بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

تصاویر لو رفته آیفون 16 + ویژگی های احتمالی و تاریخ انتشار

چند ماهی تا معرفی و عرضه رسمی آیفون 16 باقی نمانده است و بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها در حال داغ شدن است. در طول سال‌های اخیر و پیش از معرفی و رونمایی رسمی اپل از آیفون‌های جدید، تقریباً اکثر کاربران از جزئیات و نکات مهم این گوشی‌های محبوب آگاه می‌شدند، بنابراین انتظار می‌رود طی هفته‌ها و ماه‌های آتی اطلاعات بیشتری در خصوص جدیدترین محصول کمپانی اپل فاش شود و ببینیم که با چه تغییرات جدیدی روبه‌رو هستیم. با توجه به اینکه چندی پیش سامسونگ سری گلکسی اس ۲۴ را با محوریت هوش مصنوعی معرفی کرد، بسیاری احتمال می‌دهند که اپل هم در آیفون بعدی چنین رویکردی را اتخاذ کند.

البته ورود به عرصه AI موضوع تازه ای نخواهد بود چرا که گوگل هم برخی از محصولات پیکسل خود را به هوش مصنوعی Gemini مجهز کرده است و اگر اپل هم در این راستا قدم بردارد، چندان عجیب نیست. از سوی دیگر با توجه به شایعات در خصوص نسخه iOS 18 و توجه و تمرکز اپل به هوش مصنوعی مولد، احتمال بالایی وجود دارد که آیفون ۱۶ یک دستگاه انقلابی در زمینه کاربردهای AI باشد. در عین حال با معرفی آیفون سری ۱۵ و رونمایی اپل از یک سخت‌افزار فوق‌العاده روی مدل‌های 15 پرو و پرومکس، بعید نیست گوشی بعدی این کمپانی نیز به سخت‌افزاری به مراتب قدرتمندتر مجهز شود.

البته تمامی این موارد از فرضیات و شایعاتی که تا به امروز مطرح شده‌اند، نشأت گرفته است و کسی نمی‌داند دقیقاً در سر اپل چه می‌گذرد. با توجه به اینکه هنوز تا زمان ورود آیفون‌های جدید به بازار فاصله داریم، بد نیست سفر کوتاهی به دنیای شایعات داشته باشیم و ببینم افراد مختلف و افشاء کنندگان مطرح در این ارتباط چه نظری دارند. در عین حال با تصاویر مفهومی و اولیه این گوشی که در فضای مجازی منتشر شده است آشنا شویم. از شما هم دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله از آی‌اپس همراه ما باشید.

طراحی آیفون 16

بر اساس طرح‌های منتشر شده از آیفون ۱۶ به نظر می‌رسد مهم‌ترین تغییر در این سری، قرارگیری محل دوربین‌هاست. دوربین‌هایی که در یک راستا و به شکل عمودی کنار هم قرار گرفته‌اند ، بسیار شبیه آنچه در گوشی‌های سامسونگ شاهد هستیم، طراحی شده است. از طرف دیگر ظاهراً دوربین‌های این سری برآمدگی کمتری دارند و محل قرارگیری فلش نیز خارج از کادر دوربین‌ها قرار دارد. نکته دیگر قرار گیری دکمه Action در کنار دکمه‌های ولوم یا همان کم و زیاد کردن صداست.

دکمه اکشن که برای اولین بار در آیفون سری ۱۵ معرفی شد، سمت دیگر دکمه‌های ولوم قرار داشت، اما به نظر می‌رسد اپل تمایل دارد تمامی این دکمه‌ها در آیفون ۱۶ در یک ردیف قرار بگیرند. بر اساس شایعات مطرح شده توسط افشاگران معروف جنس و ضخامت بدنه آیفون ۱۶ چندان تغییر خاصی نسبت به همتای قبلی خود نخواهد داشت. البته برخی احتمال می‌دهند نسخه پرو و پرو مکس آیفون ۱۶ اندکی از مدل‌های پیشین سنگین‌تر باشند، اما هنوز دلیل و نشانه قاطعی در این خصوص وجود ندارد.

البته در برخی تصاویر دیگر نحوه قرار گرفتن دوربین‌ها مانند آیفون ۱۵ و نسل‌های پیشین است و دقیقاً مشخص نیست که کدام یک از این تصاویر واقعی هستند.

نمایشگر آیفون 16

اپل در نظر دارد روی آیفون 16 از نمایشگرهای اولد با فناوری مایکرو لنز (Micro-Lens) استفاده کند. استفاده از این فناوری علاوه بر نمایش تصاویر با کیفیت و رنگ‌های واقعی در مصرف باتری دستگاه‌ها هم به طور قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کند و به همین دلیل بسیاری از کمپانی‌های ساخت گوشی همراه به دنبال استفاده از این مدل از نمایشگرها به منظور افزایش طول عمر باتری هستند.

پردازنده‌های قدرتمند A18 در آیفون 16

اطلاعات لو رفته از خط تولید آیفون ۱۶ نشان می‌دهد که اپل قصد دارد باز هم از پردازنده‌های سری A روی گوشی‌های آیفون استفاده کند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این پردازنده‌ها در یک مدل یکسان و تنها با فرکانس‌های مختلف عرضه خواهند شد یا دو مدل معمولی و A18 Pro از آن وجود خواهد داشت. به طور کلی گزاراشات حاکی از آن است که موتور عصبی (Neural Engine) در این گوشی‌ها نیز به شکل قابل توجهی ارتقا پیدا کرده است و این تغییر مهم در راستای استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خواهد بود.

نکته مهم دیگر تقویت توان گرافیکی آیفون ۱۶ به منظور اجرای بهتر بازی‌های موبایلی است. البته اپل در نظر دارد عناوین بیشتری از بازی‌های بزرگ کنسولی مانند رزیدنت اویل یا اساسین کرید را برای این پردازنده‌ها عرضه کند.

تغییرات مهم در سیستم خنک‌کنندگی آیفون 16

یکی از تغییرات مهم اپل در آیفون ۱۶، موضوع سیستم خنک‌کنندگی آن است. اپل مدت‌هاست که به دنبال استفاده از روش‌های گوناگونی به منظور کاهش دما و خنک کار کردن گوشی‌های آیفون است. در جدیدترین روش اپل به دنبال استفاده از سیستم انتقال حرارتی مبتنی بر گرافن (Graphene) است. گرافن در حقیقت ماده‌ای است که به تازگی کشف شده است و ضخامتی به اندازه یک اتم با ساختار و ظاهری مانند لانه‌های زنبور به هم پیوسته دارد. در حقیقت این ماده بهترین هدایت کننده حرارت است و در عین سبکی، بسیار نازک و قوی است.

طبیعتاً استفاده از این ماده جدید می‌تواند یک تغییر مهم در آیفون‌های جدید باشد، به خصوص آنکه گرافن یا گرافین از هیت سینک‌های موجود در مدل‌های قبلی آیفون حرارت را به خوبی هدایت می‌کند و می‌تواند خنکی بیشتری را به گوشی بدهد.

رم، مودم 5G و ماژول وای فای در آیفون 16

تغییر میزان رم یکی از تحولات مهم آیفون ۱۶ خواهد بود. تا پیش از این آیفون ۱۵ با ۶ گیگابایت رم عرضه می‌شد، اما اپل در نظر دارد این میزان رم را به ۸ گیگ ارتقا بدهد که موجب می‌شود، انجام چندین تسک مختلف به مراتب سری‌عتر و با کندی کمتر انجام شود. تغییر مهم دیگر استفاده از چیپست‌های مودم 5G اسنپدراگون X75 است که علاوه بر کاهش میزان باتری، سرعت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و ارتباطات مخابراتی با قطعی کمتر و پایدارتری انجام می‌شود.

استفاده از ماژول‌های WiFi 7 در آیفون 16 یکی دیگر از تغییران مهم اپل محسوب می‌شود که در خصوص انجام آن حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. بدین معنا که برخی معتقد هستند اپل به سراغ این ماژول نخواهد رفت و همچنان از WiFi 6E در آیفون‌های جدید استفاده می‌کند، اما افرادی مانند مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) تحلیلگر معروف اپل از جدیدترین فناوری وای فای در آیفون ۱۶ استفاده خواهد کرد، که علاوه بر کاهش تأخیر، سرعت بالای تبادل داده مصرف باتری بهینه‌تری دارد.

دوربین‌، هوش مصنوعی و پورت‌ها در آیفون 16

دوربین همواره یکی از برگ‌های برنده گوشی‌های آیفون بوده است و اپل نیز حساسیت و تمرکز ویژه‌ای نسبت به این موضوع دارد. بر اساس داده‌های موجود این کمپانی بزرگ می‌خواهد از دوربینی ۴۸ مگاپیکسلی اولترا واید استفاده کند. البته مدل‌های پرو و پرو مکس از لنزه‌های تله فوتو 5x بهره‌مند خواهد شد. به نظر می‌رسد تصاویر ضبط شده با این دوربین‌ها به مراتب حس و حال واقعیی‌تر خواهند داشتو از همه مهم‌تر آنکه در نور کم و زمان شب می‌توانند تصاویری با کیفیت فوق‌العاده‌ای را ثبت کنند.

هوش مصنوعی یا AI بخشی است که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم و بدون شک یکی از مهم‌ترین محورهای آیفون ۱۶ خواهد بود. احتمالاً اپل دستیار هوشمند خود یعنی Siri را با استفاده از یادگیری ماشینی و افزودن ویژگی‌های مختلف باز هم هوشمند‌تر خواهد کرد و امکان استفاده از آن در اپلیکیشن‌های مختلف گسترش پیدا خواهد کرد.

اما موضوع پورت‌ در آیفون‌های جدید، همانی خواهد بود که در آیفون سری ۱۵ شاهدش بودیم؛ یعنی USB-C. اپل با توجه به فشارهای مختلف سرانجام لایتنینگ را کنار گذاشت و به استفاده از پورت تایپ C روی آورد و به نظر نمی‌رسد، تا مدت‌ها شاهد تغییر چندانی جز بحث سرعت شارژ و انتقال داده‌ها در این درگاه باشیم.

سخن پایانی

علاوه بر موارد گفته شده در این مقاله اپل تغییرات ریز و درشت دیگری نیز در بخش‌های مختلف آیفون لحاظ خواهد کرد. برخی از آن‌ها احتمالاً شامل افزایش کیفیت میکروفن، بهبود مصرف باتری و تغییر در ظرفیت آن و تغییر در کیفیت دوربین جلویی آیفون خواهد بود. در عین حال گفته می‌شود اپل احتمالاً قیمت آیفون‌ها جدید را افزایش می‌دهد، البته این موضوع هنوز تأیید نشده است و درستی آن هنوز جای شک و تردید دارد. اگر چه تا زمان عرضه رسمی این گوشی پرطرفدار در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ زمان زیادی باقی مانده است و احتمال آنکه برخی از این اطلاعات تغییر پیدا کنند چندان دور از انتظار نیست، اما چیزی که تردید در آن نیست، تمرکز ویژه اپل روی گسترش هوش مصنوعی در مدل‌های جدیدتر آیفون است. قطعیت این موضوع با داده‌های منتشر شده از iOS 18 کاملاً هم‌خوانی دارد. باید منتظر ماند و دید اپل در کنفرانس‌های آتی خود چه سورپرایزهایی برای علاقه‌مندان به گوشی‌های آیفون دارد.

شما درباره تغییرات آیفون 16 چه فکر می‌کنید و دوست دارید اپل چه ویژگی‌هایی را به آیفون‌های جدید اضافه کند؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.