بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

رونمایی از آیفون ۱۵ تا ساعاتی دیگر؛ هر آنچه باید از محصول جدید اپل بدانیم

رونمایی آیفون 15

رونمایی از محصولات جدید اپل همیشه با شور و اشتیاق فراوانی همراه بوده و بسیاری از طرفداران این شرکت برای برگزاری کنفرانس‌های آن لحظه شماری می‌کنند به خصوص مراسمی که در اواخر تابستان هر سال برگزار می‌شود. امسال نیز در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور ۱۴۰۲) قرار است بار دیگر شاهد پرده برداری از دستاوردهای تازه کمپانی اپل خواهیم بود. در این میان مطابق معمول رونمایی و معرفی آیفون ۱۵ از همه موضوعات جذابیت بیشتری خواهد داشت. با انکه اغلب در این مراسم محصولات دیگری هم معرفی می‌شوند؛ اما آیفون جدید هیجانی دوچندان برای علاقه‌مندان دارد.

با آنکه تنها چند ساعت تا شروع این مراسم باقی نمانده است، قصد داریم هر آنچه تا به امروز درباره ویژگی‌های احتمالی آیفون ۱۵ و امکاناتش گفته شده است، مرور کنیم و ببینیم در جدیدترین رویداد اپل باید منتظر چه محصولاتی باشیم. پس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما آی اپس باشید.

ویژگی‌های آیفون ۱۵ از واقعیت تا شایعه

تقریباً غیر ممکن است سالی آغاز شود و خبری از حدس و گمان و شایعات مختلف پیرامون آیفون جدید به گوش نرسد. امسال نیز بازار اخبار و شایعات تا پیش از معرفی آیفون ۱۵ همچنان داغ بود و سایت‌های بسیاری درباره ویژگی‌ها و امکانات مختلف این گوشی هوشمند نقل قول‌هایی از افراد مشهور و لیکرهای معتبر منتشر می‌کردند.

بد نیست برخی از موضوعاتی که تا به امروز درباره آیفون ۱۵ مطرح شده است، با هم مرور کنیم و ببینم در نهایت کدام حدس درست از آب در خواهد آمد!

صفحه نمایش و ناچ

به نظر می‌رسد تغییرات قابل ملاحظه‌ای را در صفحه نمایش آیفون ۱۵ شاهد خواهیم بود، بدین معنا که بخش ناچ که در مدل‌های معمولی و پلاس آیفون ۱۴ وجود داشت جای خود را به Dynamic Islands خواهد داد و آن‌ها هم ظاهری مشابه مدل‌ها Pro و Pro Max خواهند داشت. با توجه به افشای تصاویر صفحات نمایش آیفون ۱۵ در اینترنت می‌توان انتظار داشت که حاشیه مدل‌های پرو و پرومکس نسبت به مدل پیشین کمتر خواهد بود. حاشیه موجود در مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۴ از ۲.۱ میلی‌متر به ۱.۵۵ میلی‌متر در آیفون ۱۵ پرو و پرومکس کاهش پیدا خواهد کرد. این تغییر در حاشیه به لطف استفاده از فناوری LIPO است که اپل برای اولین بار در اپل واچ سری ۷ از آن استفاده کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده آیفون ۱۵ از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی، آیفون ۱۵ پلاس از نمایشگری ۶.۷ اینچی و مدل‌های آیفون ۱۵ پرو از صفحه نمایش ۶.۱ و پرو مکس از صفحه نمایشی ۶.۷ اینچی استفاده خواهند کرد.

در مدل آیفون ۱۵ پرو مکس احتمالاً شاهد پنل‌هایی با درخشندگی به مراتب بیشتر از سری ۱۴ خواهیم بود. بر اساس برخی اطلاعات منتشر شده مانند گفته‌های ShrimpApple Pro از کاربران شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) آیفون ۱۵ پرو مکس از نمایشگری با درخشندگی ۲.۵۰۰ نیتی (Nit) استفاده خواهد کرد.

از طرفی دیگر به نظر نمی‌رسد شاهد قابلیت نرخ تازه‌سازی تصویر یا ProMotion در مدل‌های معمولی و پلاس آیفون ۱۵ باشیم؛ ویژگی که پیش‌تر در مدل‌های پرو و پرومکس آیفون ۱۴ شاهدش بودیم. این در حالی است که برخی از مدل‌های میان رده گوشی‌های اندروید با نرخ تازه‌سازی ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی روانه بازار شدند و نبود این ویژگی در سری آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس احتمالاً چندان خوشایند کاربران نخواهد بود. برخی از گزارشات نشان می‌دهد اپل تا سال ۲۰۲۵ برنامه‌ای برای تغییر این رویکرد نخواهد داشت.

آیفون 15

تغییر در سخت‌افزار آیفون ۱۵، رم بیشتر بری مدل‌های پرو و پرو مکس

زمانی که در مورد سخت‌افزار آیفون صحبت می‌کنیم می‌توانیم با قطعیت بالایی درباره پردازنده‌های احتمالی مدل‌های جدید صحبت کنیم، چرا که این روند طی سال‌های اخیر بارها تکرار شده و احتمالاً در رویداد پیش رو نیز شاهد روالی مشابه خواهیم بود.

آیفون ۱۵ و ۱۵ آیفون پلاس از پردازنده بایونیک A۱۶ بهره می‌برند. پیش از این هم آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس از پردازنده مدل پرو مکس ۱۳یعنی A۱۵ Bionic استفاده کردند.

این در حالی است که پرچمداران آیفون از پردازنده تازه وارد و قدرتمند A۱۷ بایونیک بهره خواهند برد. به نظر می‌رسد اپل برنامه خاصی برای استفاده از تراشه‌های اپل سیلیکون روی آیفون ندارد؛ پردازنده‌های قدرتمندی که پیش‌تر روی آیپد پرو و سری مک بوک آزمون خود را پس داده‌اند.

تغییر در میزان RAM آیفون نیز بخش دیگری از تغییرات مهم آیفون ۱۵ خواهد بود. در مدل آیفون ۱۴ پرومکس شاهد ۶ گیگابایت رم بودیم و اکنون با ورود آیفون بعدی، احتمالاً شاهد استفاده اپل از رم ۸ گیگابایتی در مدل پرومکس خواهیم بود. فضای ذخیره‌سازی نیز به شکل قبل بوده و فضای ذخیره‌یازی پایه (Base Storage) آیفون‌های جدید نیز از ۱۲۸ گیگابایت در مدل آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس و ۲۵۶ در مدل‌های پرو و پرومکس شروع خواهد شد.

علاوه بر این موارد آیفون ۱۵ از تراشه جدید X۷۰ شرکت کوالکام برای مودم ۵G در این گوشی استفاده خواهد کرد. پیش از این اپل در آیفون ۱۴ از تراشه X۶۵ استفاده کرده بود و به نظر می‌رسد مدل جدید عملکرد و آنتن‌دهی به مراتب بهتری را نسبت به مدل پیشین ارائه می‌کند.

باتری بهتر

شایعات اخیر حاکی از آن است که سری آیفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۴ دارای باتری‌های بزرگ‌تری خواهد بود. به طور خاص، انتظار می‌رود آیفون ۱۵ دارای باتری بزرگ‌تر با ظرفیتی در حدود ۳۸۷۷ میلی آمپر ساعت باشد که به طور بالقوه تجربه بهتری را برای کاربران فراهم می‌کند. گمانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل ممکن است به فناوری مشابهی مانند آنچه در خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، روی بیاورد و از آن در سری‌های جدید آیفون استفاه کند.

موضوع دیگر بحث شارژرهای اپل است. مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، به این این موضوع اشاره کرده است که شارژرهای اختصاصی اپل USB-C سرعت شارژ سریع‌تری را برای آیفون ۱۵ در مقایسه با شارژرهای تولیدکنندگان دیگر ارائه می‌دهند. اعتقاد بر این است که برخی از مدل‌های آیفون ۱۵ از سرعت شارژ تا ۳۵ وات پشتیبانی می‌کنند که نسبت به محدودیت‌های شارژ فعلی مدل‌های آیفون ۱۴ تغییر محسوسی یافته است. با این حال، اتحادیه اروپا نگرانی خود را در مورد اعمال محدودیت‌های شارژ توسط اپل ابراز کرده و شاید این تغییر رویه پاسخی برای این نگرانی‌ها باشد.

در عین حال شایعه‌ای در مورد احتمال اضافه شدن شارژ بی‌سیم معکوس به آیفون ۱۵ وجود دارد که به آن امکان می‌دهد دستگاه‌های دیگر اپل را به صورت بی‌سیم شارژ کند. با این حال، وجود این ویژگی در آیفون ۱۵ فعلاً قابل تأیید نیست و ممکن است تنها اگر چنین ویژگی وجود داشته باشد تنها مدل‌های Pro آیفون ۱۵ از آن بهره‌مند باشند. شارژ معکوس پیش‌تر در مدل‌های پرچمدار سامسونگ و سری اس آن وجود داشت و انتظار می‌رود اپل نیز از این فناوری در محصولات خود استفاده کند.

تغییر در لایتنینگ؛ مهاجرت به USB-C

تقریباً می‌توان مطمئن بود تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ دیگر با پورت لایتنینگ عرضه نخواهند شد و جایگزین آن پورت USB-C خواهد بود. البته برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که این تغییر که علاوه بر سرعت شارژ تفاوت قابل ملاحظه‌ای در انتقال داده‌ها ایجاد می‌کند و تنها دارندگان مدل Pro می‌توانند از این تغییر بهره‌مند شوند. بر اساس شایعات موجود آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس ظاهراً می‌توانند سرعت انتقال داده‌ای بین ۲۰ یا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه داشته باشند.

این در حالی است که طبق گزارش‌ها، آیفون ۱۵ استاندارد با همان سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه و مانند مدل‌های فعلی داده‌ها را منتقل می‌کنند. این شایعه توسط چندین منبع مختلف عنوان شده و به نظر می‌رسد اپل حتی یک کابل جانبی و مخصوص برای انتقال داده با سرعت بالا را برای آیفون ۱۵ پرو در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در عین حال تصاویر متعددی وجود پورت USB-C را در آیفون ۱۵ تأیید می‌کنند، بنابراین اضافه شدن آن کاملاً قطعی به نظر می‌رسد. اپل پس از اجباری شدن قانون استفاده از درگاه USB-C در گوشی‌های هوشمند که توسط اتحادیه اروپا وضع شد ملزم شد تا گوشی‌های جدید خود را به این پورت مجهز کند و احتمالاً آیفون سری ۱۴ آخرین سری از دستگاه‌هایی خواهد بود که درگاه لایتنینگ دارند.

دوربین آیفون ۱۵ قدرتمندتر از همیشه

دوربین در آیفون‌های جدید همواره از اهمیت زیادی برخوردار بودند و بسیاری از کاربران تنها به دلیل ویژگی‌های خاص دوربین است که به سراغ آیفون می‌روند. اکنون با معرفی سری آیفون ۱۵، ظاهراً ارتقاء و قابلیت‌های موجود در دوربین جدید قرار است آن را به ستاره کنفرانس اپل تبدیل کند. پس از استفاده اپل از دوربین ۴۸ مگاپیکسل در آیفون ۱۴ پرو مکس این شایعه تقویت شده است که مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ نیز دارای دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی خواهند بود.

تحلیلگران Nomura بر این باورند که آیفون ۱۵ استاندارد این بار دوربینی شبیه مدل Pro عرضه خواهد شد. در مطلبی که چندی پیش منتشر شد به این موضوع اشاره شد که دوربین‌های اصلی آیفون ۱۵ به ۴۸ مگاپیکسل با اندازه سنسور تصویر ۱/۱.۵ و کمی کوچک‌تر از اندازه سنسور ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو عرضه خواهند شد؛ ویژگی که حکایت از تغییر محسوس در دوربین‌های آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس دارد.

بر اساس گزارشات دوربین مدل پرو و پرو مکس ۱۵ از سه لنز ۴۸ مگاپیکسل، ۱۲ مگاپیکسل اولترا واید و ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم ۶ برابری استفاده می‌کنند.

مورد دیگری که انتظار می‌رود در آیفون ۱۵ ارتقاء پیدا کند، سنسور LiDAR است. اپل با ارائه ماژولی جدیدتر احتمالا به دنبال بهبود عملکرد و مصرف باتری این سنسور خواهد بود.

طراحی بدنه

اپل ممکن است فریم‌های تیتانیومی را به مدل‌های Pro اضافه کند. یکی از افشاگران با نام کاربری URedditor در شبکه اجتماعی ایکس می‌گوید سری آیفون ۱۵ پرو به طور خاص از تیتانیوم گرید ۵ که با نام Ti-6Al-4V شناخته می‌شود، استفاده می‌کند. برخی داده‌هایی که در نشریه 9to5Mac منتشر شده نشان می‌دهد که وزن آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس حدود ۱۵ گرم یا نیم اونس کمتر از همتایان قدیمی خود خواهد بود و همین تغییر احتمالا وجود فریم‌های تیتانیومی را بیش از پیش تقویت می‌کند.

سایر تغییرات که بر اساس تصاویر منتشر شده از قاب‌های آیفون ۱۵ پرو نشان می‌دهد که دکمه‌های پاور و تغییر صدا کمی تغییر مکان داده‌اند. این تغییر مکان همراه با بریدگی برای دکمه‌ای با عنوان Action همراه خواهد بود؛ دکمه‌ای که می‌تواند جایگزین دکمه قطع صدا در مدل‌های آیفون ۱۵ شود. بر اساس گزارش‌ها، دکمه اکشن آیفون ۱۵ پرو قابل شخصی‌سازی خواهد داشت و می‌تواند به عنوان دکمه قطع صدا نیز عمل کند.

تغییر مهم دیگر در آیفون ۱۵ رنگ‌های جدید است. بر اساس تصاویر منتشر شده آیفون ۱۵ پرو در رنگ‌های مشکی، خاکستری تیتانیوم و آبی بدون عرضه خواهد شد. قبلاً گفته‌های وجود داشت که نشان می‌داد آیفون ۱۵ پرو ممکن است در رنگ‌های خاکستری و آبی تیره نیز عرضه شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد نباید منتظر رنگ‌های رز گلد یا گلد در سری پرو باشیم.

نسخه استاندارد و پلاس آیفون ۱۵ احتمالاً در رنگ‌های مشکی، سفید، زرد و آبی عرضه خواهند شد و ممکن است یک رنگ نارنجی یا صورتی مرجانی نیز در این میان وجود داشته باشد.

تغییر در قیمت‌ها؛ شاید الان شاید وقتی دیگر!

سال گذشته قیمت آیفون ۱۴ برای مدل پایه ۱۲۸ گیگابایتی ۷۹۹ دلاردر نظر گرفته شد. آیفون ۱۴ پرو مکس نیز با ظرفیت ۱ ترا بایت تا ۱۵۹۹ دلار قیمت‌گذاری شد. بنابراین برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آیفون ۱۵ نیز از ساختار قیمتی مشابهی تبعیت می‌کند. با این حال احتمال افزایش قیمت به خصوص برای آیفون ۱۵ پرو مکس همچنان وجود دارد چرا که مدتی است اپل تغییر محسوسی در قیمت محصولات خود نداده و شایعات جدید نشان می‌دهد شاید در این کنفرانس شاهد تغییر قیمت‌ها باشیم.

چندی پیش گمانه‌ای مطرح شد که نشان می‌داد اپل به دنبال افزایش ۱۰۰ دلاری آیفون ۱۵ پرو مکس است. این در حالی است که شایعه دیگری نیز ادعا می‌کند این میزان  نه ۱۰۰ دلار، بلکه ۲۰۰ دلار خواهد بود. منابع نشریه DigiTimes این شایعات را درست می‌دانند و معتقد هستند که آیفون در کنفرانس جاری افزایش قیمت خواهد داشت. البته مشخص نیست این افزایش قیمت مربوط به منطقه خاصی خواهد بود یا تغییر قیمت کلی بوده و شامل تمامی مناطقی است که این گوشی در آن‌ها عرضه خواهد شد.

در کنفرانس اپل منتظر چه چیزی باشیم؟

مهم‌ترین موضوع در کنفرانس ۱۲ سپتامبر اپل به طور یقین آیفون ۱۵ خواهد بود و می‌توان انتظار داشت بخش عمده‌ای از این مراسم به معرفی ویژگی‌های آن اختصاص داده شود. اما برخی گزارشات نشان می‌دهد اپل از محصولات دیگری نیز ممکن است رونمایی کند.

یکی از موارد مهم معرفی سری جدیدی از آیفون با پسوند Ultra است. بسیار عقیده دارند با وجود معرفی سری اولترا برای ساعت‌های اپل، این احتمال وجود دارد که اپل آرام آرام برخی مدل‌ها را کنار بگذارد و سری اولترا را جایگزین آن‌ها کند. اما این که مدل اولترا چه ویژگی‌هایی خواهد داشت چندان مشخص نیست و نمی‌توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد.

رونمایی آیفون 15

یکی دیگر از محصولات اپل که احتمال معرفی آن وجود دارد، اپل واچ اولترا ورژن ۲ خواهد بود. بر اساس شایعات رونمایی از اپل واچ‌های سری ۹ نیز وجود خواهد داشت. البته در این گزارشات ذکر شده که مدل‌های اشاره شده با پردازنده S۹ عرضه خواهند شد و اپل در این سری تنها به دنبال تغییر برخی سنسورها و افزایش عملکرد ساعت‌ها خواهد بود.

موضوع دیگری که احتمال داده می‌شود در این کنفرانس معرفی شود، عرضه مجدد AirPod Pro ۲ با درگاه USB-C است. هنذفری محبوب اپل این بار به جای درگاه لایتینیگ از پورت USB-C استفاده خواهد کرد.

برخی از منابع به این اشاره می‌کنند که احتمال دارد نسل یازدهم آیپد هم در این کنفرانس معرفی شود. البته میزان وقوع این شایعه با توجه به تمرکز اپل روی آیفون ۱۵ چندان بالا نیست و بعید است اپل یکی از مهم‌ترین محصولات خود را در سایه معرفی آیفون ۱۵ رونمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.