۵ دیدگاه
آیفون باز, آیفون ها

مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس + راهنمای خرید

آیفون 14

آیفون 14 و 14 پلاس دو محصول زیبای کمپانی نام‌آشنای اپل هستند که به‌تازگی روانه بازار شده‌اند. طراحی زیبا، رنگ‌های چشم‌نواز، ماندگاری مطلوب باتری و شفافیت عکس‌ها در این دو گوشی دوست داشتنی دقیقاً همان چیزی است که طرفداران تکنولوژی را جذب این دو محصول جدید می‌کند. اگر می‌خواهید با ویژگی‌های جدیدترین گوشی‌های هوشمند اپل آشنا شوید و آیفون مورد نظرتان را آگاهانه انتخاب کنید، در این مقاله همراهمان باشید.

آیفون 14 بهتر است یا 14 پلاس؟

هر دوی این گوشی‌های هوشمند، آن‌قدر امکانات جذاب و کاربردی در دلِ خود جای داده‌اند که به سختی می‌توانیم یکی از آن‌ها را بهتر از دیگری بدانیم! در ادامه این دو گوشی پرطرفدار را از 6 جنبه مختلف با هم مقایسه کرده و جدول قیمت آن‌ها را قرار دادیم تا با دید باز بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید:

طراحی زیبا و رنگ‌های جذاب

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بزرگ‌ترین تفاوت دو مدل جدید آیفون امسال در ابعاد و وزن آن‌هاست. آیفون 14 با ابعاد ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۸ میلی‌متر و صفحه‌نمایش ۶٫۱ اینچی‌اش، گوشی خوش‌دستی محسوب می‌شود. این در حالی است که آیفون ۱۴ پلاس با ابعاد ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۸۰ میلی‌متر و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۶٫۷ اینچی، گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که می‌خواهند از اسکرین بزرگ‌تر و خواناتر لذت ببرند.

آیفون 14 و 14 پلاس

وزن مدل آیفون 14، شش اونس (۱۷۲ گرم) است که در نوع خودش گوشی‌ای سبک محسوب می‌شود. این در حالی است که مدل 14 پلاس بیش از هفت اونس (۲۰۳ گرم) وزن دارد و ممکن است مچ دستتان را هنگام کار طولانی با گوشی، کمی خسته کند.

هر دو مدل آیفون در رنگ‌های استارلایت، میدنایت، آبی، بنفش و قرمز به بازار آمده‌اند. همچنین قابی از جنس آلومینیوم دارند با صفحه پشتی براق. هر دو مدل ضدآب و مقاوم در برابر گردوغبار هستند و به درگاه لایتنینگ برای شارژ باتری نیز مجهز شده‌اند.

رنگ‌های آیفون 14

طراحی ناچ کوچک‌تر، یادآور مدل‌های قبلی

طراحی ناچ این دو مدل مشابه با iPhone 13 است. دو مدل امسال ناچی ۲۵ درصد کوچک‌تر از آیفون ۱۲ دارند، اما مانند دو مدل پرو و پرومکس امسال به‌طور کامل از دست ناچ خلاص نشده‌اند! صفحه‌نمایش iPhone 14  و 14 Plus از قابلیت پروموشن نیز پشتیبانی نمی‌کند که نقطه ضعفی برای هر دو محسوب می‌شود.

صفحه‌نمایش آیفون 14 با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل و صفحه‌نمایش مدل 14 پلاس نیز با رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل عرضه شده است. این در حالی است که نمایشگر هر دو از نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز و اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند که نقطه قوتی برای این دو گوشی هوشمند محسوب می‌شود.

دوربین‌های پیشرفته و عکس‌های باکیفیت

جالب است بدانید که سخت‌افزار دوربین‌های این دو آیفون کاملاً یکسان است. هر دو مدل به دو دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسلی عریض و فوق عریض و یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی دیگر برای ثبت عکس‌های سلفی مجهز شده‌اند. دوربین‌‌های این دو مدل برای نخستین بار از قابلیت فوتونیک انجین پشتیبانی می‌کند. این قابلیت کاربردی، پردازش تصاویر را به میزان چشمگیری بهبود می‌بخشد و تصاویر را در نور کم با کیفیت و وضوح بهتری ثبت می‌کند.

دوربین آیفون 14

عملکرد عالی و مجهز به حسگر تشخیص تصادفات

آیفون 14 و 14 پلاس همچنان با تراشه بایونیک 15 که در مدل‌های پرو و پرومکس سری قبلی به کار رفته بود، کار می‌کنند. این در حالی است که مدل پرو و پرومکس 2022 به تراشه جدید Bionic A16 مجهز شده‌اند. اما نگران نباشید، چرا که این دو مدل نسبت به مدل‌های مشابه سی قبلی به یک واحد پردازش گرافیکی بیشتر مجهز شده‌اند و عملکرد بهتر و سیستم خنک‌کننده کارآمدتری نیز دارند.

اپل هر دو آیفون را به حسگر تشخیص تصادفات و قابلیت تماس اضطراری با ماهواره‌ها در هنگام بروز حوادث مجهز کرده است. بنابراین اگر خدایی ناکرده سانحه تصادف را تجربه کنید یا در ناکجاآباد گرفتار شوید، گوشی‌تان به‌صورت هوشمندانه به کمک شما می‌شتابد و جانتان را نجات می‌دهد.

حسگر تشخیص تصادفات

ماندگاری مطلوب شارژ و عمر باتری

آیفون 14 مجهز به باتری قوی با توان ۳۲۷۹ میلی‌آمپر ساعت است. این باتری نسبت به مدل مشابه پارسال کمی بزرگ‌تر است و شارژ گوشی را حدود یک ساعت بیشتر نگه می‌دارد. با این گوشی خوش‌دست می‌توانید ۲۰ ساعت ویدیو ضبط‌شده یا ۱۶ ساعت ویدیو زنده تماشا کنید. همچنین می‌توانید تا ۸۰ ساعت موسیقی زیبا بشنوید.

آیفون 14 پلاس نیز به باتری کارآمدی با توان ۴۳۲۵ میلی‌آمپر ساعت مجهز شده است. با این گوشی هوشمند نیز می‌توانید ۲۶ ساعت ویدیو ضبط‌شده یا ۲۰ ساعت ویدیو زنده تماشا کنید. همچنین می‌توانید تا ۱۰۰ ساعت موسیقی زیبا بشنوید و لذت ببرید!

تنوع مدل‌ها، فضای داخلی و قیمت‌ها

هر دو مدل گوشی امسال با سه فضای داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به بازار آمده‌اند. درست مثل سال 2021، فضای داخلی با ظرفیت ۱ ترابایت تنها برای مدل‌های پرو و پرومکس عرضه شده است. طبیعی است که هر چه فضای ذخیره‌سازی بیشتر باشد، قیمت گوشی نیز بالاتر می‌رود. در جدول زیر می‌توانید مدل‌های این دو گوشی زیبا را همراه با فضای داخلی و قیمت هرکدام مشاهده کنید:

فضای داخلی قیمت آیفون ۱۴ قیمت آیفون ۱۴ پلاس
۱۲۸ گیگابایت ۷۹۹ دلار ۸۹۹ دلار
۲۵۶ گیگابایت ۸۹۹ دلار ۹۹۹ دلار
۵۱۲ گیگابایت ۹۹۹ دلار ۱۰۹۹ دلار

نقاط قوت و ضعف آیفون 14

سری آیفون ۱۴ با باتری قوی، رنگ‌بندی زیبا و ابعاد خوش‌دست خود، بسیاری از طرفداران محصولات جدید اپل را به سوی خود کشانده است. در ادامه به مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند اشاره می‌کنیم:

مهم‌ترین نقاط قوت

  • دوربین سلفی ارتقاء یافته با قابلیت بزرگنمایی خودکار
  • سایز بزرگ و مناسب، خوش‌دست و سبک بودن
  • پشتیبانی کامل از جدیدترین سیستم‌عامل آیفون (۱۶ iOS)
  • باتری بزرگ‌تر و ماندگاری شارژ بیشتر نسبت به مدل‌های مشابه پارسال

مهم‌ترین نقاط ضعف

  • مجهز نبودن به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و قابلیت فیلم‌برداری K۸
  • مجهز نبودن به جدیدترین تراشه اپل
  • طراحی ناچ کوچک‌تر شبیه به مدل‌های قبلی
  • عدم پشتیبانی از قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن
  • مجهز نبودن به درگاه USB-C

نقاط قوت و ضعف آیفون 14 پلاس

آیفون مدل ۱۴ پلاس با ابعاد بزرگ‌تر و صفحه‌نمایش خواناتر، ماندگاری شارژ عالی، حسگر تشخیص تصادفات – Crash Detection  و قابلیت‌های بی‌نظیر دیگر، گزینه‌ای زیبا و کاربردی برای افرادی است که می‌خواهند طعم شیرین کار با یکی از جدیدترین اعضای خانواده سری آیفون‌های 2022 را بچشند. این شما و این هم مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند:

مهم‌ترین نقاط قوت

  • دوربین سلفی ارتقاءیافته با قابلیت بزرگنمایی خودکار
  • صفحه‌نمایش بزرگ و خوانا
  • پشتیبانی کامل از جدیدترین سیستم‌عامل آیفون (۱۶ iOS)
  • باتری بزرگ‌تر و ماندگاری شارژ بیشتر نسبت به آیفون ۱۴ و مدل‌های مشابه قبلی

مهم‌ترین نقاط ضعف

  • مجهز نبودن به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و قابلیت فیلم‌برداری 8K
  • مجهز نبودن به جدیدترین تراشه اپل
  • طراحی ناچ کوچک‌تر شبیه به مدل‌های قبلی
  • خوش‌دست نبودن از دیدگاه برخی کاربران
  • سنگینی بیشتر گوشی نسبت به آیفون ۱۴
  • عدم پشتیبانی از قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن
  • مجهز نبودن به درگاه USB-C

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی کامل آیفون 14 و 14 پلاس، دو عضو جدید خانواده اپل پرداختیم. اگر می‌خواهید گوشی سبک و خوش‌دستی را در یک دست خود بگیرید و از کیفیت عکس زیبا و ماندگاری شارژ عالی لذت ببرید، می‌توانید روی سری ۱۴ حساب کنید. اما اگر اهل خواندن کتاب‌های الکترونیکی هستید، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و ماندگاری شارژ بیشتری را می‌پسندید، می‌توانید مدل ۱۴ پلاس را گزینه مناسبی در نظر بگیرید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراهمان بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم نظرتان را درباره این دو گوشی هوشمند در بخش کامنت‌ها با ما و دیگر کاربران آی‌اپسی به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی دیگر:

۵ دیدگاه در “مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس + راهنمای خرید

  1. بیتا گفت:

    واقعا برای عکاس ها خیلی خوبه

  2. حامد گفت:

    ۱۳نخریدم فقط منتظرم۱۴بیاد پولمو جمع میکنم اون موقع بهترینشو بخرم پای،چقدر هیجان زده ام تا اون موقع……

    1. Maedeh گفت:

      واقعا به نظر می‌رسه که آیفون ۱۴ خیلی هیجان انگیزتر از آیفون ۱۴ باشه، مخصوصا اگه حذف ناچ آیفون به حقیقت بپیونده! انشاالله آیفون ۱۴ رو بخرید و واقعا لذت ببرید، البته برنامه‌هاش هم از آی اپس دانلود کنید که دیگه تو دردسر نیوفتید. ممنون از این نظر هیجان انگیز و پر انرژی!

  3. Mohammad Talebi گفت:

    من همچنان ۱۳ رو ترجیح میدم

    1. Arghavan Amiri گفت:

      سلام دوست عزیز،
      مرسی از ثبت نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.