بدون دیدگاه
IOS

تاریخ انتشار و ویژگی‌های احتمالی iOS18

ویژگی های احتمالی iOS18

پس از عرضه موفقیت‌آمیز اپل ویژن پرو و استقبال فراوان کاربران از اولین هدست مجازی کمپانی اپل، کم کم باید منتظر رونمایی از نسخه بعدی سیستم عامل آی او اس باشیم. iOS 18 بنابر اظهارات اپل قرار است یکی از انقلابی‌ترین و متفاوت‌ترین سیستم عامل‌های عرضه شده در طول سال‌های اخیر باشد. شکی نیست که نسخه‌های فعلی iOS تا به امروز تغییرات قابل ملاخظه‌ای داشته است، اما آنچه کاربران از اپل انتظار دارند فراتر از تغییرات UI یا افزوده شدن چند قابلیت جدید است.

دگرگونی و افزوده شدن قابلیت‌های عمده و مشابه سازی برخی ویژگی‌های اساسی که کاربران اندروید از آن برخوردار هستند امید و انتظار کاربران آیفون است و باید دید اپل در نسخه ۱۸ آی او اس تا چه اندازه به این خواسته علاقه‌مندان پاسخ مثبت می‌دهد. تا زمان معرفی نسل بعدی سیستم عامل iOS چند ماهی باقی مانده و انتظار می‌رود اولین معرفی رسمی این برنامه در کنفرانس WWDC 2024 انجام شود. با این حال تا زمان معرفی رسمی احتمالاً برخی شایعات و حقایق درباره iOS 18 منتشر خواهد شد و ما نیز قصد داریم چند ماه مانده به این رویداد مهم در این مطلب به برخی از احتمالات و شایعات اولیه در خصوص این نرم‌افزار بپردازیم. از شما هم دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

زمان انتشار و دستگاه‌های مورد پشتیبانی iOS 18

اولین موضوع در خصوص زمان انتشار تقریبی نسخه بعدی آی او اس و دستگاه‌های مورد پشتیبانی است. با توجه به روندی که اپل طی سال‌های اخیر در پیش گرفته و با معرفی نسخه جدید سیستم عامل‌ها در حوالی بهار و ابتدا تابستان، و عرضه در نسخه نهایی آن در پاییز است، بنابراین انتظار داریم که این سیستم عامل انقلابی در حوالی ۱۳ تا ۲۰ ماه سپتامبر ۲۰۲۴ عرضه شود. اگر چه این بازه زمانی بر اساس روند پیشین اپل بوده و تصور می‌شود که محصول مورد نظر در این محدوده عرضه شود، اما احتمال به تعویق افتادن آن یا حتی انتشار زودتر از موعد این سیستم عامل وجود دارد.

بسیاری از کاربران بی‌صبرانه منتظر آن  انتشار اطلاعاتی موثق در خصوص مدل‌های مورد پشتیبانی از نسخه iOS 18 هستند. بدین معنا که بر اساس روال موجود اپل پس از معرفی نسخه جدید iOS یا macOS تعدادی از محصولات قدیمی‌تر خود را از رده خارج می‌کند و تنها محصولات جدیدتر مجاز به دانلود و نصب سیستم جدید خواهند بود. به نظر می‌رسد اگر تغییر خاصی در رویه اپل ایجاد نشود، شاهد کنار گذاشتن آیفون XS، آیفون XR و آیفون XS Max باشیم. البته باز هم یادآور می‌شویم که احتمال دارد اپل تغییری در این لیست ندهد و دستگاه‌هایی که مجاز به دانلود iOS 17 بودند هم بتوانند بار دیگر نسخه جدید را روی دستگاه‌های خود تجربه کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در آی او اس 18

یکی از ارکان اصلی iOS 18 به احتمال بسیار زیاد موضوع هوش مصنوعی مولد یا Generative AI است. اپل بارها اعلام کرده است که نمی‌خواهد از گردونه رقابت با کمپانی‌هایی مانند مایکروسافت، گوگل، open AI، آمازون و بسیار دیگر که در زمینه هوش مصنوعی حرفی برای گفتن دارند، عقب بماند. با توجه به در نظر گرفتن بودجه سالیانه ۱ میلیارد دلاری اپل برای تحقیق و توسعه در زمینه هوش مصنوعی و گفت‌های اخیر تیم کوک مدیر عامل اپل به نظر می‌رسد اپل هم می‌خواهد اقدامی مهم در این راستا انجام دهد.

با معرفی سری گوشی‌های S24 سامسونگ و ادغام هوش مصنوعی با آن چندان دور از انتظار نیست که اپل برای ماندن در رقابت نفس‌گیر بازار هوش مصنوعی ios 18 یا آیفون‌های آتی را به این ابزار مهم مجهز کند. از آنجا که اپل سرورهایی را برای پشتیبانی از هوش مصنوعی در سال گذشت میلادی راه‌اندازی کرده و قرار است این سرورها امسال مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین بحث استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی تقریباً محتمل‌ترین ویژگی در آی او اس ۱۸ خواهد بود.

تغییرات عمیق و اساسی در دستیار هوشمند اپل

دگرگونی دیگری که به نوعی مرتبط با بحث هوش مصنوعی بوده، تغییرات Siri است. با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست اپل می‌خواهد از سیری به عنوان پارامتر اصلی هوش مصنوعی خود استفاده کند یا از ابزاری متفاوت در کنار این دستیار هوشمند بهره ببرد، با این حال به نظر می‌رسد در iOS 18 شاهد تغییرات مهم در سیری هم باشیم. بر اساس برخی شایعات گفته می‌شود اپل احتمالاً از مدل زبانی بزرگ یا LLM برای سیری استفاده کند و آن را در حدو اندازه‌های چت جی پی تی ارتقا دهد. البته برخی منابع دیگر به این موضوع اشاره کرده‌اند که اپل می‌خواهد بخش‌های بیشتری از سیستم عامل‌های خود را با Siri همگام‌سازی و ادغام کند.

یکی از این موارد بخش شورتکاتز (Shortcuts) خواهد بود. قرار است اپل توانایی انجام تسک‌های پیچیده‌تر را به سیری بدهد و احتمالا ساخت شورتکات‌های خاص و سخت با سیری و در کوتا‌ه‌ترین زمان ممکن انجام شود. به عنوان مثال سیری می‌تواند با دریافت دستور لازم چند تصویر را از آلبوم پیدا کرده و آن‌ها را تبدیل به فایل GIF کند. بعضی از منابع مهم به این موضوع اشاره کرده‌اند که احتمالاً سیری از دستورات بیشتر پشتیبانی خواهد کرد و کاربرا می‌توانند طیف بیشتری از کارها را از سیری بخواهند.

امکان Sideload اپلیکیشن‌ها با محدودیت‌های کمتر

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که انتظار می‌رود اپل در نسخه بعد iOS بگنجاند Sideload اپلیکیشن‌هاست. با توجه به وضع قوانین جدید و اجبار اتحادیه اروپا به اجازه نصب اپلیکیشن‌هایی خارج از برنامه‌های موجود در استور اپل، این احتمال وجود دارد که اپل قابلیت ساید لود را به شکل کلی‌تری در iOS 18 قرار دهد. با توجه به اینکه احتمالاً در به‌روزرسانی آی او اس ۱۷.۴ شاهد افزوده شدن این قابلیت به دستگاه‌های اپل در اتحادیه اروپا خواهیم بود، بنابراین بعید نیست اپل پیش از آنکه اجبار قانونی در آمریکا و سایر نقاط جهان این کمپانی را درگیر کند، ویژگی Sideload را به شکل کلی‌ و البته با محدودیت‌های خاص در اختیار تمامی کاربران قرار دهد.

از آنجا که این موضوع دست توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را برای توسعه و عرضه برنامه‌های بیشتر روی iOS باز می‌گذارد، اما اپل چندان تمایلی به پذیرش چنین فرآیندی که سال‌هاست روی سیستم عامل اندروید قرار دارد، نداشته و با اجبار اتحادیه اروپا و جلوگیری از تحریم و وضع جریمه‌های سنگین اپل از موضع خود کوتاه آمده است.

سایر تغییرات احتمالی در iOS 18

با آنکه هنوز چیز زیادی در خصوص ویژگی‌های قطعی آی او اس ۱۸ نمی‌دانیم، اما احتمال زیادی وجود دارد که شاهد برخی تغییرات ریز و درشت دیگر هم باشیم. به عنوان مثال تغییر در برنامه Map، افزوده شدن قابلیت‌های جدید به برنامه Photos و امکان ادیت تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی، پشتیبانی و سازگاری iMassage با پروتکل پیامکی RCS، تغییرات در اپلیکیشن Face Time و افزوده شدن برخی امکانات، افزوده شدن قابلیتی برای تبادل فایل با گوشی‌های اندرویدی و بسیار از موارد دیگر از جمله تغییرات احتمالی هستند که انتظار داریم همه یا حداقل برخی از آن‌ها را در iOS 18 ببینیم.

شما در ارتباط با تغییرات احتمالی iOS 18 چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما کدام ویژگی‌ها در این نسخه جدید از سیستم عامل می‌تواند آن را به انقلابی‌ترین آی او اس تبدیل کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.