بدون دیدگاه
آیفون باز

مقایسه مدل‌ های آیفون؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه ی انواع مدل های آیفون

مدت کوتاهی از معرفی و عرضه جدیدترین مدل از آیفون گذشته است و بسیاری در تب‌وتاب خرید آن‌ها هستند. با آنکه خانواده آیفون ۱۵ از نظر سخت‌افزار و امکانات مختلف تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با نسل پیشین خود دارد، اما موضوع تعویض گوشی و خریدن یا نخریدن مدل‌های جدید همواره یکی از دغدغه‌های مهم کاربران است.

اپل در حال حاضر علاوه بر ارائه جدیدترین مجموعه آیفون شامل آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرومکس مدل‌های قدیمی‌تر مانند آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پلاس، آیفون ۱۳ و آیفون SE (نسل سوم) را هم در اختیار کاربران قرار داده است تا گزینه‌های مختلفی برای انتخاب داشته باشند.

اینکه واقعاً کدام آیفون بهترین است و شما به کدامیک نیاز دارد به بودجه، ترجیحات شخصی و موارد استفاده شما بستگی دارد و نمی‌توان نسخه کلی در این زمینه پیچید.

لزوماً اینطور نیست که گران قیمت‌ترین آیفون مناسب‌ترین باشد. با این حال اگر در انتخاب خود دچار تردید یا سردرگمی هستید که کدام آیفون برای شما مناسب‌تر است، نگران نباشید. ما در این مقاله از آی اپس می‌خواهیم بر اساس نکات مثبت و منفی و نظرات کاربران برخی از آیفون‌های موجود را بررسی کنیم و ببینیم کدام گزینه برایتان ارزش بیشتری دارد و باید به فکر خرید آن باشید. پس همراه ما باشید.

آیفون ۱۵ پرو؛ جدیدترین و بهترین آیفون

یکی از نکات برجسته در معرفی آیفون‌های جدید استفاده از نوع جدیدی از آلیاژ برای بدنه این گوشی‌ها بود. آیفون ۱۵ پرو به جای فولاد ضد زنگ از تیتانیوم استفاده می‌کند که برای اولین بار است چنین تغییر مهمی در بدنه گوشی‌های اپل انجام می‌شود. تیتانیوم از فولاد ضد زنگ قوی‌تر و سبک‌تر بوده و جای تعجب ندارد که آیفون ۱۵ پرو ۹ درصد سبک‌تر از مدل قبلی خود است.

چهار رنگ موجود برای مدل پرو تیتانیوم سیاه، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی است و احتمال دارد در آینده رنگ‌های دیگری نیز به این لیست اضافه شوند. اقدام دیگر اپل در گوشی‌های جدید کاهش اندازه حاشیه اطراف نمایشگر است که باعث شده صفحه نمایش بزرگ‌تر احساس شود.

یکی از ویژگی‌های تازه در آیفون ۱۵ پرو تعبیه دکمه Action بوده که جایگزین دکمه قطع صدا شده است. نکته قابل توجه در خصوص این دکمه قابل تنظیم بودن آن است و می‌توان کارهایی از قبیل اجرای یک برنامه، اجرای دوربین ضبط صدا و … را با آن انجام داد.

قلب تپنده آیفون ۱۵ پرو، پردازنده A۱۷ Pro است. این اولین تراشه ۳ نانومتری است که در گوشی‌های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کمپانی ادعا می‌کند که دو هسته اصلی CPU که وظایف پردازش‌های سنگین را بر عهده دارند حدود ۱۰ درصد سریع‌تر از مدل‌های پیشین هستند و ۴ هسته‌ای که برای کارهای سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند هم از نظر کارایی بهبود قابل توجه پیدا کردند.

از نظر پردازنده گرافیکی، دستگاه جدید دارای پردازنده ۶ هسته‌ای (در مقایسه با ۵ هسته‌ای در مدل قبلی) هستند که ۲۰ درصد افزایش عملکرد را ارائه می‌دهند. این بدان معناست که کارهای گرافیکی سنگین مانند بازی یا رندر ویدئو به شکلی روان‌تر و سریع‌تر اجرا می‌شوند. علاوه بر این، GPU جدید به گونه‌ای طراحی شده است تا از نظر مصرف انرژی، کارآمدتر باشد.

در نهایت، اپل به پیشرفت‌هایی مهمی در موتور عصبی (Neural Engine) اشاره می‌کند که مسئول یادگیری ماشین در گوشی‌های اپل است. آن‌ها ادعا می‌کنند که موتور عصبی جدید تا دو برابر سریع‌تر از نسخه قبلی بوده و بیانگر این نکته است که وظایف مربوط به هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی با سرعت و کارآمدی بیشتری پردازش می‌شوند.

عمر تخمینی باتری آیفون ۱۵ پرو مانند آیفون ۱۴ پرو تا ۲۳ ساعت پخش ویدئو است و با وصل شدن به یک آداپتور ۲۰ واتی در ۳۰ دقیقه حدو ۵۰ درصد از باتری گوشی شارژ می‌شود. در عین حال این امکان به وجود آمده تا اپل واچ و نسل دوم AirPods Pro خود را با اتصال به گوشی شارژ کنید.

تفاوت بزرگ دیگر برای مدل‌های معرفی شده در سال ۲۰۲۳ این است که آیفون‌های سری ۱۵، پورت لایتنینگ را با USB-C جایگزین کرده‌اند. این تغییر مزیت‌های فراوانی را به همراه دارد، به‌ویژه برای مدل‌های Pro، که اتصال از درگاهی سریع‌تر با پهنای باند ۱۰ گیگابیت در ثانیه بهره می‌برند.

پورت‌های جدید همچنین از DisplayPort هم پشتیبانی می‌کنند، بنابراین همه آن‌ها می‌توانند ویدئوهای 4K/60Hz را روی یک نمایشگر خارجی نشان دهند.

آیفون ۱۵ پرو همچنین مجهز به Wi-Fi ۶E بوده و این در حالی است که آیفون ۱۵ استاندارد مانند آیفون ۱۴ از وای فای ۶ برخوردار بوده و تفاوت میان این دو ماژول وای فای در استفاده از کانال‌های ۸۰ و ۱۶۰ مگاهرتزی است.

در مورد دوربین با آنکه در نگاه اول تفاوت چندانی میان دوربین‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو دیده نمی‌شود، اما باید بدانیم که مدل ۱۵ پرو و پرو مکس امکان زوم ۳ تا ۵ برابری و ثبت تصاویر ماکرو را دارند که خود به تنهایی ویژگی مهمی برای نسل جدید آیفون محسوب می‌شود.

در عین حال اپل مدعی است که تصاویر ثبت شده در آیفون‌های جدید شفاف‌تر بوده و در تاریکی و نور کم عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌توان با آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس گرفت.

آیفون ۱۵ پرو مکس؛ گزینه‌ای فوق‌العاده برای عکاسی

آیفون‌های پرومکس اپل به طور کلی نسخه بزرگ‌تر و تکمیلتری نسبت به مدل استاندارد پرو هستند، و اغلب چند ویژگی اضافه را به کاربران ارائه می‌کنند. در آیفون‌های سال ۲۰۲۳، مدل پرو مکس به لطف برخی فناوری‌های جدید دوربین از جمله زوم ۵ برابری، تفاوت خود را با همتای خود یعنی آیفون ۱۵ پرو افزایش داده و به گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به عکاسی و فیلم‌برداری تبدیل شده است.

مانند مدل پرو، آیفون ۱۵ پرومکس نیز از تیتانیوم پوشیده شده با لایه نازکی از شیشه برخوردار بوده و در رنگ‌های مشابه مدل پرو عرضه می‌شود. آیفون ۱۵ پرو مکس سبک‌تر از مدل قبلی بوده و حاشیه اطراف نمایشگر هم کاهش قابل توجهی داشته است.

هر دو مدل پرو از پردازنده A۱۷ Pro که اولین تراشه ۳ نانومتری اپل است، استفاده می‌کنند. اپل مانور زیادی روی قدرت این آیفون داده و تغییر در هسته‌های پردازنده گرافیکی نسبت به مدل‌های پیشین و اجرای بازی‌های گرافیکی و جدید نشان می‌دهد که اپل به دنبال ساخت یک گوشی قدرتمند در حد یک کنسول بازی خانگی است.

آیفون ۱۵ پرو مکس

ویژگی‌های گرافیکی جدیدی مانند مش شییدینگ (Mesh Shading) و ری تریسینگ (Ray Tracing) سخت‌افزاری عناصری است که توان گرافیکی این گوشی را از سایرین متمایز می‌کند. اپل برای اولین بار از یک دیکدر (Decoder) یا رمزگشای سخت افزاری با نام AV1 در آیفون ۱۵ پرومکس استفاده کرده است.

آیفون ۱۵ پرو مکس از یک لنز پریسکوپی جدید تترا پریزم (Tetra Prism) استفاده می‌کند که نور را تا چهار برابر بیشتر در  فاصله کانونی طولانی‌تر بازتاب می‌دهد. دوربین فوق عریض جدید، در هر دو آیفون پرو و پرو مکس، دارای پوشش ضد تابش و حالت شب با کیفیت بهتری نسبت به مدل‌های پیشن هستند.

آیفون ۱۵؛ ارزان‌ترین آیفون جدید

در حالی که مدل استاندارد آیفون ۱۵ همه ویژگی‌های مدل‌های پرو را ندارد، اما در مقایسه با آیفون ۱۴ ویژگی‌های قابل توجه و جدیدتری را ارائه می‌دهد. Dynamic Island، ویژگی خاص آیفون ۱۴ پرو و مکس این بار به مدل‌های معمولی آمده و کاربران می‌توانند از قابلیت‌های آن استفاده کنند.

با آنکه آیفون ۱۵ سایر ویژگی‌های آیفون ۱۴ پرو مانند ProMotion و صفحه نمایش همیشه روشن را ندارد، اما تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی دارد که آن را ارزشمند می‌کند.

یکی از این موارد دوربین آیفون ۱۵ است که نسبت به مدل قبلی مشخصات و عملکرد بهتری دارد. دوربین پشتی آیفون ۱۵  از دو لنز ۴۸ مگاپیکسل f/۱.۶ و ۱۲ مگاپیکسل f/۲.۴ Ultra Wide استفاده می‌کند و تا ۲ برابر زوم اپتیکال دارد. این در مقایسه با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم ƒ/۱.۵ در آیفون ۱۴، این تغییرات چشمگیر هستند. آیفون ۱۵ مانند بقیه اعضای خانواده‌اش از HDR ۵ نیز پشتیبانی می‌کند.

آیفون ۱۵ در رنگ‌های مشکی، آبی، سبز، زرد و صورتی عرضه شده است و به نظر می‌رسد اپل به دنبال عرضه گوشی‌هایی با غلظت رنگ کمتر نسبت به سال پیش باشد چرا که نسبت به رنگ‌های آبی، بنفش، زرد و قرمز آیفون ۱۴ به مراتب پررنگ‌تر از مدل‌های فعلی بودند.

همان‌طور که اشاره کردیم همه آیفون‌های ۲۰۲۳ از پورت USB-C به جای درگاه لایتنینگ استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد پورت USB-C در مدل‌های Pro ویژگی‌های بهتر و حرفه‌ای‌تر را به خریداران ارائه می‌کند و به همین دلیل سرعت انتقال دیتا در آیفون ۱۵ از مدل‌های پرو و پرومکس کمتر است.

آیفون ۱۵ دارای پردازنده آیفون ۱۴ پرو یعنی A۱۶ Bionic است. این پردازنده ۶ هسته‌ای به همراه پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای دارد ترکیبی مناسبی را برای اجرای برنامه‌های سنگین و بازی فراهم کرده است.

آیفون ۱۴ پلاس؛ گوشی بزرگ با قیمتی مناسب

با معرفی آیفون ۱۴ پلاس در سال گذشته، کاربرانی که به دنبال صفحه نمایش بزرگ‌تر بودند، انتخاب برایشان دشوار شد. چرا که تا پیش از این خریداران به سراغ مدل پرومکس می‌رفتند اما اپل با معرفی مدلی که شرایطی میانه را تأمین می‌کرد کاربران زیادی را مجاب به خریدن آیفون ۱۴ پلاس کرد.

کاربران در آن بره می‌توانستند با انتخاب یک آیفون ۱۴ پلاس ۵۱۲ گیگابایتی نسبت به آیفون ۱۴ پرومکس با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، در پول خود صرفه‌جویی کنند و فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشند. برای برخی، فضای ذخیره‌سازی بیشتر اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های مدل Pro داشت.

آیفون ۱۴

اکنون اپل قیمت آیفون ۱۴ پلاس را از ۹۲۹ دلار/۹۴۹ پوند به ۷۹۹ دلار/۷۹۹ پوند کاهش داده است و آن را پایین‌تر از آیفون ۱۵ پلاس با قیمت ۸۹۹ دلار/۸۹۹ پوند قرار داده است. اگر مدل قدیمی‌تر را انتخاب کنید، پول بیشتری برایتان باقی می‌ماند، البته می‌توانید با این پول مدل ۱۲۸ گیگابایتی ۱۵ پلاس دریافت کنید دلایل فراوانی مانند دوربین بهتر، وجود Dynamic Island، پردازنده بهتر وجود دارند که نشان می‌دهند چرا بهتر است آیفون ۱۵ پلاس را انتخاب کنید اما اگر به فضای ذخیره‌سازی اضافی نیاز دارید و در عین حال چندان به دنبال استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری مانند iCloud نیستید، پس مدل قبلی با ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر برای شما مناسب‌تر است.

آیفون SE مدل ۲۰۲۲؛ کوچک‌ترین آیفون

از آنجایی که تولید آیفون ۱۳ مینی متوقف شده است، آیفون SE اکنون تنها آیفون کوچک‌تر عضو خانواده آیفون‌هاست که همچنان در بازار وجود دارد. اندازه‌ای این گوشی مشابه با آیفون ۸ است، بنابراین اگر به گوشی‌هایی با صفحه نمایش کوچک عادت دارید و از نظر حمل و نقل و گذاشتن در جیب یا کیف به دنبال آیفونی با صفحه نمایش کوچک می‌گردید آیفون SE مدل ۲۰۲۲  با صفحه نمایش ۴.۷ اینچی مناسب شماست.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا برای برخی افراد آیفون SE انتخاب مناسب‌تری است. هرکسی که احساس کند به دکمه هوم نیاز دارد، احتمالاً با هر آیفون دیگری غیر از iPhone SE احساس خوشایندی نخواهد داشت. در حالی که بسیاری از ما می‌توانیم به جای فشار دادن یک دکمه، از Face ID برای ورود به گوشی و حرکت انگشتان برای جابه‌جایی میان اپ‌ها استفاده کنیم، برخی با نبود دکمه فیزیک مانند هوم مشکل دارند. شکی نیست که دلیل اینکه اپل همچنان آیفون را با دکمه می‌فروشد، همین است. البته امکان استفاده از دکمه مجازی هوم این مشکل را برطرف کرده است.

دلیل دیگری که برخی به دنبال آیفون SE مدل ۲۰۲۲ هستند قیمت آن است. این مدل ارزان‌ترین آیفون اپل است که می‌توانید تهیه کنید.

قیمت آیفون SE مدل ۲۰۲۲ اکنون ۴۲۹ دلار / ۴۲۹ پوند است. فقط در زمان خرید حتماً توجه کنید که مدل ۲۰۲۲ آن را خریداری کنید، چرا که مدل‌های قدیمی‌تر هنوز هم در بازار وجود دارند و یکسان بودن نام می‌تواند موجب اشتباه در خرید شود. با آنکه ما خرید iPhone SE را توصیه نمی‌کنیم، اما اگر وجود دکمه هوم، قیمت ارزان، صفحه نمایش کوچک و داشتن یک آیفون برایتان مهم است، آیفون SE مدل ۲۰۲۲ بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

آیفون ۱۳ پرومکس؛ قدرتمند اما قدیمی

اگر کاربری هستید که برای شما امکانات کلی یک گوشی و ثبت تصاویر جذاب به همراه امکان رجیستری (در ایران) ملاک است و برایتان مدل روز بودن گوشی اهمیت خاصی ندارد، آیفون ۱۳ پرومکس گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در مقایسه با آیفون ۱۳ معمولی، مدل‌های پرو دارای سنسور بسیار بزرگ‌تری در دوربین استاندارد Wide و دیافراگم f/۱.۵ در مقابل f/۱.۶ هستند. در عین حال این مدل از دوربین تله‌فوتو استفاده می‌کنند که آیفون ۱۳ معمولی فاقد آن است.

مقایسه سخت افزاری مدل های آیفون

آیفون ۱۳ پرومکس سریع‌ترین پردازنده سری A۱۵ را با ۵ هسته گرافیکی به جای ۴ هسته در آیفون ۱۳ استاندارد را در خود جای داده است. شاید قابل باور نباشد اما این هسته اضافی واقعاً در بازی‌های سه بعدی قدرت خود را به خوبی نشان می‌دهد. در حالی که آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس عملکرد یکسانی دارند، باتری بزرگ‌تر در آیفون ۱۳ پرومکس می‌تواند ورق را به نفع مدل پرومکس و انتخاب آن برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.