بدون دیدگاه
امنیت

آپدیت امنیتی اپل، از شگفتی‌های سال ۲۰۲۳ در حریم خصوصی

کمپانی اپل در هفته‌ی گذشته و در طول کنفرانس WWDC 2023 جدیدترین نوآوری‌های حریم خصوصی و امنیتی خود را اعلام کرد، از جمله به‌روزرسانی‌های اصلی مرور خصوصی مرورگر سافاری (Private Browsing)، ایمنی ارتباطات، حالت قفل و همچنین بهبود حریم خصوصی برنامه‌ها. علاوه بر این، اپل ویژگی‌های جدیدی را معرفی کرد که بر مبنای حفظ حریم خصوصی و امنیت طراحی شده‌اند، از جمله Check In ،NameDrop و Live Voicemail. این تلاش‌ها، جدیدترین نمود از اعتقاد عمیق اپل به حفظ حریم خصوصی افراد به عنوان یک اصلی اساسی در زمینه‌ی حقوق بشر بوده و این باور که حریم خصوصی، بر اساس امنیت قوی بنا نهاده می‌شود.

در این کنفرانس کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل گفت: حریم خصوصی از همان ابتدا، برای تمامی محصولات و ویژگی‌های جدید کمپانی اپل طراحی شده‌است. ما با ادامه‌ی ارائه‌ی ویژگی‌های پیشرو در صنعت حریم خصوصی و بالاترین سطح امنیت داده‌ در جهان، تمرکز خود را بر روی این گذاشته‌ایم که داده‌های کاربران توسط خودشان کنترل گردد. این رویکرد تقریباً در همه‌ی پلتفرم‌های ما، مثل به‌روزرسانی‌های اصلی مرور سافاری و همچنین گسترش حالت قفل، مشهود است.

ویژگی‌های حریم خصوصی جدید آیفون

به‌روزرسانی‌های اصلی مرورگر خصوصی سافاری

مرورگر سافاری که‌ سال‌ها قبل از هر مرورگر دیگری، مرور خصوصی را معرفی کرد، امسال با یک به‌روزرسانی قابل توجه، محافظت بیشتری را در برابر ردیاب‌ها فراهم می‌آورد، زیرا کاربران در حال مرور وب و افرادی هستند که ممکن است به دستگاه خود دسترسی داشتهباشند. حفاظت از ردیابی و اثرانگشت پیشرفته از این هم فراتر رفته تا از استفاده وب‌سایت‌ها از آخرین تکنیک‌ها برای ردیابی یا شناسایی دستگاه کاربر جلوگیری کند. در به‌روز رسانی تازه‌ی iOS، مرور خصوصی در صورت عدم استفاده قفل شده و به کاربر اجازه می‌دهد برگه‌ها را حتی در هنگام دور شدن از دستگاه باز نگه دارد.

قفل شدن مرورگر خصوصی آیفون

افزایش حریم خصوصی عکس‌ها

انتخاب‌گر جدید عکس‌های آیفون به کاربران کمک می‌کند تا هم‌زمان با این‌که کتابخانه‌ی خود را به صورت شخصی نگه می‌دارند، عکس‌هایی که می‌خواهند را با برنامه‌ها به اشتراک گذارند. زمانی که برنامه‌های مختلف از کاربر می‌خواهند به کتابخانه‌ی او دسترسی پیدا کنند، کاربران اطلاعات بیشتری را پیرامون اینکه چه مطالبی را اشتراک‌گذاری می‌کنند دریافت کرده و گاه به گاه، یادآوری‌هایی را پیرامون چیزی که انتخاب کرده‌اند دریافت می‌کنند.

افزایش امنیت گالری آیفون

محافظت از ردیابی پیوند در پیام‌ها، ایمیل و مرور خصوصی سافاری

برخی از وب سایت‌ها برای ردیابی کاربران در سایر وب‌سایت‌ها اطلاعات اضافی را به URLهای خود اضافه می‌کنند. اکنون این اطلاعات از پیوندهایی که کاربران در پیام‌ها و ایمیل به اشتراک می‌گذارند حذف خواهد شد و پیوندها همچنان همانطور که انتظار می‌رود کار خواهند کرد. این اطلاعات همچنین از پیوندهای موجود در مرور خصوصی سافاری حذف خواهد شد

محافظت از ردیابی پیوند در پیام‌ها، ایمیل و مرور خصوصی سافاری

بهبود حریم خصوصی برنامه

ابزارهای جدید، به توسعه‌دهندگان اطلاعات بیشتری در مورد تحلیل داده‌های کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزار شخص ثالث که در برنامه‌های خود استفاده می‌کنند (SDKs) داده و به آن‌ها امکان می‌دهد حتی برچسب‌های تغذیه حریم خصوصی دقیق‌تری را ارائه دهند. این تغییرات همچنین یکپارچگی زنجیره تامین نرم‌افزار را با پشتیبانی از امضا برای SDK های شخص ثالث بهبود می‌بخشد تا لایه دیگری از محافظت در برابر سوء استفاده اضافه شود.

بهبود حریم خصوصی برنامه

ویژگی‌های طراحی شده برای کمک به محافظت از ایمنی کاربر

ایمنی ارتباطات

Communication Safety که برای هشدار دادن به کودکان در هنگام دریافت یا ارسال عکس‌های حاوی تصاویر ناخواسته در پیام‌ها طراحی شده است، اکنون علاوه بر تصاویر ثابت، محتوای ویدیویی را نیز پوشش می‌دهد. یک API جدید به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا امنیت ارتباطات را مستقیماً در برنامه‌های خود ادغام کنند. علاوه بر این، این ویژگی اکنون به حفظ امنیت کودکان در هنگام ارسال و دریافت AirDrop، پیام ویدیویی FaceTime و هنگام استفاده از برنامه Phone برای دریافت پوستر تماس و انتخابگر Photos برای انتخاب محتوا برای ارسال کمک می‌کند.

تمام پردازش‌های تصویر و ویدیو برای ایمنی ارتباطات در دستگاه انجام می‌شود، به این معنی که نه اپل و نه هیچ شخص ثالثی به محتوا دسترسی ندارند. این هشدارها برای حساب‌های فرزند در طرح اشتراک‌گذاری خانوادگی آن‌ها روشن می‌شود و والدین می‌توانند آن‌ها را غیرفعال کنند.

هشدار محتوای حساس

هشدار محتوای حساس به کاربران بزرگسال کمک می‌کند از دیدن تصاویر و ویدیوهای ناخواسته در هنگام دریافت پیام‌ها، AirDrop، پیام ویدیویی FaceTime و برنامه تلفن هنگام دریافت پوستر تماس، اجتناب کنند، همه از فناوری حفظ حریم خصوصی در هسته ارتباطات استفاده می‌کنند. 

ایمنی: این ویژگی اختیاری است و کاربر می‌تواند آن را در تنظیمات حریم خصوصی و امنیت فعال کند. مانند ایمنی ارتباطات، تمام پردازش تصویر و ویدیو برای هشدار محتوای حساس در دستگاه انجام می‌شود، به این معنی که نه اپل و نه هیچ شخص ثالثی به محتوا دسترسی ندارند.

حفاظت‌های امنیتی قدرتمند برای حفاظت از داده‌های کاربر

به روز رسانی رمزهای عبور و کلیدهای عبور

برای اشتراک‌گذاری آسان‌تر و ایمن‌تر رمز و کلید عبور، کاربران می‌توانند گروهی را برای به اشتراک گذاشتن مجموعه‌ای از گذرواژه‌ها ایجاد کنند و همه افراد در گروه می‌توانند برای به‌روز نگه داشتن آن‌ها، گذرواژه‌ها را اضافه و ویرایش کنند. از آنجایی که اشتراک‌گذاری از طریق iCloud Keychain انجام می‌شود، رمزگذاری سرتاسری است. به‌علاوه، کدهای تأیید یک‌باره دریافت‌شده در Mail اکنون به‌طور خودکار در سافاری تکمیل می‌شوند و ورود امن بدون خروج از مرورگر را آسان می‌کنند.

حفاظت‌های امنیتی قدرتمند برای حفاظت از داده‌های کاربر

حالت قفل

حالت Lockdown برای محافظت بیشتر از کسانی که ممکن است به هر دلیلی مورد هدف نرم‌افزارهای جاسوسی قرار بگیرند، توسعه یافته‌است. حفاظت‌های جدید شامل پیش‌فرض‌های ایمن‌تر وایرلس، مدیریت رسانه، پیش‌فرض‌های اشتراک‌گذاری رسانه، جعبه‌شنود و بهینه‌سازی‌های امنیت شبکه است. روشن نمودن حالت قفل کردن، دفاع دستگاه را سخت‌تر می‌کند، عملکردهای خاص را به شدت محدود می‌نماید و سطح حمله را برای کسانی که به محافظت‌های اضافی نیاز دارند به شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، حالت قفل در watchOS پشتیبانی خواهد شد.

ویژگیهای اضافی طراحیشده با حفظ حریم خصوصی و امنیت بسیار زیاد

Check In

Check In به کاربران این امکان را می‌دهد که به دوستان یا اعضای خانواده اطلاع دهند به سلامت به مقصد خود رسیده‌اند. پس از فعال شدن توسط کاربر، Check In به طور خودکار تشخیص می‌دهد که کاربر چه زمانی به مقصد مورد نظر خود رسیده‌است و از طریق ایجاد پیام، این موضوع را به مخاطبین انتخاب‌شده اطلاع می‌دهد. اگر برای کاربر در زمانی که در حین انجام سفر است، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، Check In تشخیص می‌دهد که کاربر به سمت مقصد اعلام‌ شده‌ی خود حرکت نکرده و به بررسی موقعیت می‌پردازد.

اگر از سمت کاربر پاسخی نیاید، این ویژگی اطلاعات مفیدی مانند مکان دقیق کاربر، سطح باتری، وضعیت سرویس تلفن همراه و آخرین زمان استفاده از آیفون را با مخاطبینی که کاربر انتخاب کرده به اشتراک می‌گذارد. علاوه بر آسان‌تر کردن دریافت کمک زمانی که نیاز آن حس می‌شود، Check In به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات خود را فقط با افرادی که صلاح می‌داند به اشتراک بگذارد، از جمله مقصد و مدت زمانی که برای رسیدن به آن توسط کاربر تعیین می‌شود. اطلاعات ارسال شده با Check In به صورت سرتاسر رمزگذاری شده‌ است، بنابراین فقط یکی از اعضای خانواده یا دوستان کاربر می توانند آن را بخواند، نه اپل یا هر کس دیگری.

NameDrop

با تجربه جدید AirDrop یعنی NameDrop، کاربر می‌تواند با نزدیک کردن آیفون خود به یک آیفون دیگر، اطلاعات تماس خود را فقط با گیرندگان مورد نظر خود به اشتراک بگذارد، جزئیات تماس خاصی را که می‌خواهند به اشتراک بگذارند انتخاب کند و مهم‌تر از همه، اطلاعاتی را که نمی‌خواهند به اشتراک بگذارند مشخص نمایند. کاربران همچنین می‌توانند مطالبی مانند عکس‌ها یا پیوندها را به همین روش اشتراک‌گذاری نمایند. کاربران اپل‌واچ همچنین می‌توانند با ضربهزدن روی دکمه اشتراک‌گذاری در My Card در برنامه مخاطبین، یا با ضربه‌زدن روی صفحه ساعت My Card و سپس رو در رو شدن اپل واچ با اپل واچ شخص دیگری، از NameDrop استفاده کنند. مانند تمام تجربیات AirDrop، این ویژگیهای جدید به طور ایمن، محتوا را از طریق یک اتصال رمزگذاری شده به اشتراک می‌گذارند.

پست صوتی زنده

پست صوتی زنده، تشخیص زمان پاسخ به تماس تلفنی را آسان‌تر می‌کند. وقتی شخصی تماس می‌گیرد و شروع به گذاشتن پیام می‌کند، کاربران هنگام صحبت تماسگیرنده، رونویسی زنده را مشاهده می‌کنند. اگر کاربر بخواهد با تماس‌گیرنده صحبت کند، می‌تواند در هر زمانی تماس را دریافت نماید. وقتی خاموشی تماس‌گیرندگان ناشناس روشن است، تماس‌های شماره‌های ناشناس مستقیماً بدون زنگ زدن به پست صوتی زنده می‌روند. تماس‌هایی که توسط شرکت‌های مخابراتی به‌عنوان هرزنامه شناسایی می‌شوند به‌عنوان پست صوتی زنده نشان داده نشده و در عوض فوراً رد می‌گردند. این به کاربر آرامش خاطر بیشتری می‌دهد که مطالب بیهوده، کلاهبرداری‌ها یا تماس‌هایی که ممکن است به حریم خصوصی تجاوز کنند، می‌توانند بدون از دست دادن تماس‌های مهم نادیده گرفته شوند، پست صوتی زنده به طور کامل در دستگاه انجام شده و این اطلاعات با اپل به اشتراک گذاشته نمیشود.

سخن پابانی

این مقاله ترجمه‌ای است از مقاله‌ی Apple announces powerful new privacy and security features که در تاریخ 05 June 2023 در وب‌سایت رسمی سایت اپل منتشر گردیده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.