بدون دیدگاه
آیفون باز

فروش آیفون قدیمی؛ چگونه به بهترین قیمت بفروشیم؟

آیفون قدیمی را چطور بفروشیم؟

سال‌ها پیش اکثر گوشی‌ها موبایل امکانات امکانات محدود و ساده‌ای داشتند و تنها کاربرد و قابلیت آن‌ها تماس صوتی و ارسال و دریافت پیامک بود. در این میان مدل‌هایی دارای دوربین از نظر مردم لاکچری و خاص محسوب می‌شدند. نکته مهم در آن مقطع زمانی این بود که تولید مدل‌های جدید بازار خرید و فروش گوشی‌های دست دوم به شدت امروز داغ نبود.

تولید مداوم گوشی‌های موبایل از زمانی سرعت گرفت که سیستم عامل‌های موبایل معرفی شدند و رقابت سنگینی میان شرکت‌های تولید کننده موبایل ایجاد شد. اپل، مایکروسافت، نوکیا، سونی اریکسون، موتورولا و سامسونگ هر کدام با معرفی یک گوشی جدید و مطرح کردن ویژگی‌های تازه سعی در پیشتازی در این عرصه را داشتند.

اکنون سال‌ها از آن زمان می‌گذرد و تولید انبوه مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند به یک موضوع متداول تبدیل شده است. هر سال کاربران و طرفداران سامسونگ و اپل به انتظار کنفرانس‌های این دو کمپانی می‌نشینند تا از جدیدترین نسخه گوشی‌های آیفون و گلکسی آگاه شوند و به سرعت آن‌ها را پیش خرید کنند.

در این شرایط، بازار گوشی‌های دست دوم و علل خصوص گوشی‌های دست دوم آیفون به شدت داغ شده است. کاربران برای خرید مدل‌های جدید به دنبال فروش آیفون قدیمی خود به بهترین قیمت هستند تا بتوانند با پول آن و اضافه کردن مبلغی، مدل جدیدتر را تهیه کنند.

ازآنجا که با عرضه آیفون ۱۵ و ورود آن به بازار عده‌ای به دنبال تعویض آیفون قدیمی خود هستند، تصمیم گرفتیم در این مقاله از آی اپس به نکاتی در ارتباط با فروش آیفون به بهترین قیمت و مواردی که باید پیش از فروش رعایت کنیم، بپردازیم. پس از شما دعوت می‌کنیم با ما تا نت‌ها این مطلب همراه باشید.

مدل آیفون و تاثیر آن بر قیمت

یکی از موضوعاتی که دارندگان گوشی‌های آیفون باید به آن توجه کنند مدل و سال ساخت آن است. هر سال با معرفی سیستم عامل iOS تعدادی از گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد از لیست دریافت نسخه جدید سیستم عامل اپل خط می‌خورند و این کمپانی به پشتیبانی نرم‌افزاری آن‌ها پایان می‌دهد. علی‌رغم آپدیت نشدن ورژن آی او اس این گوشی‌ها باز هم قادر به اجرای برنامه‌های جدید هستند اما همین اجرای برنامه‌ها نیز رفته رفته کم و کم‌تر خواهد شد تا جایی که دیگر نمی‌توان برنامه جدیدی روی گوشی‌های قدیمی آیفون نصب و اجرا کرد.

بنابراین نحوه قیمت‌گذاری گوشی‌های قدیمی آیفون حتما با توجه به مدل و سال ساخت آن باشد. طبیعتاً مدل‌های قدیمی‌تری مانند آیفون ۵ یا ۵ اس به دلیل گذشت زمان زیادی از عرضه و دریافت نکردن نسخه‌های جدید iOS قیمتی به مراتب پایین‌تری دارند.

البته نکته جالب توجه این است که با وجود قدیمی بودن برخی از این آیفون‌ها باز هم عده‌ای به دنبال خرید آن‌ها هستند. برخی از این افراد تنها به دلیل استفاده‌های روزانه مثل تماس و پیامک خریداری چنین مدل‌هایی را خریداری می‌کنند. البته تعمیرکاران هم یکی دیگر از متقاضیان این دسته از آیفون‌ها هستند.

ارزش دیگری که این مدل ازآیفون‌ها دارند بحث جیلبریک شدن است. از آنجا که مدل‌های جدید به سختی جیلبریک می‌شوند و نمی‌توان مانند قبل بسیاری از برنامه‌های جانبی یا کرک شده را روی آن‌ها نصب کرد بنابراین مدل‌های قدیمی از این حیث ارزش ویژه‌ای دارند.

وضعیت ظاهری و سلامت باتری

موضوع سلامت ظاهر، تمیزی و وضعیت باتری از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم. آیفون‌های قدیمی که در اثر برخورد با زمین یا اشیا سنگین دچار شکستگی شده‌اند در زمان فروش با مشکلاتی مواجه هستند. خریدار به دلیل آنکه نمی‌تواند از بابت سلامت و کارایی آیفون ضربه دیده مطمئن شود، تمایلی هم به پرداخت هزینه‌ای برای خرید این دست از گوشی‌ها نخواهد داشت، حتی اگر این گوشی از آیفون‌های سری ۱۳ یا ۱۴ باشد.

موضوع دیگر سلامت باتری است، موردی که برای کاربران آیفون اهمیتی دوچندان دارد. با آنکه اپل مدعی است با به روزرسانی‌های جدید به دنبال افزایش مصرف باتری در گوشی‌های قدیمی نبوده و نمی‌خواهد از این طریق خریداران را وادار به تهیه آیفون‌های جدید کند، اما خواسته یا ناخواسته شرایط باتری گوشی در بلند مدت دستخوش تغییر می‌شود.

البته این تغییرات تا اندازه‌ای قابل کنترل است؛ کالیبره کردن باتری و استفاده از کابل و شارژرهای اصل کمک فراوانی به افزایش طول عمری باتری می‌کند. بنابراین اگر از مدل‌های نسبتاً جدید آیفون مانند سری ۱۳ یا ۱۴ دارید و به دنبال فروش آن‌ها هستید، اما شرایط ظاهری و باتری آن‌ها دچار مشکلات جدی است توصیه می‌کنیم که در صورت امکان مشکلات موجود را حل کنید و سپس گوشی‌های خود را برای فروش قرار دهید، چراکه با آگهی کردن گوشی‌های خود تنها شرایط را برای سوءاستفاده کنندگان و دلالان فراهم می‌کنید تا آیفون شما را به قیمت کمتری خریداری کنند.

جعبه و لوازم جانبی

یکی از موضوعات دیگری که نقش مهم در فروش آیفون قدیمی شما به بهترین قیمت دارد، جعبه و لوازم جانبی همراه گوشی است. برخی از کاربران پس از خرید گوشی‌های جدید بلافاصله اقدام به دور انداختن جعبه آن می‌کنند، در صورتی که وجود جعبه می‌تواند به فروش بهتر گوشی کمک کند.

از آنجا که موضوع سرقت گوشی‌های همراه همواره دغدغه مردم و پلیس بوده و توصیه‌هایی در این زمینه داده شده است بنابراین فروش یک گوشی بدون جعبه همواره این شائبه را ایجاد می‌کند که ممکن است شما با یک جنس دزدی سروکار داشته باشید.

آیفون‌های قدیمی

موضوع دیگر لوازم جانبی مانند کابل و شارژر است. نبودن این موارد می‌تواند تأثیر منفی در قیمت آیفون قدیمی شما بگذارد. البته مدل‌های جدید آیفون فاقد شارژر فابریک در جعبه هستند و موضوع شارژر برای مدل‌های قدیمی‌تر اهمیت بیشتری دارد.

انتخاب مکانی مناسب برای فروش آیفون قدیمی

برخلاف گذشته که تنها راه خرید و فروش اقلام مختلف مراجعه به مغازه یا ارتباطات با دوستان و آشنایان بود، اما امروزه دیگر نیاز به مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها  برای فروش آیفون قدیمی به بهترین قیمت نیست. سایت‌ها گوناگونی مانند دیوار، شیپور، ایسام و … وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها گوشی‌های خود را بفروشید. برخی از این سایت‌ها مراجعه‌کنندگان بیشتری دارند و احتمال فروش گوشی آیفون قدیمی شما در آن‌ها بالاتر است.

علاوه بر این، سایت‌های دیگر نیز وجود دارند که کاربران می‌توانند با عضویت در آن‌ها گوشی و اقلام الکترونیکی خود را برای فروش قرار دهند. برخی از این مراکز خرید و فروش خود به عنوان واسطه عمل می‌کنند و خریدار و فروشنده با ارسال پول و کالا برای آن‌ها معاملات خود را نهایی می‌کنند. چنین رویکردی به منظور افزایش حس اطمینان و انجام یک معامله سالم انجام می‌شود و طبیعتاً واسطه نیز سهمی از این داد و ستد را برای خود بر می‌دارد.

فروش آیفون دست دوم

البته فروش به مغازه‌داران هنوز هم یک گزینه مناسب برای افرادی است که چندان اهل معامله‌های آنلاین و غیر حضوری نیستند. اگر چه که یک معامله حضوری و تبادل پول و کالا اطمینان بیشتری دارد، اما همیشه قیمت در این شرایط کمتر بوده و احتمال اینکه بتوانید آیفون قدیمی خود را با بهای بیشتری در سایت‌های آنلاین بفروشید بالاتر است.

برای کاربرانی که خارج از ایران سکونت دارند هم کار به همین منوال است. سایت‌هایی مانند eBay، Gazelle، Decluttr و … گزینه‌هایی هستند که می‌توانید بسته به اینکه در کدام منطقه اروپا، آمریکا یا آسیا هستید گوشی و وسایل الکترونیکی خود را در آن‌ها به فروش برسانید.

البته اگر شما گوشی آیفون خود را به شکل قراردادی (Contract) از اپراتورهای موبایل مانند Verizon، AT&T یا تی-موبایل خریده‌اید می‌توانید آن را با شرایطی مشخص با مدل‌های جدید تعویض کنید.

یکی از بهترین گزینه‌های برای دارندگان آیفون قدیمی مراجعه به اپل استور و تعویض با مدل‌های جدید است. البته به خاطر داشته باشید که اپل استور تنها مدل‌های خاص و نسبتاً جدیدتر را با مدل‌های تازه عرضه شده تعویض می‌کند و نمی‌توان انتظار داشته باشید که آیفون ۶ داشته باشد بتواند گوشی خود را با مدل ۱۵ پرو مکس معوضه کند.

اپل برای تبادل آیفون‌های قدیمی با مدل‌های جدید جدولی با محدوده مشخص قیمت دارد که می‌توانید بر اساس آن آیفون خود را تعویض کنید. در این لیست آخرین مدل گوشی که اپل از شما می‌خرد مدل آیفون ۷ است.

اقدامات مهم پیش از فروش آیفون قدیمی

با توجه به نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم اگر تصمیم شما برای فروش آیفون قدیمیتان جدی است و شرایط فروش و قیمت مورد نظر خود را مشخص کرده‌اید حتماً پیش از فروش کارها و اقدامات زیر را انجام دهید تا علاوه بر حفظ داده‌های قدیمی خود امکان سوءاستفاده از اطلاعات شما برای خریدار جدید ممکن نباشد.

کارهایی که باید پیش از فروش آیفون انجام دهیم

از داده‌های خود مانند تصاویر، لیست تماس، نوشته‌ها و … بکاپ بگیرید. با اتصال گوشی خود به اینترنت و رفتن به Setting و انتخاب اپل آیدی و گزینه iCloud Backup و انتخاب Backup Now از داده‌های مختلف گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
اسناد و برخی از فایل‌های شخصی خود را که روی گوشی دارد به رایانه شخصی خود انتقال دهید برای این کار کافیست گوشی خود را با کابل به رایانه خود متصل کنید، سپس با نصب و اجرای اجرای برنامه DigiDNA iMazing روی مک یا ویندوز به فایل‌های سیستمی و اسنادی که روی گوشی خود ذخیره کرده‌اید دسترسی پیدا کنید.
اگر اپل واچ دارید، بهتر است قبل از فروختن آیفون خود آن را Unpair کنید تا برای اتصال مجدد اپل واچ خود به آیفون جدید دردسر کمتری داشته باشید.
حتماً و حتماً پیش از فروختن آیفون قدیمی خود اپل آیدی و داده‌های حساس خود را از روی آن حذف یا به عبارتی گوشی را Reset کنید. در صورتی که آیفون خود را با اپل ایدی خودتان به شخص دیگری بفروشید احتمال استفاده از برخی داده‌های شما توسط خریدار وجود دارد. در عین حال خریدار هم باید متوجه باشد که با خرید آیفونی که روی آن اپل آیدی فرد دیگری وجود دارد، این احتمال دور از ذهن نیست که صاحب اپل آیدی از طریق آیکلود گوشی را قفل کرده و عملاً آن را برای صاحب جدیدش بی‌استفاده کند. توصیه ما به شما Restore کردن گوشی با فایل آخرین به روزرسانی iOS  و سپس فروختن آن به فرد دیگری است. در این حالت هیچ داده‌ای را نمی‌توان از گوشی استخراج کرد و تمام اطلاعات طی این فرایند پاک می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.