بدون دیدگاه
آیفون باز, باتری

6 دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون و راه‌حل آسان آن‌ها!

دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون

یکی از مسائلی که دغدغه بسیاری از کاربران آیفونی به حساب می‌آید، شارژ نشدن گوشی‌شان است. اگر شما هم به این مسئله دچار شده‌اید، قطعا به دنبال دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون می‌گردید. اصلا نگران نباشید، چرا که راه‌حل‌های این مشکل بسیار ساده هستند. پس با ما همراه باشید تا دلایل این اتفاق را ریشه‌یابی کنیم و روش‌های برطرف کردن آن را نیز بهتان آموزش دهیم.

دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون چیست؟

شارژ نشدن گوشی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مشکلات مربوط به کابل شارژ و درگاه لایتنینگ گرفته تا مسائل نرم‌افزاری و یا حتی سخت‌افزاری! با توجه به اینکه نمی‌توانید از روی ظاهر دستگاه، دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون را تشخیص دهید، توصیه ما به شما این است که همه راه‌حل‌هایی که در این مقاله آورده شده را یکی پس از دیگری امتحان کنید و ببینید کدام روش برایتان مؤثر بوده است.

چرا گوشی آیفون بیشتر از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟

همان طور که قطعا دقت کرده باشید، می‌بینید که دستگاهتان حین شارژ شدن، کمی گرم می‌شود. با افزایش دمای باتری آیفون، نرم‌افزار هوشمند این گوشی دست‌به‌کار می‌شود و میزان شارژ باتری را تا ۸۰ درصد محدود می‌کند. در واقع این اقدام از این جهت انجام می‌شود که عمر مفید Battery دیوایس شما طولانی‌تر شود و زمانی که باتری خنک شد نیز فرایند شارژ دوباره شروع می‌شود.

بنابراین اگر iOS 13 یا نسخه‌های بالاتر روی گوشی‌تان نصب شده، طبیعی است که این محدودیت شارژ را تجربه کنید. برای ادامه یافتن این فرایند نیز می‌توانید کمی صبر کنید تا باتری خنک شود، دیوایس خود را در مکان خنک‌تری انتقال دهید و یا اگر در حال کار کردن با موبایل خود هستید برای چند دقیقه از آن استفاده نکنید.

چرا گوشی آیفون بیشتر از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟

چگونه دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون را برطرف کنیم؟

حالا که درباره دلایل این موضوع صحبت کردیم، وقت آن است که به راه‌حل‌ها آن بپردازیم و روش‌های برطرف کردن این مشکل را توضیح دهیم. در ادامه این بخش به 6 راهکار ساده و کاربردی که دغدغه شارژ نشدن گوشی می‌پردازیم.

1. دیوایس خود را یکبار خاموش و روشن کنید

شاید باور نکنید، ولی ری‌استارت کردن یکی از ساده ترین روش‌های حل کردن مشکلات دیوایس‌ها به حساب می‌آید. پس اگر گوشی‌تان هنوز شارژ کافی دارد، یکبار آن را خاموش روشن کنید و ببینید که نتیجه چه می‌شود. اگر دیدید که هنوز آیفون شما شارژ نمی‌شود، راه‌حل‌ها بعدی این مقاله را امتحان کنید.

ریستارت کردن آیفون

2. آیفون خود را از روش بی‌سیم شارژ نکنید

اگر iPhone X یا مدل‌های بالاتری را دارید، راحت‌ترین راه برای عیب‌یابی دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون این است که از روش سنتی کابل شارژ برای شارژ کردن دیوایس خود استفاده کنید. پس گوشی را از کیس شارژ بی‌سیم درآورید، آن را به کابل لایتنینگ بزنید و ببینید که شارژ می‌شود یا نه.

اگر گوشی شارژ گرفت، تبریک می‌گوییم! احتمالاً مشکل از کیس شارژ بی‌سیمتان بوده و لازم است آن را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید. اما اگر مشکلتان همچنان به قوت خود باقی ماند، ادامه مطلب را بخوانید.

3. درگاه لایتنینگ را بررسی کنید

اگر دستگاهتان با کابل لایتنینگ نیز شارژ نمی‌شود، این احتمال را بدهید که شاید دلیل شارژ نشدن گوشی آیفون، تمیز نبودن و یا ایراد داشتن درگاه لایتنینگ است. برای برطرف کردن این مسئله کافی است این درگاه را به‌دقت بررسی کنید. اگر در این قسمت گرد و غبار و جرم مشاهده می‌کنید، با یک شیء غیرفلزی مانند خلال دندان آن را تمیز کنید و سپس دوباره گوشی‌تان را به شارژ بزنید. حواستان باشد که فرایند تمیز کردن را با ملایمت انجام دهید و به درگاه لایتنینگ آسیب رسانید! اگر شکستگی را در بخش درگاه لایتنینگ دیدید، باید کابل را به یک متخصص بدهید تا آن را تعمیر کند.

کابل لایتنینگ آیفون

4. کابل شارژ خود را با دقت بررسی کنید

اگر مدت زیادی است که از دیوایس‌های اپل استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد شاهد ریش‌ریش شدن روکش کابل شارژ خود بوده‌اید. اگر می‌بینید که روکش کابل شارژتان دچار خوردگی شده و از بین رفته، احتمال بدهید که شاید دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون نیز به خاطر همین مسئله باشد. پس ساده‌ترین راه این است که کابل قدیمی خود را دور بیندازید و از یک کابل اورجینال جدید استفاده کنید.

البته این را هم بدانید که گاهی این کابل‌ها از بیرون کاملاً سالم به نظر می‌رسند، اما از درون به دلیل ضربه دیدن، خم شدن یا دلایل دیگری دچار قطعی و اشکال می‌شوند. اگر از کابل شارژهای غیر اصل نیز استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که این کابل‌ها هیچ‌گاه کیفیت کابل اورجینال اپل را ندارند و ممکن است زودبه‌زود نیز از کار بیوفتند. پس همین حالا گوشی خود را با یک کابل شارژ سالم دیگر شارژ کنید و ببینید مشکلتان حل می‌شود یا نه. اگر پاسختان هنوز منفی است، لطفاً ادامه را بخوانید.

5. منبعی را که با آن گوشی را شارژ می‌کنید نیز بررسی کنید

همین حالا منبعی را که با استفاده از آن گوشی‌تان را شارژ می‌کنید، با دقت بررسی کنید. اگر گوشی خود را با کابل شارژ به لپ‌تاپتان متصل می‌کنید، سعی کنید این بار کابل را به درگاه USB دیگری متصل کنید. زیرا ممکن است یکی از درگاه‌های USB لپ‌تاپتان از کار افتاده باشد و اصل مشکل از آنجا آب بخورد.

اگر مشکل برطرف نشد، آیفون خود را با کابل شارژ و آداپتور AC مستقیماً به شارژ بزنید. اگر همیشه دستگاهتان را به همین روش مستقیم شارژ می‌کرده‌اید نیز این بار آداپتور AC آن را تغییر دهید و ببینید مشکلتان حل می‌شود یا نه.

6. سیستم‌عامل آیفون خود را به‌روزرسانی کنید

جالب است بدانید که آپدیت کردن سیستم‌عامل آیفون می‌توانید بسیاری از مشکلات این‌چنینی را حل و فصل کند. پس اگر دیوایس‌ خود را به آخرین نسخه iOS به‌روزرسانی نکرده‌اید، همین حالا دست‌ به‌ کار شوید و این راه‌حل کاربردی را نیز امتحان کنید.

آپدیت کردن iOS

سخن آخر

امیدواریم با عمل کردن به نکات این مقاله، دلیل شارژ نشدن گوشی ایفون خود را پیدا کرده باشید. اگر هنوز هم با مشکل مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم دیوایس خود را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. آیا برای حل این مسئله راه‌حل دیگری به ذهنتان می‌رسد که در اینجا عنوان نکرده باشیم؟ اگر پاسختان مثبت است، خوشحال می‌شویم تجربه خود را در بخش دیدگاه با ما و دیگر کاربران آی‌اپسی به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.