته باشید که برخلاف گوگل کروم، اکستنشن‌های سافاری تعداد زیادی ندارد. اما قطعا در آینده تعداد Safari extensions افزایش پیدا خواهد کرد. آن‌ها به دسته بندی اپ استور اضافه شده‌اند و شما می‌توانید آن‌ها را دریافت کنید.

حریم خصوصی در Safari جدید

در نسخه جدید Safari شما می‌توانید تنها با یک کلیک، مقاله و یا صفحه مربوطه را به 7 زبان دیگر ترجمه کنید. از سمتی برای محافظ از حریم خصوصی و رمز‌های شما، نوتیفیکیشن‌هایی طراحی شده که در زمان مناسب به شما اخطار می‌دهند.

Message در سیستم عامل macOS Big Sur

کاربران macOS به خوبی می‌دانند که در نسخه‌های قبلی، نرم افزار Message در مک تفاوت‌های زیادی با نسخه iOS دارد. اما این بار در این به روز رسانی، این نرم افزار بسیار شبیه‌تر به آی او اس است.

تغییرات Map در نسخه جدید

برنامه Map یکی از مواردی بود که در آپدیت‌های قبلی، جا مانده بود. اما این بار در این نسخه، با نرم افزاری به روزتر نسبت به گذشته مواجه هستیم. به نظر برخی از کاربران، هنوز این اپلیکیشن مانند نسخه iOS خود، کاربردی نیست. اما توسعه دهندگان گفته‌اند که به‌روزرسانی‌های بیش‌تری در آینده برای این نرم افزار عرضه خواهد شد.

از نظر ظاهری برنامه Map پیشرفت قابل توجهی نسبت به گذشته داشته که در عکس زیر، تغییرات ظاهری آن قابل ملاحظه است:

تغییرات Map در سیستم عامل macOS Big Sur

 

اقدامات قبل از به‌روز رسانی از Catalina به macOS Big Sur

سیستم عامل macOS Big Sur نیازمند منابع سیستمی بیش‌تری است. بنابراین قبل از به‌روزرسانی پیشنهاد می‌شود که با استفاده از نرم افزار CleanMyMac X فایل‌های اضافی را از سیستم خود حذف نمایید.

CleanMyMac X با استفاده از اسکریپت‌هایی که توسعه دهندگان آن نوشته‌اند، وارد عمل شده و حجم قابل توجهی از فضای اشغال شده مک شما را آزاد خواهد کرد. علاوه بر آن، دستگاه شما با استفاده از این نرم افزار با عملکرد بهتری را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از Cleanmymac x قبل از بروزرسانی سیستم عامل macOS Big Sur

جمع بندی

نسخه macOS Big Sur، در سری مک او اس‌ها، انقلابی بزرگ بوده. هر چند که به قول خیلی از توسعه دهندگان، توان بیش‌تری برای بهتر شدن دارد. اما از ظاهر رابط کاربری، تجربه کاربری، به خصوص ترکیب آن با امکانات سخت افزاری و تراشه M1 اپل، تجربه استفاده از مک‌ها بسیار شیرین‌تر خواهد بود.

جالب است بدانید که حتی سری مک‌های قدیمی، که به سیستم عامل macOS Big Sur، به‌روز رسانی شده‌اند، بسیار کاربری‌اند و عملکرد بهتری نسبت به گذشته دارند. از سمتی با مشاهده آیکون‌های بزرگ و طراحی شبیه به iOS، احتمال ارائه مدل‌های Touch از سوی Apple در آینده زیاد خواهد بود. نظر شما چیست؟ آیا به نظر شما این اتفاق رخ خواهد داد؟!

مطالب مرتبط پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.