بدون دیدگاه
آیفون باز, سخت افزار

تراشه M2 اپل قوی‌تر از همیشه!

تراشه m2 اپل

اولین تراشه‌ی اختصاصی اپل با نام M1 در سال 2020 معرفی شد که پس از آن و در سال 2021 دو سری دیگر از آن با نام‌های M1 Pro و M1 Max رونمایی شد. M1 Ultra هم به‌ عنوان آخرین سری این نسل در 2021 عرضه شد که درواقع حاصل ترکیب دو تراشه‌ی M1 Max است. همان‌طور که اپل قول داده بود، در 6 ژوئن از نسل جدید چیپست اختصاصی خود یعنی M2 رونمایی کرد. تفاوت بین M2 و M1 به قدری جذاب است که جای شکی برای انتخاب نسل جدید آن باقی نمی‌گذارد؛ البته باید این را در نظر داشته باشید که در قطعا نسخه جدید این تراشه کمی گران‌تر از سری قبل است و شاید تنها نکته منفی آن همین باشد. پس اگر دوست دارید در باره تراشه M2 اپل اطلاعاتی به دست آورید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

چیپست m2

قابلیت‌ها و ویژگی‌های تراشه‌ M2 اپل

تراشه‌ی M2 را می‌توان پنجمین سری از چیپست‌های اختصاصی شرکت اپل به حساب آورد. براساس ادعای Apple، پردازنده‌ی این تراشه نسبت به تراشه‌ی M1 حدود 18 درصد سریع‌تر است. این اعداد برای پردازنده‌ی گرافیکی، پهنای باند، RAM و سرعت موتور عصبی به ترتیب 35، 50 و 40 درصد اعلام شده است.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های تراشه M2 اپل

برخلاف تراشه‌ی قبلی که حداکثر تا 16 گیگابایت ظرفیت RAM پشتیبانی می‌کرد، این رقم برای تراشه‌ی M2 اپل تا 24 گیگابایت به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این تراشه بر پایه‌ی معماری فوق‌العاده‌ی 5 نانومتری ساخته شده و درون آن 20 میلیارد ترانزیستور قرار گرفته! پردازشگر گرافیکی این چیپست حداکثر 10 هسته دارد که نسبت به نسل قبل 25 درصد افزایش‌یافته است.

نتایج بنچمارک GeekBench

فعالان حوزه‌ی فناوری هیچ‌گاه به اعداد و ارقام اعلامی از سوی تولیدکنندگان اکتفا نکرده و نتایج حاصل از تست را نیز مدنظر قرار می‌دهند. پس از گذشت چند روز از معرفی تراشه M2 اپل بالاخره بنچمارک توسط GeekBench منتشر شد که اطلاعات کاملی را در اختیار علاقه‌مندان گذاشت که در ادامه این بخش به آن می‌پردازیم.

تراشه‌ M2

بر اساس بنچمارک منتشرشده، این تراشه در زمینه‌ی پردازش گرافیکی 50 درصد نسبت به M1 سریع‌تر عمل می‌کند. ضمن اینکه واحد CPU تراشه M2 توانسته بهبود قابل‌توجهی را از خود به نمایش بگذارد. این تراشه در مقایسه با نسل قبل توانسته امتیاز تک ‌هسته‌ای و چند هسته‌ای بیشتری نیز کسب کند. براساس بنچمارک منتشرشده، این تراشه برای تک ‌هسته‌ای امتیاز 1919 و برای چند هسته‌ای امتیاز 8928 را به خود اختصاص داده است.

امتیاز تک‌هسته‌ای M2 حدود 12 درصد از M1 بالاتر است که این اختلاف به 19 درصد می‌رسد. بر اساس دیتابیس GeekBench تراشه‌ی M1 برای تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به ترتیب امتیاز 1720 و 7474 را کسب کرده بود. شرکت اپل در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌ بود که معماری ارتقاءیافته‌ی تراشه‌ی M2 باعث افزایش قدرت پردازشی آن می‌شود. این ادعا جدا از نوع و تعداد هسته‌ها بود که البته نتایج بنچمارک، آن را ثابت می‌کند.

جزئیات تفاوت بین M1 و M2

یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو تراشه مربوط به پردازش وظایف (تسک) گرافیکی است. تراشه‌ی M2 با یک پردازنده‌ی گرافیکی 10 هسته‌ای ترکیب شده که خروجی آن، کسب امتیاز 30627 در Metal است که در مقایسه با امتیاز 20440 تراشه‌ی M1 بهبود 50 درصدی را نشان می‌دهد.

دیگر تفاوت این دو تراشه به لیتوگرافی به‌کاررفته در طراحی آن‌‌ها مربوط می‌شود. براساس گفته‌های اپل، تراشه‌ی M1 براساس نسل اول لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC ساخته شده بود. درحالی که تراشه‌ی M2 بر اساس نسل دوم این لیتوگرافی طراحی و تولید شده است. این کمپانی در جریان کنفرانس WWDC ادعا کرده بود قدرت CPU تراشه‌ی M2 نسبت به M1 به میزان 18 درصد افزایش‌یافته که در نتایج بنچمارک این عدد از ادعای اپل هم فراتر رفته و به 19 درصد رسیده است.

سخن پایانی

تراشه‌ M2 اپل نسبت به نسل‌های قبل خود بهبودهای فراوانی داشته و توانسته نظر منتقدان حوزه‌ی فناوری را به خود جلب کند. نتایج بنچمارک اخیر نشان می‌دهد که ادعاهای اپل در خصوص میزان افزایش ظرفیت‌های این چیپ صحیح بوده و حتی در مواردی بیش از ارقام اعلام‌شده بود. طبق اظهارنظر مقامات اپل، مک‌بوک ایر 2022 جزء اولین دستگاه‌هایی‌اند که به این تراشه‌ مجهز خواهند شد. مشابه با روال کاری اپل در سری M1 احتمالاً در این سری هم، شاهد معرفی نسخه‌های پیشرفته‌تر مانند M2 Pro، M2 Max و M2 Ultra خواهیم بود.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و اطلاعات کافی‌ای از تراشه‌ M2 اپل به دست آورده باشید. اگر سوال، نظر و یا اطلاعات جذابی در این باره دارید، حتما آن را در بخش دیدگاه با ما و دیگر کاربران آی‌اپسی در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.