بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

هر آنچه باید درباره مراسم WWDC 2024 بدانید

حدود ۲ ماه تا آغاز یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اپل باقی مانده است و کاربران و کارشناسان بی‌صبرانه منتظر آغاز کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان یا WWDC ۲۰۲۴ در ماه ژوئن (۲۱ خرداد) هستند. این مراسم از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر حضور علاقه‌مندان و توسعه‌دهندگان بزرگ و کوچک از سراسر جهان، شاهد معرفی محصولات جدید اپل چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری خواهیم بود. به نظر می‌رسد نمایش امسال یکی از خاص‌ترین و هیجان‌انگیزترین رویدادهای چند سال اخیر باشد.

این مراسم از دهه سوم خرداد سال ۱۴۰۳ شروع شده و تا ۲۵ام این ماه ادامه خواهد داشت و افراد از سراسر جهان با تهیه مجوز می‌توانند در آن حضور پیدا کنند. آنچه تا امروز می‌دانیم این است که اپل در نظر دارد تعدادی از مهم‌ترین محصولات نم‌افزاری خود را که برای ادامه سال در نظر گرفته است در این کنفرانس معرفی کند یا به شکلی غیر مستقیم به آن‌ها بپردازد.

اما اینکه چه موضوعات و محصولاتی قرار است در این کنفرانس معرفی یا مطرح شوند، و اینکه باید منتظر چه اتفاقاتی از جانب اپل باشیم، مواردی هستند که در این مقاله از آی‌اپس به آن‌ها می‌پردازیم و شما را با برخی شایعات و موارد احتمالی این رویداد آشنا خواهیم کرد. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

معرفی iOS 18

اصلی‌ترین داستان در کنفرانس سالانه اپل معرفی محصولات نرم‌افزاری و سیستم عامل‌های جدید است. قطعاً گل سرسبد این برنامه‌های جدیدترین نسخه آی او اس ۱۸ است که حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون آن وجود دارد. آی او اس جدید که احتمال می‌رود در پاییز امسال عرضه شود و افرادی که گوشی‌های سری آیفون ۱۱ به بعد را در اختیار دارند بتوانند از آن استفاده کنند، قرار است بخش عمده رویداد را به خود اختصاص دهد. با توجه به شایعات منتشر شده در فضای مجازی و اطلاعات درز کرده به نظر می‌رسد این سیستم عامل روی هوش مصنوعی متمرکز خواهد بود و قرار است تغییرات عمده‌ای را با خود به آیفون‌ها بیاورد.

به نظر می‌رسد استفاده از هوش مصنوعی مولد به شکل مجزا یا از طریق ارتقا قابلیت‌های Siri از جمله اهداف این سیستم عامل جدید باشد. نکته حائز اهمیت این است که بر اساس داده‌های منتشر شده اپل قصد دارد دسترسی و قابلیت‌های سیری را به اپلیکیشن‌های دیگر نیز گسترش دهد، اما اینکه چگونه این موضوع ممکن خواهد بود موردی است که در طی روزهای آتی مشخص خواهد شد.

طبق روال همه ساله پس از رویداد WWDC ابتدا توسعه‌دهندگان به نسخه بتا iOS 18 دسترسی خواهند داشت و حدود یک هفته بعد نسخه بتا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

 iPadOS 18

سیستم عامل دیگری که باید منتظر عرضه و معرفی آن در این رویداد بشیم، آی پد او اس ۱۸ واهد بود که در برگیرنده تغییرات کلی آی او اس ۱۸ و برخی موارد اضافه‌تر خواهد بود. عده‌ای معتقد هستند که ممکن است اپل در خصوص زمان انتشار این سیستم عامل برنامه سال ۲۰۲۲ را در پیش بگیرد؛ بدین معنا که این دو نسخه را علی‌رغم شباهت فراوان با فاصله زمانی قابل توجهی نسبت به هم عرضه کند.

macOS 15 و VisionOS 2

علاوه برموارد فوق، کاربران انتظار دارند که اپل در این رویداد در خصوص نسخه جدید سیستم عامل مک بوک‌ها و هدست واقعیت مجازی خود یعنی اپل ویژن پرو نکاتی را با علاقه‌مندان در میان بگذارد. به نظر می‌رسد اپل باز هم نام یکی از مناطق طبیعی و خاص آمریکا (Landmark) را روی نسخه ۱۵ مک او اس قرار دهد و این نرم‌افزار هم مانند سایر OSها معرفی شده از هوش مصنوعی بهره ببرد. البته مشخص نیست که میزان دسترسی و کاربرد هوش مصنوعی در مک او اس جدید چگونه خواهد بود و آیا اپل راه ماکروسافت را با عرضه و ادغام هوش مصنوعی مانند Copilot ادامه خواهد یا رویکردی متفاوت اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر با توجه به استقبال فراوان کاربران از هدست اپل، این انتظار وجود دارد که شاهد نسخه دوم آن با تغییرات ریز و درشت در این مراسم باشیم. البته تا کنون اطلاعات مشخصی در خصوص مدل تغییرات و نوع آن‌ها به بیرون درز پیدا نکرده است.

در این بین watchOS 11 و tvOS 18 نیز از جمله نرم‌افزارهایی خواهند بود که نسخه جدید آن‌ها معرفی می‌شود. البته کاربرانی که دستگاه‌های Homepod اپل را تهیه کرده‌اند نیز باید منتظر نسخه جدید آن در این رویداد باشند. بر اساس برخی شایعات اپل قرار است با این نسخه تغییرات خاصی را به این محصولات بیاورد. شاید یکی از این تغییرات افزوده شدن AI و تعامل بیشتر با سایر دستگاه‌های اپل باشد.

دستگاه‌های جدید اپل در WWDC 2024

علاوه بر به‌روزرسانی‌های گوناگون در نرم‌افزارهای اپل کاربران امیدوارند تا شاهد رونمایی از محصولات سخت افزاری جدید نیز باشند. از آنجاکه چند سالی است اپل به شکل خاص و مشخصی به دنبال معرفی سخت‌افزارهای مهم خود در این مراسم نیست، عده‌ای باور دارند شاید در این رویداد رویکرد اپل تغییر کند و شاهد رونمایی از نسخه جدید آیفون مانند آنچه در سال‌های ۲۰۱۷  و قبل‌تر وجود داشت، باشیم. البته چندان دور از انتظار نیست که اپل درباره نسل جدید دستگاه‌های مک پرو (Mac Pro)، آی مک (iMac) و مک استدیو (Mac Studio) هم صحبت کند.

احتمال می‌رود در این مراسم شاهد مانور بیشتر اپل روی نسخه‌های جدید پردازنده اپل سیلیکون و استفاده از آن‌ها روی دستگاه‌هایی مانند مک پرو و آی مک باشبم. M3 Pro و M3 Max نسخه‌های قدرتمند‌تر پردازنده M3 هستند که روی دستگاه‌های حرفه‌ای‌تر اپل مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اپل چندی پیش اعلام کرد که این مدل پردازنده‌ها به شکل اختصاصی برای استفاده از هوش مصنوعی توسعه یافته است و باید دید این ادعا تا چه اندازه صحت دارد.

البته یادآور شویم در صورتی که اپل صحبت یا معرفی خاصی در ارتباط با محصولات سخت‌افزار خود نکند، احتمالاً بتوان برخی از اطلاعات مهم را از طریق داده‌های موجود در نسخه‌های بتای سیستم عامل‌های جدید به دست آورد.

سخن پایانی

با آنکه حدود دو ماه تا آغاز رویداد کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ باقی مانده، اطلاعات مختلفی درباره این رویداد منتشر شده است که نشان می‌دهد اپل قصد دارد علاوه بر ارتقا و افزودن بخش‌های مختلف به نرم‌افزارها و سستم‌عامل‌های خود، به شکل ویژه‌ای رو موضوع هوش مصنوعی و استفاده از آن در دستگاه‌های این شرکت متمرکز شود. با نزدیک شدن به شروع این مراسم، حدس و گمان‌های مختلفی مطرح می‌شود و باید منتظر ماند و دید کدام یک از آن‌ها در نهایت به حقیقت تبدیل خواهد شد.

نظر شما درباره این مراسم چیست و انتظار دارید چه محصولات دیگری معرفی شوند؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.