۲ دیدگاه
آیفون باز, آیفون ها

می‌خواهید آیفون دست دوم بخرید؟ این راهنما را بخوانید!

آیفون دست دوم

آیفون دست دوم با قیمت ارزان‌تر از نو، گزینه جذابی برای بسیاری از افراد است. همه ما دوست داریم گوشی‌های باکیفیت کمپانی اپل را در دست خود بگیریم، آن‌ها را امتحان کنیم و از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا لذت ببریم. با این حال قیمت بالای این گوشی‌ها می‌تواند مانعی برای رسیدن به خواسته‌مان باشد. اینجاست که بازار دیوایس‌های استوک اپل حسابی داغ می‌شود. اگر می‌خواهید با خیال آسوده بهترین گوشی دست دوم را خریداری کنید، لطفاً ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید تا نکات مهم حین خرید را توضیح دهیم.

8 نکته مهم که قبل از خرید آیفون دست دوم لازم است بدانید

حتماً قبول دارید که همه چیز به ظاهر گوشی نیست. در واقع ممکن است آیفون زیبایی را در دست خود بگیرید که از لحاظ ظاهری عالی و بی‌مانند بوده، اما از لحاظ سخت افزاری پُر از عیب و ایرادهای ریز و درشت باشد! اگر می‌خواهید بهترین آیفون دست دوم را بدون اینکه کلاه سرتان برود به‌خوبی انتخاب کنید، این ۸ نکته را همیشه در ذهن داشته باشید:

1. به اسناد و مدارک دیوایس توجه کنید

پیش از اینکه بخواهید هزینه‌ای پرداخت کنید، از صاحب گوشی بخواهید که اصل یا کپی فاکتور خرید آیفون را به شما نشان دهد. با بررسی مدارک این گوشی هوشمند متوجه می‌شوید که آیا فروشنده آن اولین خریدار این گوشی بوده است یا نه؟ همچنین می‌فهمید که دستگاه هنوز گارانتی دارد یا نه؟ پس لازم است دقت کنید که تاریخ خرید دستگاه مربوط به چه زمانی بوده و آیا نام فروشنده با آنچه در مدارک خرید دستگاه درج شده است، مطابقت دارد یا نه.

اگر فروشنده نتوانست مدارک خرید را به شما ارائه کند، این احتمال را بدهید که گوشی مدنظرتان چند دست معامله شده است. همانطور که می‎‌دانید، احتمال ضرب‌دیدگی و استفاده نادرست از گوشی دست چندم بالاتر از آیفون دست دوم است. پس بهتر است بسنجید و از خودتان بپرسید که مایل به پذیرش این ریسک هستید یا نه؟

2. از کد IMEI گوشی استعلام بگیرید

برای اینکه مطمئن شوید مشخصات دستگاه مورد نظرتان با فاکتور خرید آن مطابقت دارد، کافی است از فروشنده بخواهید که از بخش تنظیمات – Settings وارد بخش General شود و سپس از بخش About، شماره IMEI را برایتان بخواند. به علاوه فروشنده می‌تواند این شماره را با شماره‌گیری کد *#۶# نیز به دست آورد. با داشتن این شماره می‌توانید مطمئن شوید که جعبه دستگاه واقعا به خود آن تعلق دارند یا نه.

کد IMEI آیفون

3. به شماره سریال دیوایس و Coverage توجه داشته باشید

اگر می‌خواهید بدانید که آیفون دست دوم مورد نظرتان در چه تاریخی ساخته شده است و آیا هنوز هم گارانتی دارد یا نه، لازم است شماره سریال دیوایس را داشته باشید. برای به دست آوردن این شماره نیز کافی است از طریق بخش تنظیمات – Settings به بخش General و سپس About بروید و Serial Number را ببینید. به علاوه در بخش About قسمت Coverage Expired وجود دارد که می‌توانید ببینید که آیا گارانتی این دیوایس تمام شده است یا خیر.

شماره سریال آیفون

این امکان را هم دارید که از طریق سایت checkcoverage.apple.com، کد را وارد کنید و اطلاعات مورد نیازتان را ببینید.

سایت چک کردن کاورج گارانتی

4. از احتمال تعمیرشدگی دستگاه آگاه شوید

خیلی مهم است که پیش از پرداخت هزینه بابت آیفون دست دوم، از تعمیر شدن یا نشدن آن آگاه شوید. همچنین خوب است بدانید که اگر گوشی قبلا تعمیر شده است، کار تعمیر را چه کسی انجام داده است. نمایندگی معتبر اپل یا تعمیرکاران نه‌چندان معروف؟ چرا که اگر تعمیرات در هر جایی به‌جز نمایندگی‌های معتبر اپل انجام شود، قطعات تعویض شده دیگر اصل و اورجینال محسوب نمی‌شوند.

اگر حین تعمیر موبایل از قطعات بی‌کیفیت استفاده شده باشد، این موضوع کارکرد گوشی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و از کیفیت اجرایی آن می‌کاهد. پس بسیار خوب است که پیش از خرید آیفون استوک از فروشنده بپرسید که گوشی تا به حال تعمیر شده یا نه.

5. دکمه‌ها و وضعیت لمس گوشی را بررسی کنید

پیش از خرید گوشی لازم است از کارکرد دکمه‌ها و صفحه‌نمایش آن مطمئن شوید. می‌توانید از فروشنده بخواهید که در طی تماس تصویری، دکمه‌های آیفون را یکی‌یکی فشار دهد و در مقابل دوربین با آیفون دست دوم کار کند. شما هم لازم است به عکس‌العمل گوشی هنگام فشردن دکمه‌ها دقت داشته باشید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

به کارکرد دکمه هوم توجه ویژه‌ای داشته باشید، چون در مدل‌های قدیمی‌تر خیلی زود دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. برای سنجش کارکرد صفحه‌نمایش نیز کافی است از فروشنده بخواهید که صفحه را زوم کند یا یک جمله برایتان تایپ کند.

6. دوربین‌های دستگاه را با دقت بسنجید

بدون شک لازم است دوربین‌ها را با دقت مشاهده کنید و از بابت سالم بودن و ترک نداشتن آن‌ها مطمئن شوید. اما خوب است بدانید که همه چیز در ظاهر دوربین‌ها خلاصه نمی‌شود. اگر دوربین دستگاه قبلا تعمیر شده باشد، احتمالش زیاد است که دوربین اورجینال اپل را با دوربین دیگری تعویض کرده باشند.

این تعویض روی کیفیت فیلمبرداری و عکس‌برداری آیفون دست دوم تاثیر می‌گذارد. پس از فروشنده بخواهید در حین تماس تصویری با گوشی برایتان عکس بگیرد و نشانتان دهد تا بتوانید کیفیت تصویرها را بهتر بسنجید.

7. اسپیکر و بلندگوهای آیفون را امتحان کنید

جالب است بدانید که اگر دستگاه در آب افتاده و آسیب دیده باشد، این موضوع از روی کیفیت صدای بلندگوها به‌خوبی مشخص می‌شود. از فروشنده بخواهید که با دستگاه موسیقی پخش کند و حجم صدا را تا انتها افزایش دهد. اگر صدای شفاف و رسایی به گوشتان رسید، می‌توانید خاطر جمع باشید که گوشی از داخل آسیب ندیده است.

اسپیکرهای آیفون دست دوم

8. میکروفون آیفون دست دوم را تست کنید

اگر می‌خواهید تماس‌های باکیفیتی برقرار کنید، لازم است از سلامت میکروفون گوشی اطمینان حاصل کنید. پس خوب است که از فروشنده بخواهید با برنامه Voice Memos استفاده کند و صدایتان را ضبط و سپس به آن گوش دهید. یا به عنوان راه حل بهتر، می‌توانید به همان گوشی دست دوم زنگ بزنید و کیفیت صدای آن را بسنجید.

برنامه‌های تست کردن سلامت آیفون

برنامه‌هایی برای امتحان کردن سلامت گوشی شما وجود دارند که می‌توانند به انتخابتان در خرید آیفون دست دوم کمک کنند. اپلیکیشن‌ها عبارتند از:

برنامه‌های تست کردن سلامت آیفون

شما می‌توانید برنامه‌هایی که در بالا نام برده شد را از اپ استور آی‌اپس و بدون نیاز به اپل آیدی دریافت کنید.

آیا خرید آیفون دست دوم انتخاب مناسبی برای شماست؟

اگر می‌خواهید برای خرید آیفون استوک هزینه کنید، لازم است پیش از پرداخت هزینه همه جوانب را بسنجید. درست است که دستگاه‌های اپل بسیار بادوام هستند و تا سالیان سال به‌خوبی کار می‌کنند، اما اگر با این گوشی‌ها به‌درستی رفتار نشود، طبیعی است که عمر مفیدشان کاهش پیدا کند.

توصیه کارشناسان این است که اگر قصد خرید دارید، حتماً به صورت حضوری گوشی را از جنبه‌های مختلفی که در این مطلب به شما آموزش دادیم، بسنجید و بعد هزینه را پرداخت کنید. اگر هم برایتان ممکن است، می‌توانید به جای گوشی دست دوم، آیفون ریفربیش خریداری کنید. زیرا این دستگاه‌ها گارانتی اپل را دارند و پیش از اینکه به دست شما برسند، از انواع تست‌ها سربلند بیرون آمده‌اند.

سخن پایانی

با خرید آیفون دست دوم می‌توانید یکی از بهترین گوشی‌های دنیا را با قیمتی ارزان‌تر در دست خود بگیرید و از آن لذت ببرید. در این راهنما به نکات مهمی که لازم است هنگام خرید این گوشی‌ها به آن‌ها توجه داشته باشید، پرداختیم. آیا شما هم تجربه خرید دستگاه‌های استوک اپل را دارید؟ اگر پاسختان مثبت است، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما و دیگر کاربران آی‌اپسی به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی دیگر:

۲ دیدگاه در “می‌خواهید آیفون دست دوم بخرید؟ این راهنما را بخوانید!

  1. mohammad talebi گفت:

    مطلب خوبی بود
    ولی بازم تو این وضعیت آشفته ی بازار موبایل نمیشه از کار خیلی از فروشنده ها سر در آورد از بس که دوز و کلک دارن

    1. Arghavan Amiri گفت:

      سلام محمد عزیز،
      خوشحالیم که این مطلب رو دوست داشتین و برای خرید آیفون دست دوم پیشنهاد میشه که از فروشندگان معتبر خریداری بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.