بدون دیدگاه
آیپد/ آی پاد, سایر محصولات اپل

قوی‌ترین iPadهای اپل، آیپد ایر 5 با تراشه M1 یا آیپد پرو؟

آیپد ایر 5 2022

محصول جدید اپل که به تازگی به عموم معرفی شده آیپد ایر با تراشه M1 است. قطعا شما هم بعد از عرضه‌ی مک بوک‌های 2020  تا حدودی با تراشه جدید اپل آشنایی دارید. اپل بعد از یک برهه‌ی زمانی تصمیم گرفت تا به جای استفاده از چیپ‌های اینتل خودش دست به کار شود و چیپست‌های M1 را در دستگاه‌های خود قرار دهد. حالا که این کمپانی از تراشه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند، قطعا خیلی چیزها تغییر کرده است. به زبان ساده سرعت انتقال اطلاعات، خروجی گرفتن از فایل‌ها، اجرای نرم افزارهای سنگین همه و همه چندین برابر بهتر شده و قطعا برای شما کاربران تجربه جذابی را رقم خواهد زد.

iPad air 5 2022

 

به صورت کلی اگر بخواهیم نگاهی به امکانات و ویژگی‌های آیپد ایر 5 با تراشه M1 بیاندازیم، باید به جدول زیر توجه کرد:

پردازنده M1
پشتیبانی از 5G
جنس بدنه آلومینیوم و شیشه
وزن 461, 462 گرم
سیم کارت نانو سیم، eSIM
نوع نمایشگر Liquid Retina IPS LCD
اندازه نمایشگر 10.9 اینچ
رزولوشن 1640 x 2360  پیکسل
مقاومت در برابر خراش و ضربه
CPU Octa-core
مموری کارت نمی‌خورد
حافظه داخلی 64 و 256 گیگبایت
رم 8 گیگابایت
دوربین اصلی 12 مگاپیکسل
ویژگی‌های دوربین اصلی HDR، با کیفیت 4K
دوربین سلفی 12 مگاپیکسل
ویژگی‌های دوربین سلفی HDR، با کیفیت 1080
اسپیکر استریو
USB Type C
بلوتوث 5.0
GPS دارد
سنسورها Fingerprint، شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، فشار سنج

مقایسه‌ی آیپد ایر 5 با آیپد ایر پرو

اولین چیزی که در این دو دستگاه متفاوت است و نظر همه را به خود جلب می‌کند قیمت آن است. سری پرو 200 الی 240 دلار  از ایر گران‌تر است. اما قطعا این هزینه بیشتر دلایلی دارد که باعث تفاوت این دو مدل شده است. در آیپد ایر 5 با تراشه M1 شما می‌توانید آن را با حافظه‌ی 64 گیگابایتی هم خریداری کنید، اما در سری پرو مقدار حافظه آن از 128 شروع می‌شود و می‌توانید تا 1 ترابایت هم انتخاب کنید که طبیعتا هزینه‌ی آن بیشتر هم خواهد شد.

آیپد ایر 5 با تراشه M1

رفرش ریت 120 هرتز در سری Pro!

یکی از نکاتی که بسیار تاثیر آن قابل مشاهده است، رفرش ریت این دو دستگاه است، refresh rate در واقع سرعت و کیفیت رفرش صفحه، آیکون‌ها و همه موارد این چنینی است. شما در آیپد 5 پرو از رفرش ریت 120 هرتزی برخوردار خواهید بود که باعث می‌شود تجربه کاربری جذاب‌تری را داشته باشید و لذت ببرید، اما متاسفانه در آیپد ایر شما این ویژگی با سرعت 60 هرتز در اختیارتان قرار گرفته و انیمیشن‎ها و باز شدن صفحات و برنامه‌ها به جذابیت ورژن پرو نیست، اما باز هم نبود این ویژگی به هیچ عنوان آسیب زندده نیست و روال عادی کارها را برهم نمی‌زند.

تاچ آیدی یا فیس آیدی؟

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در آیپد ایر 5 با تراشه M1 با سری پرو متفاوت است، نحوه آنلاک کردن آن است. در ورژن پرو شما می‌توانید از ویژگی Face ID برای باز کردن دستگاه خود استفاده کنید در صورتی که در سری ایر شما امکان استفاده از Touch ID را برای آنلاک کردن آیپد خود دارید. این نکته بسیار سلیقه‌ای است و هر کس مطابق با اولویت‌های خودش است که آن را انتخاب می‌کند.

و کمی تفاوت در صدا

آیپد ایر 5 دارای دو اسپیکر است و iPad 5 pro از اسپیکر چهارگانه دارد، طبیعتا چنین نکته‌ای باعث می‌شود تا ورژن پرو صدای بلندتر و باکیفیت‌تری را ارائه کند، اما باز هم تفاوتی نیست که بتواند دلیل اصلی برای خریدن ورژن پرو باشد.

آیا کیفیت دوربین‌ها در آیپد ایر 5 با پرو متفاوت است؟

اگر این دو آیپد را کنار یکدیگر بگذارید و به آن‌ها نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که در iPad 5 Pro در کنار دوربین اصلی یک دوربین دیگر به همراه فلش وجود دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید. این در صورتی است که در آیپد ایر با تراشه M1 شما تنها یک دوربین اصلی دارید و فلش هم کنار آن وجود ندارد.

آیپد ایر 5 و آیپد 5 پرو

البته یکی از پیشرفت‌هایی که در دوربین سلفی آیپد ایر به چشم می‌خورد، اضافه شدن ویژگی‌های Centre Stage و Ultra wide است که با استفاده از آن شما می‌توانید هنگام ویدیو کال گرفتن فوکوس دوربین را روی سوژه‌ی اصلی که اغلب خودتان هستید متمرکز کنید. اما یکی از ویژگی‌هایی که آیپد 5 پرو وجود ندارد، عدم پشتیبانی از مموجی‌ها در دوربین آن است، اما در آیپد ایر 5 این ویژگی در دسترس شماست و می‎‌توانید از آن استفاده کنید.

قیمت آیپد ایر نسل 5

این دیوایس در دو فضای داخلی 64 و 256 گیگابایت عرضه شده و  قیمت آن به شکل زیر است:

فضای داخلی (گیگابایت) قیمت (دلار)
64 599
256 749

“برای خرید iPad Air 5 از دیجی کالا اینجا را کلیک کنید”

روی هم رفته امیدواریم که این مطلب توانسته باشد معرف خوبی از آیپد ایر 5 با تراشه M1 و مقایسه آن با ورژن پرو باشد. در آخر هم اگر سوال، نظری درباره این مقاله دارید می‌توانید همین حالا آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.