بدون دیدگاه
IOS, آیفون باز

15 ترفند ios 15 که تا به امروز نمی‌دانستید!

ترفند ios 15

هنگامی که آیفون خود را به iOS 15 به‌روز رسانی کنید با قابلیت‌ها و امکانات جدیدی روبه‌رو می‌شوید که در نسخه‌های قبلی وجود نداشت. البته باز هم بعد از آپدیت ممکن است بسیاری از امکانات آن در نگاه اول به نظرتان نیایند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا شما را با چند ترفند ios 15 آشنا کنیم و کاربرد آن‌ها را به شما آموزش دهیم تا استفاده‌ی روزمره‌ از گوشی آیفون برایتان جذاب‌تر شود. اگر شما هم به این موضوع علاقمندید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

1-قابلیت Focus

در آپدیت iOS 15 ویژگی جدیدی به نام Focus وجود دارد که با استفاده از آن گوشی شما متوجه می‌شود که در حال حاضر روی چه کاری متمرکز هستید. با تنظیم آن نوتیفیکیشن‌ها مطابق به کاری که انجام می‌دهید ارسال می‌شود و تمرکزتان را به هم نمی‌ریزد. برای پیدا کردن آن کافیست وارد تنظیمات آیفون خود شوید و افراد و یا برنامه‌هایی که می‌خواهید اعلانشان را ببینید تنظیم کنید.

می‌توان گفت این قابلیت مانند Do Not Disturb است با این تفاوت که در بخش تمرکز گزینه‌های مختلفی مثل کار، خانه، خواب وجود دارد و می‌توانید برای هر کدام از آن‌ها نوتیفیکیشن خاصی را تعیین کنید.

نکته جالبی که در این قابلیت وجود دارد این است که اگر شخصی به شما پیامک دهد می‌توانید طوری تنظیم کنید که گوشیتان به آن فرد اطلاع می‌دهد که اعلان‌های آیفون خود را Disable کرده‌اید.

قابلیت Focus

2-اشتراک گذاری با شما – Shared With You

یک ترفند ios 15 که بسیار مهم و کاربردی است، اضافه شدن بخش جدید Shared With You در برنامه‌هایی مثل Photos ،Safari ،Apple Podcasts و Apple Music است. با این قابلیت می‌توانید تمام چیزهایی را که دوستانتان در اپلیکیشن Messages با شما به اشتراک گذاشتند را ببینید.

3-اشتراک گذاری بخش Health

کمپانی اپل قابلیتی را در برنامه Health قرار داده که شما می‌توانید اطلاعات مربوط به سلامتتان را با افرادی مثل پزشک، خانواده و یا دوستان خود به راحتی به اشتراک بگذارید.

4-حالت پرتره در FaceTime

با استفاده از حالت پرتره در فیس تایم، پس زمینه‌ی تصویرتان محو می‌شود. برای این کار تنها کافیست که حین تماس ویدیویی روی صفحه خود بزنید تا بزرگ شود و علامت پرتره که در بالای اسکرین در سمت چپ قرار دارد را انتخاب کنید.

حالت پرتره در FaceTime

5-زمان بندی اعلان‌ها

در قسمت Notifications، گزینه‌ای به نام Scheduled Summary وجود دارد که با انتخاب آن، شما این امکان را پیدا می‌کنید که اعلان برنامه‌های مورد نظرتان در زمان دلخواه خود نمایان شود.

6-آنالیز کردن ثبات راه رفتن

بررسی کردن ثبات راه رفتن از ترفند ios 15 به حساب می‌آید. در قابلیت walking Steadiness مدل راه رفتن شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر مشکل و یا مسئله در نحوه‌ی راه رفتنتان وجود داشته باشد، اعلام می‌کند. می‌توان گفت که این ویژگی برای افرادی که دچار ناتوانی حرکتی و یا سالمند هستند بسیار کاربردی و مفید است.

قابلیت walking Steadiness

7-هشدار دادن زمان جا گذاشتن دیوایس مربوط به اپل

در برنامه Find My که با آن می‌توانید دیوایس‌های ثبت شده‌ی شما را پیدا کرد، قابلیت جدیدی اضافه شده که این امکان را خواهید داشت که اگر از آیفون، مک، اپل واچ یا هر دستگاه دیگر اپل زیاد فاصله بگیرید و جدا شوید به شما هشدار می‌دهد که آن را جا گذاشته‌اید.

8-ویژگی iCloud Private Relay

کاربرانی که از سرویس پولی آیکلود استفاده می‌کنند و فضای آن را آپگرید می‌کنند می‌توانند از iCloud Private Relay استفاده کنند. این قابلیت به این معناست که شما حین استفاده ار اینترنت، اطلاعاتتان را رمز گذاری می‌کند.

9-قابلیت Live Text

نهمین ترفند ios 15، قابلیت Live Text است. شما با این ویژگی فوق العاده کاربردی می‌توانید به راحتی تمامی نوشته‌های یک تصویر را به متن دیجیتالی تبدیل کرده و آن‌ها کپی کنید.

اگر عکسی از قبل گرفته‌اید می‌توانید روی علامت لایو تکست بزنید تا آن متن را انتخاب کند و یا حی خودتان می‌توانید نوشته را سلکت کرده و کپی کنید. به علاوه، این امکان را دارید که بدون عکس گرفتن از این قابلیت بهره ببرید. برای این کار کافیست برنامه Camera را باز کنید و دوربین را به سمت نوشته قرار دهید. حالا می‌توانید متن را سلکت کنید و در هر جایی که می‌خواهید آن را جایگذاری نمایید.

قابل ذکر است که این قابلیت می‌تواند دست خط را هم تشخیص دهد و از چندین زبان پشتیبانی می‌کند که قطعا در آینده به تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد.

قابلیت Live Text

10-دراگ اند دراپ کردن تکست

ویژگی دیگری که در بخش text وجود دارد؛ امکان انتخاب و درگ اند دراپ کردن متن مورد نظر است و به راحتی می‌توانید آن را در هر اپلیکیشنی مثل نوت جایگذاری کنید.

11-افزایش کنترل حریم خصوصی کاربران

برای اینکه حریم خصوصی خود را افزایش دهید و کنترل دهید، تنها کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد تنظیمات – Settings شوید
  • کمی به سمت پایین اسکرول کنید و روی Privacy بزنید
  • سپس گزینه‌ی Record App Activity را فعال کنید

با فعال سازی این قسمت شما قادرید تمامی دسترسی‌های ارائه شده به برنامه‌های مختلف را طی 7 روز گذشته ثبت شده را مشاهده کنید. یعنی می‌توانید ببینید که کدام اپلیکیشن‌ها در چه روزهایی و ساعت‌هایی درخواست دسترسی به مواردی مثل موقعیت مکانی، لیست مخاطبین، عکس‌ها و دوربین داشته‌اند.

12-ترفندهای Safari

ویژگی‌ها و قابلیت‌های جذابی به مرورگر سافاری اضافه شده است که در این بخش به آن‌ها پرداختیم.

نصب Extensions در مرورگر Safari

یکی از قابلیت‌های جذابی که جزء ترفند ios 15 به حساب می‌آید، امکان نصب افزونه‌های دلخواه خود به مرورگر سافاری است. برای این کار باید وارد تنظیمات شوید و روی بخش Safari ضربه بزنید و سپس قسمت Extensions را انتخاب کنید.

قابل ذکر است که برای اضافه کردن افزونه‌ی جدید باید روی قسمت More Extensions بزنید.

گروه بندی صفحات در سافاری

برای گروه بندی تب‌ها در مرورگر سافاری بایستی روی آیکون مربوط به آن بزنید و سپس گزینه‌ی Tabs را انتخاب کنید و به همین راحتی این امکان را دارید که صفحاتی که باز هستند را گروه بندی نمایید.

رفرش کردن صفحات در سافاری

برای رفرش کردن تب موزد نظر با کشیدن انگشت خود به سمت پایین صفحه، می‌توانید سایت مورد نظرتان را Refresh کنید و دیگر لازم نیست روی آیکون آن بزنید تا این اتفاق بیفتد.

جای آدرس بار صفحات در سافاری

ویژگی جدید دیگری که در سافاری اضافه شده پایین بودن جای آدرس بار است و شما می‌توانید جای آن را به حالت قبلی آن برگردانید و برای این کار کافیست:

  • وارد تنظیمات – Settings شوید
  • روی بخش Safari بزنید
  • حالا Single Tab را انتخاب کنید

جای آدرس بار صفحات در سافاری

13-اپل مپس

در این بخش می‌توان گفت جزئیات نقشه به خوبی قرار داده شده و قابل مشاهده است. یکی از ویژگی‌هایی که اپل مپس از Google Maps الگو برداری کرده، مسیریابی با واقعیت افزوده است.

قابلیت Live Text

14- قابلیت Memories و Apple Music

قابلیتی که کمپانی اپل در این بخش اضافه کرده این است که Apple Music برای ویدیوهای بخش Memories گالری شما موزیک‌هایی که می‌تواند مناسب کلیپ باشد را پیشنهاد می‌دهد. به علاوه شما این امکان را دارید که عکس‌هایی داخل memories mix است را طبق سلیقه‌ی خود تغییر دهید و یا جا به جا کنید.

15- بالا رفتن امنیت Mail

کمپانی اپل به حفاظت از حریم خصوصی ایمیل کاربران در آی او اس 15 توجه بسیاری داشته است. برای اینکه افراد به اطلاعات شما در این بخش دسترسی نداشته باشند، آدرس IP را پنهان می‌کند تا نتوانند فعالیت‌های آنلاین و لوکیشن شما را پیدا کنند. برای فعال کردن این قابلیت باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد تنظیمات – Settings شوید
  • روی بخش Mail بزنید
  • قسمت Privacy Protection را لمس کنید
  • سپس Protect Mail Activity را انتخاب نمایید

به همین راحتی امنیت ایمیل خود را فراهم کرده‌اید.

بالا رفتن امنیت Mail

سخن آخر درباره‌ی 15 ترفند ios 15

امیدواریم 15 ترفند ios 15 که در این مقاله برای شما نام بردیم و توضیح دادیم، مفید بوده باشد. اگر سوال و یا نظری در این باره دارید، آن را با ما و دیگر کاربران آی‌اپس در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.