بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

آیفون 16؛ هر آنچه باید درباره آن بدانیم

مدت زمان زیادی تا رونمایی از یکی از مورد انتظارترین محصول شرکت اپل یعنی آیفون 16 باقی نمانده است. با توجه به اینکه این گوشی از برخی جهات قرار است به عنوان یک محصول انقلابی وارد بازار شود، بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند تا پیش از معرفی رسمی این دستگاه از چندوچون آن مطلع شوند. با آنکه اپل چند سالی است درگیر یک سیستم تکراری از لحاظ ظاهری آیفون شده است، علاقه‌مندان به این گوشی هوشمند منتظر هستند تا ببینند آیا محصول تازه وارد اپل می‌تواند سطح انتظارات آن‌ها را برآورده کند یا خیر.

مطابق روال سابق و تا پیش از رونمایی اصلی از آیفون 16، کارشناسان و اینسایدرهای مطرح در تلاش هستند که جنبه‌های مختلفی از این گوشی هوشمند را به مردم معرفی کنند. از آنجا که بازار حوزه فناوری آرامآرام در حال داغ شدن در خصوص اخبار نسل بعدی آیفون است، ما نیز بد ندیدیم که در ین مقاله از آی‌اپس به برخی از اطلاعاتی که تا به امروز منتشر شده است بپرازیم و ببینیم به راستی آیفون جدید دربرگیرنده چه نکات و کلیاتی خواهد بود. از شما هم دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیفون 16 و اطلاعات منتشرشده درباره آن

از چند ماه پیش شایعات مرتبط با آیفون ۱۶ آغاز شد و تقریباً هر چند روز یکبار شاهد افشای یکی از ویژگی‌های این محصول جدید اپل هستیم، اما تا به حال از آیفون ۱۶ چه می‌دانیم و قرار است اپل چه چیزهایی برای ما آماده کند؟ در این مقاله به بخش‌هایی مهمی از این موضوع خواهیم پرداخت.

طراحی، رنگ و ابعاد آیفون 16

بر اساس تصاویر منتشرشده در سطح اینترنت آیفون جدید در مدل‌های معمولی و پلاس از نظر طراحی تفاوت چندانی با مدل‌های پیشین نخواهند داشت و به نظر می‌رسد، اپل همچنان در خصوص تغییرات گسترده در این خصوص تصمیمی نگرفته است. تنها نکته مهم درباره نحوه قرارگیری دوربین‌های مدل ۱۶ و ۱۶ پلاس است که اپل اینبار به جای قرارگیری مورب، از حالت عمودی یا ورتیکال در چینش دوربین‌ها اتقاده کرده است که به نوبه خود یک تغییر محسوب می‌شود. در ارتباط با رنگ هم به نظر می‌رسد عرضه آیفون در دو رنگ جدید زرد و صورتی قرار است به عنوان بخشی از تغییرات اپل باشد. البته برخی از کارشناسان عقیده دارند چنین چیزی تنها یک شایعه است و اپل تصمیمی مبنی بر افزودن رنگ‌های خاص و شاد به مدل‌های معمولی و پلاس ندارد.

اگر برایتان سؤال است که رنگ‌ها در آیفون 16 پرو و پرومکس چگونه خواهد بود باید بگوییم که احتمالاً خبری از رنگ‌های جدید و روشن مانند زرد یا صورتی در مدل‌های حرفه‌ای‌تر آیفون نخواهد بود و نباید در انتظار تغییر خاصی در این خصوص باشیم. از طرفی موضوع قرارگیری دوربین‌ها در مدل‌های پرو و پرومکس نیز مانند سابق بوده و دگرگونی ظاهری در این ارتباط شاهد نیستیم.

اما در باره ابعاد به نظر می‌رسد مدل‌های پرو و پرومکس آیفون 16 از نظر طول، عرض و اندازه نمایشگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای با همتای قبلی خود داشته باشد. بر اساس برخی داده‌ها اعاد مدل پرو و پرو مکس به شرح زیر هستند:

تغییرات مهم سخت‌افزاری در آیفون 16

موضوع مهم دیگر تغییرات در سخت‌افزار آیفون ۱۶ است. به نظر می‌رسد اپل برای مدل‌های آیفون ۱۶ و نسخه معمولی آن پردازنده A18 را در نظر گرفته است و احتمالاً مدل‌هایی با نام A18 Pro یا A18 Ultra برای مدل‌های پرو و پرومکس در نظر گرفته شده است. از آنجا که موضوع هوش مصنوعی همواره مورد توجه اپل بوده است و بر اساس شایعات آی او اس ۱۸ هم قرار است به شکل مشخص مبتنی بر هوش مصنوعی باشد، بنابراین چندان دور از انتظار نیست که شاهد بهبود موتور عصبی (Neural Engine) پردازنده‌های آیفون جدید باشیم. در عین حال به نظر نمی‌رسد اپل قصدی در خصوص استفاده از تراشه‌های سری M روی آیفون داشته باشد.

از سوی دیگر داده‌های فاش شده نشان می‌دهند که مدل‌های معمولی آیفون ۱۶ قرار است به جای ۶ گیگابایت رم از ۸ گیگابایت رم استفاده کنند که تغییر قابل ملاحظه‌ای از نظر سرعت و انجام امور مختلف خواهد بود. تغییر در مودم‌های 5G یکی دیگر از موضوعاتی است که افشا کنندگان به آن اشاره داشتند. بدین معنا که قرار است مدل‌های ساده‌تر آیفون از تراشه‌های X70 اسنپدراگون برای ارتباطات مخابراتی استفاده کنند و احتمالاً مدل‌های پرو و پرومکس از تراشه مودم X75 که به شکل خاصی با محوریت تعامل با هوش مصنوعی ساخته شده است، استفاده کنند.

اما بحث تغییرات در سخت‌افزار به همینجا خاتمه پیدا نمی‌کند. بر اساس برخی شایعات اپل احتمالا از نسل جدید WIFI 7 در مدل‌های پرو و پرومکس استفاده خواهد کرد. این ماژول‌ حدوداً ۲.۴ برابر سریع‌تر از مدل‌ WIFI 6 است و می‌تواند انتقال داده‌ای تا 40Gb/s داشته باشد. از سوی دیگر احتمال می‌رود در مدل‌های معمولی آیفون 16 اهد استفاده از ماژول‌های WiFI 6E باشیم که پیش‌تر روی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس قرار داشت.

باتری و بهبود کیفیت دوربین‌ها در آیفون 16

برای اپل موضوع دوربین به یک جنبه رقابتی بسیار حساس تبدیل شده است و این کمپانی تلاش می‌کند هر ساله با قابلیت‌های جدید برتری خود را در این عرصه به اثبات برساند. در این میان به نظر می‌رسد آیفون ۱۶ میخواهد پرچمدار بزرگی در این زمینه باشد. اپل در مدل پرو از یک دوربین ۴۸ مگگاپیکسلی اولترا واید استفاده خواهد کرد که به طور مشخص‌تری تصاویر شفافی در نور کم و تاریکی ثبت می‌کند. از طرف دیگر موضوع زوم اپتیکال نیز قرار است دستخوش تغییر شود. بر اساس برخی شایعات آیفون ۱۶ پرو مکس احتمالا امکان زوم اپتیکال 5X را خواهد داشت، اما بر اساس داده‌های دیگر به نظر می‌رسد مدل حرفه‌ای‌تر آیفون از یک دوربین Super Periscope بهره می‌برد که می‌تواند زوم فوق‌العاده بالایی را در اختیار استفاده‌کنندگان این دوربین قرار دهد.

در خصوص باتری هم اپل قرار از باتری‌هایی با فناوری Stack Battery یا باتری پشته‌ای استفاده کند، که موجب می‌شود عمر باتری و تعداد دفعات شار و دشارژ آن افزایش قابل توجهی نسبت به مدل‌های معمولی داشته باشد. برای این باتری‌ها احتمالاً شارژرهای ۴۰ واتی و مگ سیف‌های (MagSafe) ۲۰ واتی عرضه‌ خواهند شد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی، درگاه‌های ورودی و بهبود میکروفن

از آنجا که اپل تمرکز ویژه‌ای رو هوش مصنوعی دارد، به طور یقین آیفون ۱۶ به یکی از پرچمداران در این حوزه تبدیل خواهد شد و اپل تلاش خواهد کرد که از قابلیت‌های iOS 18 و AI به شکل یکپارچه‌تری در این گوشی استفاده کند. اینکه چه ویژگی‌های به طور مشخص در ارتباط با قابلیت‌های آیفون ۱۶ و هوش مصنوعی وجود خواهد داشت به بیرون درز نکرده است، اما می‌دانیم که اپل قطعاً برای پروموت کردن این دستگاه ویژگی‌های انححصاری خاصی را در آیفون ۱۶ قرار خواهد داد.

در خصوص درگاه‌‌‌های آیفون ۱۶ به نظر می‌رسد شاهد تغییرات چندانی نسبت به مدل‌های پیشین نخواهیم بود و همچنان پورت USB-C تما راه ارتباطی سخت‌افزاری گوشی‌های آیفون با دستگاه‌های خارجی خواهد بود و اپل برای تغییر آن ندارد. اما موضوعی که در شایعات به آن به شکل قابل توجهی اشاره شده است، بهبود کیفیت میکروفون آیفون است. از آنجا که قرار است گوشی آیفون جدید به یک نماد مهم در تعامل با هوش مصنوعی تبدیل شود، میزان کیفیت و وضوح صداهای دریافتی اهمیت فراوانی دارد. در همین راستا بهبود کیفیت و تفکیک صدای دریافتی احتمالاً موضوع دور از انتظاری نخواهد بود.

سخن پایانی

به طور کلی آیفون 16 مانند هماتایان پیشین خود از نظر ظاهری احتمالاً تغییر چندانی را تجربه نخواهد کرد و تنها نقطه قوت آن را سخت‌افزار قدرتمند و دگرگونی در کیفیت دوربن و صفحه نمایشگر آن دانست. اپل فعلاً برنامه‌ای برای تغییرات گسترده یا حتی معرفی مدلی با نام iPhone Ultra ندارد و به احتمال بسیار زیاد تغییرات مهم این شرکت از سال ۲۰۲۵ و با معرفی آیفون ۱۷ آغاز خواهد شد؛ سالی که احتمالاً شاهد رونمایی از آیفون‌ها تاشو نیز خواهیم بود.

شما درباره تغییرات آیفون ۱۶ چه فکر می‌کنید و دوست دارید اپل چه تغییرات مهمی در این زمینه ایجاد کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.