بدون دیدگاه
آیفون باز, سخت افزار

پردازنده a14 bionic اولین تراشه پنج نانومتری دنیا!

پردازنده bionic a14

کمپانی اپل هر چند وقت یکبار با ارائه محصولات خود و آپدیت‌هایش، همگان را شگفت زده می‌کند. این بار هم در گوشی آیفون 12 و آیپد ایر 2020 خود با معرفی پردازنده a14 bionic غوغا به پا کرد. این تراشه تا به امروز از سریع‌ترین پردازنده‌ها به حساب می‌آید. چراکه اگر بخواهیم آن را با سری‌های قبل مقایسه کنیم، می‌بینیم که تا 40 درصد سرعت انجام کارها را افزایش داده و این تغییر جذاب و قابل توجهی است.

پردازنده a14 bionic تراشه‌ای پنج نانومتری

این چیپ برپایه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته شده و نیروی مورد نیاز آیفون 12 و آیپد ایر را تامین می‌کند. این Chip نخستین تراشه پنج نانومتری دنیا به حساب می‌آید، در حالی که در سیستم عامل اندروید هنوز هم از لیتوگرافی هفت نانومتری استفاده می‌شود.

وجود پردازنده Apple a14 bionic در محصولات اپل در عین حال که باعث افزایش سرعت 40 درصدی انجام کارها می‌شود، باتری کمتری هم مصرف می‌کند و این نکته‌ی بسیار مهمی است.

ویژگی‌های پردازنده a14 bionic

پردازنده a14 bionic دارای 11.8 میلیارد ترانزیستور است که به وسیله‌ی آن قادر به انجام 11 تریلیون عملیات در هر ثانیه را دارد که این خود، عدد بسیار خوبی در این زمینه می‌باشد و سرعت انجام کارها را بسیار بالا می‌برد.

یکی از نکته‌هایی که باعث جذابیت کار کردن با آیفون 12 و آیپد ایر شده، وجود این پردازنده است و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بازی‌های سنگین را اجرا کنید و  از سرعت بالای آن لذت ببرید.

برای گیمرها

اگر گیمر هستید و دوست دارید یک آیپد قدرتمند برای بازی کردن و با حتی فیلم دیدن داشته باشید، آیپد ایر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر علاقه‌مندید درباره این محصول بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله نقد و بررسی آیپد ایر 2020 را در بلاگ اپس بخوانید و  با این دیوایس بیشتر آشنا شوید.

این پردازنده دارای 4 هسته GPU و 6 هسته CPU است که در مقایسه با سری‌های قبل بسیار پیشرفته‌تر به حساب می‌آید. کمپانی اپل اعلام کرده که این تراشه، موتور عصبی 16 هسته‌ای دارد که قدرت Machine learning را در آن افزایش داده است.

همه این‌ها باعث می‌شود که حتی انجام کارهایی مثل ادیت عکس و ویدیو با نرم افزارهای قدرتمند، سریع‌تر و جذاب‌تر شوند. اگر به ویرایش فیلم با آیفون علاقه‌مندید و دوست دارید با بهترین برنامه‌های ویرایش فیلم iOS کار کنید، این مطلب را از دست ندهید.

مصرف باتری کمتر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از نکات مثبت پردازنده a14 bionic در سری 12 آیفون‌ها و آیپد ایر که باعث محبوبیت آن‌ها نیز شده، افزایش طول عمر باتری است. خیلی هیجان انگیز است که در کنار افزایش سرعت کارها، برخلاف تصور همیشگی در این دستگاه‌ها مصرف باتری به حداقل خود رسیده و کمترین انرژی را مصرف می‌کند. همین باعث افزایش طول عمر باتری شما تا 40 درصد می‌شود. البته جالب است بدانید که آیپد ایر قدرت شارژدهی تا 10 ساعت را دارد و به احتمال زیاد این نکته برای گیمرها بسیار حائز اهمیت است.

اپل ادعا می‌کند که با استفاده از این چیپست در آیپد ایر و آیفون 12، دستگاه‌های خود را دو برابر سریع‌تر از بهترین لپ تاپ‌های ویندوزی تولید کرده. این ادعای بزرگی است و به راحتی هم نمی‌توان آن را نقص کرد.

روی هم رفته با تولید این چیپست، اپل کار رقبای خود را سخت‌تر کرده. همین رقابت هم خود نکته‌ی مثبتی به حساب می‌آید و باعث می‌شود همواره محصولات بهتری از برندهای مختلف به بازار عرضه شود.

در آخر هم امیدواریم که توانسته باشیم به خوبی شما را با پردازنده a14 bionic یا بهتر است بگوییم اولین تراشه پنج نانومتری دنیا، آشنا کرده باشیم. اگر درباره این چیپست جدید اپل سوالی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات آن را با ما درمیان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.