1 دیدگاه
سایر محصولات اپل

لحظه شماری تا عرضه اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro)

اپل ویژن پرو

تنها چند روز تا عرضه یکی از جذاب‌ترین و به قولی انقلابی‌ترین دیوایس اپل یعنی اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro) باقی مانده است و کاربران مشتاقانه منتظر هستند تا این دستگاه واقعیت مجازی وارد بازار شود. چند ماه پیش و در کنفرانس WWDC سال ۲۰۲۳ برای اولین بار و پس از انتشار شایعات مختلف در خصوص توسعه هدستی خاص توسط اپل، این کمپانی بزرگ سرانجام از دستگاه جدید خود رونمایی کرد. با آنکه در این مراسم به کلیات این دستگاه پرداخته شد و حتی بسیاری برخی تصاویر و جزئیات را غیر واقعی و ساختگی می‌دانستند، اما ظاهراً اکثر موارد نمایش داده شده درست بودند. حال با توجه به اینکه تا تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۴ و زمان عرضه اپل ویژن پرو در ایالات متحده آمریکا باقی مانده است، بد نیست بخشی از قابلیت‌ها و جزئیات این دستگاه خاص و منحصر به فرد را مورد واکاوی قرار دهیم و ببینیم اپل این‌بار چه برای کاربرانش آماده کرده است.

پس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه آی‌اپس باشید.

مروری بر معرفی و عرضه اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro)

در ماه ژوئن سال گذشته و در کنفرانس اپل این هدست واقعی مجازی توسط مدیر عامل شرکت اپل؛ تیم کوک معرفی شد. او در این کنفرانس هدست اپل را یک دیوایس فضایی (Spatial) و انقلابی توصیف کرد، اما موضوعی که نظر بسیاری را در خصوص این هدست جلب کرد، بحث قیمت آن بود. سه هزار و پانصد دلار به هیچ عنوان مبلغ اندکی برای تهیه یک هدست واقعیت مجازی نیست به خصوص اینکه رقبای اپل مانند شرکت متا (فیس‌بوک سابق) هدست‌هایی به مراتب ارزان قیمت‌تر وارد بازار کرده بود. این در حالی است که این قیمت نسخه پایه یا به اصطلاح Base Version ویژن پرو ۳۵۰۰ دلار بوده و کاربران در صورتی که بخواهند بند متناسب با سر خود برای این دستگاه واقعیت مجازی خریداری کنند با از لنزهای مختلف و مختص به شرایط  بینایی خود خریداری کنند باید مبالغ بیشتری را بپردازند.

البته اینکه اپل تمایل خاصی به فروش لوازم جانبی و بعضاً مهم برخی از دستگاه‌های خود را به شکل جداگانه دارد، موضوع چندان عجیبی نیست و موارد مشابه آن را در خصوص گوشی‌های آیفون یا حتی برخی مدل‌های مک بوک شاهد هستیم. علی‌رغم این قیمت بالا و لوازم جانبی گران قیمت تیم کوک و یارانش اعتقاد دارند این دستگاه به معنای حقیقی کلمه ارزشمند است.

موضوع دیگر که موجب برخی انتقادات به اپل شده بود، نامشخص بودن تاریخ عرضه این هدست در کشورهای دیگر است. با آنکه در زمان معرفی تنها به این موضوع اشاره شد که این دستگاه در سال آینده (یعنی ۲۰۲۴) عرضه می‌شود، اما تاریخ دقیقی تا زمان برگزاری نمایشگاه CES برای فروش اپل ویژن پرو در نظر گرفته نشده بود. با آنکه مشخص شد این دستگاه در تاریخ ۲ام فوریه در آمریکا در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، اما مشخص نیست مشتاقان در سایر نقاط جهان چه زمان می‌توانند به این هدست دسترسی داشته باشند. بنا بر ادعای نشریه بلومبرگ کاربران در کشورهای کانادا و انگلستان احتمالاً اندکی پس از عرضه در آمریکا شاهد فروش Vision Pro خواهند بود و به نظر می‌رسد اپل برای توزیع این هدست در برخی از نواحی اروپا و آسیا سال ۲۰۲۵ را در نظر گرفته است. البته بر اساس مستندات منتشر شده در این نشریه احتمالاً در سال ۲۰۱۵ شاهد معرفی نسخه ارزان‌تر اپل ویژن هم خواهیم بود.

طراحی و راحتی کار با اپل ویژن پرو

اپل در نظر دارد تجربه کاربران در اولین برخورد با هدست ویژن پرو به بهترین شکل ممکن باشد. این موضوع از طراحی خاص و ارگونومی هدست گرفته تا بندهای جانبی و امکان افزودن لنز به داخل هدست برای افرادی که مشکلات بینایی دارند، همه و همه در راستای راحتی کاربر در نظر گرفته شده است و به نظر می‌رسد اپل به دلیل تازه بودن این دستگاه حساسیت ویژه‌ای در این خصوص دارد. جالب است بدانید برخی از گزارشگران که به مجموعه اپل پارک (Apple Park) و به منظور بررسی اولیه هدست رفته بودند و عینک به چشم داشتند، ابتدا توسط یک اپتومتریست یا متخصص بینایی معاینه شدند و پس از آن لنزهای مخصوص زایس (ZEISS) پیش از تست دستگاه روی آن قرار داده شد. با این حرکت گزارشگران دیگر نیاز به گذاشتن عینک در حین استفاده از هدست نداشتند و همین موضوع نشان می‌دهد که اپل می‌خواهد تا حد ممکن شرایط را برای کاربران راحت‌تر کند.

اپل ویژن پرو

بد نیست بدانید لنزهایی که به آن‌ها اشاره کردیم بدون آنکه نیاز به تغییر ساختار لنزهای اصلی هدست داشته باشند به شکل آهن‌ربایی روی اپل ویژن پرو افزوده می‌شوند و نیاز به تغییرات خاصی نیست. این لنزها به خصوص برای افرادی که مشکلات دوربینی یا نزدیک‌بینی دارند مناسب خواهد بود. در عین حال کاربران این امکان را دارند که در زمان خرید این دستگاه در صورت نیاز لنز مورد نظر خود را مطابق با توصیه‌های متخصصین بینایی سنجی دریافت همراه با دستگاه دریافت کنند.

البته با وجود امکانات و تمهیدات مختلف به نظر می‌رسد برخی از کاربران باید نسبت به استفاده از این دستگاه با احتیاط بیشتر عمل کنند. افرادی که از بیماری‌هایی مانند ADHD، صرع، تشنج و میگرن رنج می‌برند باید در خصوص استفاده از این دستگاه محتاط باشند. در عین حال افرادی که به تازگی جراح مغز انجام داده‌اند یا باردار هستند هم می‌توانند در معرض آسیب‌های احتمالی این دستگاه قرار گیرند.

سخت‌افزار و میزان سازگاری ویژن پرو با دستگاه‌های اپل

یکی از اصلی‌ترین سؤالات مهم در خصوص اپل ویژن پرو موضوع سازگاری این دستگاه با سایر محصولات دیگر اپل است. بر اساس بررسی‌های انجام شده ظاهراً گوشی‌های آیفون ۱۵ جز معدود دستگاه‌ایی هستند که به واسطه داشتند چیپ‌های نسل دوم Ultra Wideband یا UWB می‌توانند با هدست اپل ارتباط برقرار کنند. البته این موضوع تا زمان عرضه و بررسی نهایی همچنان نامشخص است، اما ظاهراً گوشی‌ها دیگر آیفون امکان ارتباط و ادغام با اپل ویژن را نخواهند داشت. در خصوص سایر دستگاه های اپل هم چندان اطلاعات موثقی وجود ندارد و نمی‌توان با قطعیت در خصوص سازگاری آن‌ها صحبت کرد.

اما جذاب‌ترین بخش اپل ویژن پرو مشخصات خاص و ویژه‌ آن است. علاوه بر بدنه سبک آلومینیومی وجود دو نمایشگر با کیفیت 4K که دارای ۲۳ میلیون پیکسل هستند، وجود یک پردازنده M2، چیپ R1 به منظور پردازش داده‌های ورودی از ۱۲ دوربین موجود در این دستگاه، ۵ سنسور مختلف و ۶ میکروفن، هدست اپل را به یک سوپر کامپیوتر فوق‌العاده تبدیل کرده است. امکان دنبال کردن چشمان کاربر، زاویه دیدی وسیع (حدود ۳۰ متری) به واسطه فناوری لنزهای موجود و بسیاری از ویژگی‌های ریز و درشت دیگر باعث شده تا ویژن پرو به دستگاهی بی‌رقیب از نظر فنی و ساختاری تبدیل شود.

عرضه آیفون ویژن پرو

حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از دسترسی افراد دیگر به محتویات دستگاه‌های اپل یکی از اقداماتی است که این شرکت با تعبیه فناوری‌هایی مانند Face ID و Touch ID سعی کرده تا از فضای کاری کاربران محافظت کند. ظاهراً این موضوع در اپل ویژن نیز مد نظر قرار گرفته و این کمپانی با قرار دادن یک اسکنر عنبیه (Iris Scanner) با نام Optic ID امکان ورود کاربر به فضای کاری اپل ویژن را فراهم کرده است.

مورد دیگر که باید در خصوص کارکرد اپل ویژن پرو بدانید این است که علاوه بر پک باتری که می‌توان تا ۲ ساعت هدست را فعال نگه داشت و از آن استفاده کرد، اپل ویژن پرو را در حالی که مستقیم به آداپتور متصل است نیز می‌توان استفاده کرد.

بررسی سازگاری اپل ویژن با برنامه‌های مختلف

تقریباً تمام کارهایی را که کاربر با یک آیفون یا مک بوک می‌تواند انجام دهد با اپل ویژن پرو نیز قابل انجام است. با آنکه سیستم عامل این هدست VisionOS نام دارد و از هیچکدام از سیستم‌عامل‌های قبلی اپل در این دستگاه استفاده نشده، اما نمایش آیکون برنامه‌ها، پنجره اپلیکیشن‌ها و امکانات موجود تقریباً با آنچه در آیفون و مک شاهدش بودیم، برابری می‌کند، البته با این تفاوت که شما اختیارات و امکانات بیشتری در برخی از این برنامه‌ها خواهید داشت و بر اساس گفته اپل قرار است حدود یک میلیون App مختلف که تا به امروز روی آیفون و آیپد توسعه داده شده‌اند در فروشگاه اختصاصی این دستگاه برای دانلود قرار بگیرد. البته برخی از این برنامه‌ها مانند مایکروسافت آفیس، آدوبی لایت روم  همزمان با عرضه هدست اپل در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

برنامه‌های بومی و اصلی اپل مثل Photos یا FaceTime به شکل پیش‌فرض روی دستگاه وجود داشته و کاربران این امکان را دارند که علاوه بر دیدن و ویرایش عکس‌ها و فیلم‌ها خود، با دوستان و آشنایان از طریق فیس تایم تماس تصویری برقرار کنند. با آنکه تماس تصویری آن هم با قرار دادن یک هدست روی سر عجیب به نظر می‌رسد، اما اپل این امکان را فراهم کرده که طرفین دیگر یک تماس تصویری به جای دیدن یک صورت یا چشمان کاربر پرسونا (Persona) یا تصویر شبیه‌سازی‌شده او را مشاهده کنند.

اپل ویژن پرو و عرضه در بازار

دیدن فیلم‌هی سینما با اپل ویژن پرو جذابیتی دوچندان خواهد داشت، این هدست علاوه بر اینکه توانایی پخش فیلم‌هایی با کیفیت 4K را دارد، می‌تواند تصاویر ویدئویی 3D مانند فیلم‌های آواتار را با این هدست تجربه کنند.

گیمرها هم نگران نباشند! اپل ویژن پرو قرار است ۲۵۰ عنوان از بازی‌های موجود در Apple Arcade را در اختیار کاربران این دستگاه قرار دهد و به مرور گیم‌های بیشتری به کتابخانه این دستگاه افزوده خواهد شد. در عین حال کاربران می‌توانند کنترلرهای مختلفی را به اپل ویژن پرو کانکت کنند و با استفاده از آن‌ها دنیای رنگارنگ بازی‌های رایانه‌ای را با حال و هوایی متفاوت تجربه کنند.

سخن پایانی

فاصله چندانی با عرضه یکی از خاص‌ترین دستگاه‌های اپل نداریم و کاربران و علاقه‌مندان به گجت‌های جدید برای بررسی و تجربه این دستگاه لحظه‌شماری می‌کنند. بازخوردهای کاربران و تجربیات آن‌ها می‌تواند نأثیر مهمی بر ادامه تولید نسخه‌های آتی این دستگاه یا توقف دائم آن داشته باشد. اپل با ارائه این دستگاه پا در زمینی جدید گذاشته است که تا به امروز تجربه چندانی در آن نداشته و باید برای تصاحب بازار با رقبای قدرتمندی مانند متا رقبابت کند.

عرضه نسخه‌های ارزان‌‌تر و ارائه برنامه‌های خاص و کاربردی بیشتر هم می‌تواند موجب ترغیب کاربران شود، درست است که دیدن فیلم، ادیت تصاویر یا اجرای برنامه‌های در فضایی خاص و بدون موس و کیبرد جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد اما پرداخت ۳ هزار و پانصد دلار برای هدستی که تمامی کارهای آن را می‌توان با یک گوشی یا لپ‌تاپ هم انجام داد، چندان قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد، با این حال باید منتظر ماند و دید آیا اپل برگ‌های برنده بیشتر برای اپل ویژن رو خواهد کرد یا این دستگاه هم پس از مدتی به قفسه دستگاه‌های گران قیمت و کم کاربرد مانند هولو لنز مایکروسافت می‌پیوندد.

۱ دیدگاه در “لحظه شماری تا عرضه اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro)

  1. 🌹 گفت:

    واقعاعالی میتونه باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.