بدون دیدگاه
آیفون باز, سخت افزار

همه چیز درباره تراشه m1 اپل

تراشه m1 اپل

بررسی پردازنده m1 اپل

شاید در ابتدا باور این موضوع که تراشه m1 اپل قدرت بیش‌تری نسبت به پردازنده‌های اینتل دارد، سخت باشد. اما باید گفت که در حال حاضر طبق بنچمارک‌های انجام شده، تراشه M1 رقیب بسیار سرسختی برای بهترین مدل پردازنده Core i9 اینتل است. اگر شما هم کنجکاوید که درباره آن اطلاعات خود را بالا ببرید، در این مطلب برای بررسی این تراشه قدرتمند، با ما همراه باشید!

تراشته قدرتمند 16 میلیارد ترانزیستوری

این کمپانی در مراسمی با حضور مدیر عامل اپل – تیم کوک که با جمله‌ی One More Thing تدارک دیده بود، این ویژگی را معرفی کرد. با معرفی تراشه m1، اپل استفاده از اینتل را کنار گذاشته و روند جدیدی را با سری سیلیکون تراشه‌ها شروع کرده است. جالب است بدانید که تراشه m1 اپل – Apple M1 یک تراشه 16 میلیارد ترانزیستوری بوده و این شرکت توانسته با تطابق درست سخت افزار و نرم افزار بیش از گذشته بهینه سازی مصرف رم را افزایش دهد.

تراشه m1 اپل

CPU تراشه m1

بر اساس گفته خود اپل، تراشه‌ی m1 دارای CPU هشت هسته‌ای بوده که مانند تراشه A14 Bionic برپایه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری تولید شده است. استفاده از هسته‌های ترکیبی پرقدرت و کم‌مصرف، باعث می‌شود که پردازنده بتواند تسک‌های سنگین را به‌ بهترین شکل انجام دهد.

از سمتی برای کارهای سبک و یا به اصلاح Background Load، از هسته‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود. به همین علت مصرف انرژی بسیار پایین‌تر از سری‌های قبلی خواهد بود. لازم به ذکر است که اپل از این تراشه در سری آی‌مک، مک بوک، آیپد و آیفون‌ های خود به کار خواهد برد.

قدرت پردازش Apple M1

این پردازنده علاوه بر CPU هشت هسته‌ای که دارد، به GPU با ۱۲۸ واحد اجرایی (Execution Unit) مجهز شده. از این رو Apple M1 می‌تواند 24675 Thread را به صورت همزمان مدیریت کند. از سمتی دیگر، این GPU قادر است که به حداکثر قدرت پردازشی 2.6 TFLOPS برسد و محصولات اپل با داشتن این پردازنده‌های گرافیکی رقیب قدرتمندی برای سری پردازنده‌هایی مانند Xe اینتل خواهد بود.

بدون نیاز به فن در مک بوک ایر !

شاید جالب باشد که بدانید با وجود تراشه m1 اپل، دیگر مک بوک ایر نیازی به فن نخواهد داشت. بنابراین این Macbook Air m1، تقریبا بدون صدا خواهد بود و این نکته‌ی بسیار مثبتی است که تجربه کاربری متفاوت و جذابی را برای شما به وجود خواهد آورد.

باتری و پردازنده m1

مدل جدید MacBook air برای وب گردی می‌تواند شما را تا حدود 15 ساعت همراهی کند. این درحالی است که اگر آن را با مدل مک بوک ایر 2020 اینتل مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که سری قبلی نهایتا تا 11 ساعت دوام خواهد آورد.

در مدل دیگر مک بوک m1، یعنی مک بوک پرو 13 اینچ جدید قادر است تا در وب‌گردی شما را تا 17 ساعت همراهی کند. اگر بخواهیم آن را با با سری قبلی که دارای پردازنده‌ی اینتل بود مقایسه کنیم، باید گفت دوام کار با این لپ تاپ نهایتا تا 10 ساعت خواهد بود. درست است که نسبت به مک بوک ایر کمتر می‌باشد، اما باز هم به خوبی به نیاز شما پاسخ می‌دهد

تراشه m1 اپل

در مقایسه بین سری جدید و قدیمی باید گفت که پخش ویدئو در MacBook pro M1 و MacBook pro با پردازنده اینتل، به ترتیب 20 و 10 ساعت خواهد بود. از همین رو متوجه خواهیم شد که اپل با سری پردازنده های M1 بچقدر توانسته در بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش کارکرد باتری تاثیرگذار باشد.

جالب است بدانید که از لحاظ Performance شما زمانی متوجه رشد و بهبود عملکرد خواهید شد که خودتان تجربه شیرین کار کردن با این سری جدید مک بوک‌های M1 را داشته باشید. در بخش بعدی برایتان مثال‌هایی از کارکردهای نرم افزارهای مختلف زده‌ایم تا متوجه رشد چندبرابری عملکرد نسبت به سری قبلی شوید.

افزایش عملکرد نرم افزاری تراشه M1

طبق گفته اپل، اپلیکیشن‌های رسمی مانند Final Cut Pro برای تراشه‌ی M1 بهینه سازی شده‌اند. البته این برنامه شش برابر سریع‌تر عمل می‌کند. در Logic Pro که نرم افزار تخصصی تولید، میکس و مسترینگ موسیقی است، افزایش سرعت 3 برابری را با پردازنده m1 می‌توان دید. برنامه‌های مربوط به توسعه‌دهندگان برتر دنیا مانند Adobe، در سال آینده اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای خود را برای این پردازنده بهینه سازی خواهند کرد.

تکنولوژی جدید مبتنی پردازنده m1

در ادامه به برخی از تکنولوژی‌های جدیدی که اپل برای پردازنده M1 در نظر دارد و در رویداد خود معرفی کرده است، می‌پردازیم :

  • سری جدید پردازشگر (ISP) : قابلیت نمایش ویدیوهای با کیفیت بالا، حذف نویز، داینامیک بهتر طیف رنگی و بهبود خودکار نور و White balance
  • افزایش عملکرد Data controller بر اساس AES، یک سیستم رمز گذاری با سرعت و امنیت بالا برای حافظه SSD
  • قابلیت پشتیبانی USB 4، کنترلر Thunderbolt با سرعت انتقال فایل 40 گیگابیت در ثانیه

جمع بندی

در پایان باید بگوییم که اپل با رونمایی و استفاده از سری جدید پردازنده‌های خود با تراشه M1 توانسته قدمی محکم برای پیشی گرفتن از رقبا بردارد. از این رو کار برای سازندگان اینتل و یا AMD، و سازندگان لپ‌تاپ‌ها سخت شده و همین ممکن است باعث شود که آن‌ها به فکر تولید تکنولوژی جدید برای جلو زدن از Apple باشند.

در حال حاضر اگر قصد استفاده از سری لپ تاپ‌های اپل را دارید، پیشنهاد ما این است که اگر می‌توانید حتما سری جدید را خریداری کنید که تا چند سال دیگر نیازی به تعویض دستگاه خود نداشته باشید.

مطالب مرتبط پیشنهادی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.