بدون دیدگاه
آیفون باز, سخت افزار

پردازنده a15 رقیب سرسخت تمام پردازشگرها!

پردازنده a15

امروزه تمامی محصولات اپل از آیفون و مک گرفته تا اپل واچ همگی به پردازنده‌های اختصاصی که این کمپانی ساخته، مجهز شده‌اند. Apple در سال 2021 برای ساخت آیفون 13 از A15 بایونیک استفاده کرد و آن را نسبت به سری قبلی ارتقا داد و در کل تحولاتی را به خصوص در زمینه پردازش گرافیکی به وجود آورد. ما در این مقاله درباره پردازنده a15 و ویژگی‌هایش پرداختیم. اگر دوست دارید درباره‌ی این تراشه اطلاعاتی به دست آورید، حتما تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

ویژگی‌های A15 بایونیک که نمی‌دانستید

جدیدترین تراشه اپل برای گوشی‌های آیفون تا به امروز A15 Bionic محسوب می‌شود که در واقع نوعی سیستم روی چیپ یا همان SOC است که پردازش را برعهده دارد.

می‌توان گفت که پردازنده a15 به A14 شباهت‌هایی دارد. هر دو تراشه از 6 هسته پردازشی بهره می‌برند که 4 هسته قوی آن برای پردازش‌های سنگین مثل بازی‌هایی که گرافیک بالا دارند و دو هسته‌ی ضعیف دیگر برای پردازش‌های عادی مثل برنامه‌های کم حجم و روزمره است. به علاوه، در A15 بایونیک یک موتور عصبی 16 هسته‌ای هم وجود دارد که برای کارهایی مثل اسکن چهره‌ی افراد ایجاد شده است.

ویژگی‌های a15

یکی دیگر از ویژگی‌های A15 بایونیک، بهبود پیدا کردن دو پردازشگر مرکزی برای هسته‌های CPU یا همان پردازنده مرکزی قرار داده شده که باعث می‌شود کارایی و پرفورمنس آن ارتقا کند.

قابل ذکر است که سی پی یو در اس او سی 50 درصد و قسمت GPU یا همان پردازنده گرافیکی آن 30 درصد نسبت a14 است و می‌توان گفت این پردازنده‌ی نسبت به رقبا قوی‌تر محسوب می‌شود و در اصل تنها رقیب اپل در این زمینه خودش است!

SOC چیست؟

شاید سوالی برای کاربران پیش آید که SOC یا سیستم روی تراشه چیست. اس او سی چندین بخش پردازشی است که به صورت فشرده در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و همگی روی یک چیپ گذاشته شده‌اند. SOCها در دهه 80 و 90 میلادی محبوب شدند و در کامپیوترهای شخصی قرار گرفتند . اما در دهه 90 میلادی سیستم روی تراشه برای تلفن همراه‌ها استفاده شدند.

پردازنده گرافیکی تراشه a15

همان طور که در بالا گفتیم، مهم‌ترین ویژگی تراشه a15 پردازنده گرافیکی به حساب می‌آید. اپل این چیپ را به دو پیکربندی شبیه به M1 مجهز کرده است. این کمپانی برای غیرفعال کردن هسته‌های گرافیکی از تکنیک Binning بهره برده و در واقع فقط یک چیپ a15 وجود دارد.

قابل ذکر است که هیچ گوشی اندرویدی از لحاظ پردازنده‌ی گرافیکی به پای آیفون 13 نمی‌رسد و این قضیه کاملا مشهود است.

تفاوت بین پردازنده a15 و a14

تفاوت قابل لمس و مشخص بین این دو چیپ در پردازش گرافیکی است. اپل در تراشه a15 مانند M1 دو بخش گرافیکی را قرار داده که باعث شده به صورت چشمگیری با آیفون‌های قبلی فرق داشته باشد. حداکثر فرکانس در هر هسته به 3.240 مگاهرتز می‌رسد در حالیکه برای ای 14،  2.999 مگاهرتز است.

اپل اعلام کرده که با افزایش پرفورمنس، مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و این چیپ نسبت به مدل قبلی نزدیک به 17 درصد کارایی بیشتر و بهتری دارد.

تفاوت بین پردازنده a15 و a14

سخن آخر

در کل می‌توان گفت که عملکرد این پردازنده a15 مانند مدل‌های قبلی خود نیست و پیشرفت‌های چشمگیری در آن دیده می‌شود که باعث شده بسیاری از کاربران اندروید هم به آیفون 13 جذب شوند و تصمیم به خرید آن بگیرند.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد، اگر سوال و یا نظری دارید در بخش دیدگاه با ما و دیگر کاربران آی‌اپس در میان بگذارید. به علاوه، شما می‌توانید درباره‌ی اخبار و محصولات اپل، برنامه‌ها، بازی‌های iOS در بلاگ اپس مطالعه کنید.

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.