بدون دیدگاه
آیفون ها

آیفون یا آیپد؟ کدام دستگاه اپل برای شما مناسب است؟

آیفون یا آیپد

اپل با طراحی آیفون و تبلت‌های آیپد تحول بزرگی را در صنعت موبایل و رایانه ایجاد کرد و پس از گذشت سال‌ها هر دو این دستگاها در لیست محبوب‌ترین ابزارهای الکترونیکی کاربران قرار گرفتند. از آنجا که اپل در چند سال اخیر سعی کرده تا بسته به سلیقه و کارایی مورد نظر کاربران محصولات خود را عرضه کند، بنابراین شاهد عرضه آیفون در ابعاد و امکانات مختلف و آیپد در مدل‌های متنوع هستیم که هر کدام به شکلی مشخص برای بازاری خاص ساخته شده‌اند.

به دلیل شباهت میان سیستم عامل‌های آیفون و آیپد و وجود برخی موضوعات مشترک میان این دو، باعث شده تا کاربران به این موضوع فکر کنند که کدام را باید انتخاب کنند. کدام دیوایس می‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد و آیا می‌توان با خرید یکی به نوعی از امکانات دیگری هم بهره‌مند شد؟ برای اینکه به این پرسش‌های اساسی پاسخ دهیم، در این مقاله از آی اپس قصد داریم درباره ابعاد این انتخاب صحبت کنیم و در نهایت ببینیم با توجه به امکانات و ویژگی‌ها، کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اندازه و طراحی

شکی نیست که حتی کوچک‌ترین مدل آیپد یا همان آیپد مینی از نظر صفحه نمایش از آیفون بزرگ‌تر است. به عنوان مثال، مدل 8.3 اینچی که به عنوان آیپد مینی شناخته می‌شود و کوچک‌ترین عضو خانواده آیپدها است، دارای ابعادی ۷.۶۹ در ۵.۳۱ در ۰.۲۵ بوده در حالی که آیفونی مانند مدل ۱۴ پرومکس ابعادی ۵.۷۸ در ۲.۸۱ در ۰.۳۱ دارد. از نظر وزن هم آیپد مینی حدود ۱۲۰ گرم از آیفون ۱۴ پرومکس سنگین‌تر است. طبیعتاً به دلیل وزن و ابعاد بزرگ‌تر امکان در جیب قرار گرفتن حتی کوچک‌ترین مدل آیپد هم وجود ندارد.

از نظر طراحی آیفون به دلیل کوچکی، فرم و مدل بدنه زیباتر و شکیل‌تر از آیپد است. با آنکه آیپد صفحه‌ای بزرگ‌تر دارد اما همین ابعاد فضای بیشتری برای کار در اختیار شما قرار می‌دهد. صفحه نمایش بزرگ iPad به خصوص برای افرادی که از مشکلات بینایی رنج می‌برند به مراتب بهتر از آیفون است. به دلیل کیفیت بالا و عریض بودن صفحه نمایش آیپد شما می‌توانید فیلم‌ها، بازی‌ها و کتاب‌های الکترونیکی را روی صفحه بزرگ‌تری تماشا کنید و از جزئیات بیشتری لذت ببرید. از نظر انجام چند کار به شکل همزمان و افزایش تمرکز و بهره‌وری در کارها هم آیپد گزینه بهتری است چرا که می‌توانید دو برنامه را در کنار هم باز کنید و میان صفحات گوناگون برنامه‌ها به سرعت جابه‌جا شوید.

انواع مختلف آیفون و آیپد

نکته دیگر که متأثر از ابعاد و مدل طراحی آیپد و آیفون بوده، امکان کار با یک دست است. شما می‌توانید با اکثر آیفون‌ها به وسیله یک دست هم کار کنید اما برای کار با آیپد نیاز به استفاده از هر دو دست است.

باتری

یکی دیگر از مواردی که آیفون با آیپد تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد، بحث ظرفیت باتری است. به عنوان مثال، آیفون ۱۴ پرومکس ظرفیت باتری ۳۲۷۹ میلی آمپر ساعتی دارد، در مقایسه با ۵۰۷۸ میلی آمپر ساعت برای آیپد مینی کامل مشخص است که از نظر باتری، بدون شک آیپد پیروز این رقابت خواهد. اگرچه عمر باتری دستگاه‌های اپل و سایر گوشی‌های هوشمند بسته به استفاده و کالیبره کردن آن‌ها متفاوت است اما در نهایت ظرفیت بالاتر به معنای زمان بیشتر و امکان استفاده بیشتر است.

علی‌رغم ادعای اپل در خصوص تاب آوری باتری آیفون، این گوشی‌های هوشمند هنوز هم فاصله قابل توجهی از نظر مدت زمان استفاده با آیپدهای مختلف دارند و نمی‌توان منکر این موضوع شد که به طور کلی تبلت‌ها برای کارهای سنگین و طولانی‌تر از نظر باتری گزینه‌های بهتری هستند.

باتری آیفون

البته در این میان نکته‌ای وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم و آن مدت زمان شارژ برای هر کدام از این دستگاه‌هاست. به طور پیشفرض برای شارژ کامل یک آیپد مینی مدت زمان شارژ با یک فست شارژ ۲۰ واتی حدود ۲ ساعت و با یک شارژر عادی ۵.۵ ساعت است. این میزان زمان در یک آیفون ۱۴ پرومکس هم تقریباً همین اندازه است با این تفاوت که ظرفیت این ۲ بارتی با هم متفاوت بوده و زمانی که آیفون در اختیار کاربر قرار می‌دهد در حدود ۷-۸ ساعت بوده در حالی که آیپد می‌تواند تا بیش از ۱۲ ساعت هم دوام آورد.

البته فراموش نکنیم که این میزان شارژ برای آیپدهای بزرگ‌تر مانند آیپد پرو و آیپد ایر متفاوت است.

اگر در سفر هستید یا برای مدتی امکان شارژ و دسترسی به پریز برق برایتان ممکن نیست و به دنبال چیزی هستید که بتوانید به آن اعتماد کنید تا باتری بیشتری در اختیارتان قرار دهد بیشتر دوام بیاورد، آیپد انتخاب اصلی شما خواهد بود.

تماس‌های تلفنی

اصلی‌ترین کار یک گوشی برقراری تماس تلفنی بوده و این یکی از حوزه‌هایی است که آیفون برتری آشکاری نسبت به iPad دارد. آیفون می‌تواند با استفاده از شبکه تلفن همراه تماس‌های تلفنی برقرار کند در حالی که آیپد به دلیل بهره‌مند نبودن از این امکان نمی‌توان خواسته شما را در این زمینه برآورده کند. تنها راه برای پاسخ به تماس‌ها در آیپد با استفاده از Wi-Fi Calling برای انتقال تماس‌های تلفنی از طریق iPhone به آیپد و جواب دادن به آن‌هاست.

تماس تلفنی با آیفون

البته اگر اکثر تماس‌های شما بر بستر اینترنت باشد می‌‌توانید از هر دو دستگاه و اپلیکیشنی مانند FaceTime به تماس‌ها پاسخ دهید. به طور کلی می‌توان گفت iPad در بحث تماس تلفنی بر خلاف بسیاری از تبلت‌های اندرویدی که امکان تماس را برای کاربران فراهم می‌کنند، با مشکل و مانع مواجه است و به نظر نمی‌رسد اپل تمایلی داشته باشد که امکان تماس‌های تلفنی را به سری محصولات آیپد اضافه کند.

ارسال و دریافت پیامک

مزیت بزرگ دیگری که آیفون نسبت به آیپد دارد، امکان ارسال و دریافت پیامک است. با آنکه در نگاه اول ممکن است این یک موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما اگر فردی هستید که بخش عمده‌ای از ارتباطات خود با پیامک بوده و SMSهای مختلفی روزانه دریافت می‌کنید آیفون باز هم گزینه مناسب‌تری برای شماست. با آنکه اپل برنامه Message را روی آیفون و آید قرار داده اما این برنامه سازوکاری متفاوت روی هر کدام از این دستگاه‌ها دارد. بدین معنا که کاربران آیپد فقط با استفاده از بستر اینترنت می‌توانند پیام‌های خود را ارسال و دریافت کنند، در صورتی که دارندگان آیفون علاوه بر اینترنت می‌توانند با استفاده از خطوط تلفن همراه پیام‌های خود را ارسال و دریافت کنند و همین موضوع وجه تمایز دیگری میان این دو محصول شرکت اپل است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ارسال و دریافت پیام‌ها با آیپد

با آنکه به عقیده برخی استفاده از پیامک دیگر منسوخ شده و با وجود برنامه‌های پیام‌رسانی مانند تلگرام، واتساپ و… که مبتنی بر اینترنت هستند ارتباطات پیامی رنگ و بویی متفاوت پیدا کرده‌اند اما امکان ارسال و دریافت SMS موضوعی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود چرا که برخی اپلیکیشن‌ها مانند برنامه بانک‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و… وابسته به این نوع پیامک‌ها برای آگاه کردن کاربران خود و ارائه اطلاعات به آن‌ها هستند.

سازگاری با برنامه‌های مختلف

در حالی که آیفون‌ها و آیپدها یک اپ استور مشترک و سیستم‌عامل‌هایی تقریباً مشابه یکدیگر دارند اما اجرای برنامه‌ها و سازگاری اپلیکیشن‌ها در این دو با هم متفاوت است. این موضوع بدین معناست که آیفون دارای برنامه‌هایی اختصاصی است که یا قابل اجرای روی آیپد نیستند یا اگر هم قابل اجرا باشند به شکل Full Screen یا تمام صفحه روی آیپد اجرا نمی‌شوند. اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام نسخه مخصوص آیپد ندارند و از نظر ظاهری در ابعاد صفحه نمایش آیفون روی آیپد اجرا می‌شوند یا اپلیکیشنی مانند واتساپ به طور کلی نسخه‌ای قابل اجرای روی آیپد ندارند (اگرچه صحبت از عرضه یک نسخه سازگار با آیپد وجود دارد)

نکته دیگری که وجود دارد برخی برنامه‌های مانند Photoshop یا Illustrator نسخه آیپدشان به کلی با آیفون متفاوت بوده و قابلیت‌ها و امکاناتی که این دو برنامه روی تبلت اپل دارند قابل مقایسه با نسخه موبایلی آها نیست. در این برنامه‌هایی هم وجود دارند که به شکل مشترک هم روی آیپد و هم روی آیفون عرضه شده‌اند و هر دو بدون هیچ کم و کاستی اجرا می‌شوند و برتری خاصی نسبت به دیگری ندارند.

قیمت

در نظر گرفتن اینکه چقدر برای دستگاه مورد نظرتان می‌خواهید هزینه کنید، یک عامل تعیین‌کننده مهم و تأثیرگذار است. به طور کلی مدل‌های جدید آیفون با ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتر مانند آیفون ۱۵ پرومکس از بیشتر مدل‌های آیپد گرانتر است. البته این گران‌تر بودن دلایل مختلفی دارد. استفاده از سخت‌افزارهای به روزتر، کوچک و قابل حمل بودن، امکان استفاده از شبکه تلفن همراه و بسیاری دیگر موجب شده که آیفون قیمتی بیش از آیپد داشته باشد.

مقایسه قیمت آیفون با آیپد

با آنکه این دو دستگاه کاربردی هستند و هر کدام متقاضی خاص خودش را دارد اما نباید فراموش کنیم که اپل هر سال مدل جدیدی آیفون از آیفون را معرفی می‌کند که از جدیدترین سخت‌افزارهای روز شرکت اپل بهره می‌برند این در حالی است که اپل چنین رویکردی را برای سایر محصولاتش مانند آیپد، مک بوک و آیپاد ندارد. دوربین‌های قدرتمند، توان پردازشی بالا به واسطه پردازنده‌های جدید و… مواردی هستند که اپل مانور فراوانی روی آن می‌دهد و با تبلیغات فراوان به خریداران گوشزد می‌کند که تنها با خرید آیفون شما می‌توانید از این ویژگی‌های بهره‌مند شوید.

بالاخره آیفون بخریم یا آیپد؟

آیفون و آیپد هر دو دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در نهایت این به شما بستگی دارد که کدام دستگاه می‌تواند نیازهایتان را به خوبی پاسخ دهد.  اگر به دنبال دستگاه کوچک‌تری هستید که استفاده و حمل و نقل آن آسان باشد و بتوانید از شبکه مخابراتی موبایل استفاده کنید، آیفون گزینه‌ای است که باید به فکر خریدش باشید. از طرف دیگر، اگر به دنبال وسیله‌ای با صفحه نمایش بزرگ‌تر امکان استفاده از قلم و کارایی نزدیک به یک لپ‌تاپ برایتان مهم است و نمی‌خواهید با آن تماس تلفنی بگیرید به طور یقین iPad بهترین گزینه خواهد بود.

اگر از نظر بودجه و موضوعات مالی مشکلی ندارید و نیازتان به گونه‌ای است که هر دو گزینه برایتان مهم است، پس تردید نکنید و هر دو دستگاه را تهیه کنید و با خرید این دو از اکوسیستم اپل و ترکیب امکانات این دو دستگاه ارزشمند بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.