بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) چیست؟

بزرگ‌ترین خبر در رویداد WWDC 2024، معرفی هوش مصنوعی اپل یا Apple Intelligence بود، ابزاری توانمند مملوء از ویژگی‌های جدید که در نهایت، اواخر سال جاری میلادی راهی سیستم عامل‌های جدید این کمپانی یعنی iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia می‌شود. ما در مراسم اپل شاهد 

در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل بخش‌های مختلفی از این هوش مصنوعی پوشش داده شده و اپل به بخش‌های گوناگون آن اشراتی داشت. با این حال بد نیست تمامی این موارد را در قالب یک مقاله کامل بررسی کنیم. از شما هم دعوت می‌کنیم همراه آی‌اپس تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) چیست؟

کریگ فدریگی نایب رئیس بخش مهندسی نرم‌افزار در شرکت اپل، به عنوان کسی که نظارات ویژه‌ای روی پروژه هوش مصنوعی اپل داشته است،  در جریان سخنرانی خود در مراسم WWDC این هوش مصنوعی را بدین شکل معرفی می‌کند:

Apple Intelligence یک سیستم هوش شخصی است که مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی مولد را در بطن آیفون، آی پد و مک قرار می‌دهد.

شاید این عبارت کمی عجیب و گیج‌کننده به نظر برسد، اما موضوع اینجاست که هوش مصنوعی اپل در واقعی ترکیبی از بهترین هوش‌های مولد ساخته‌شده تا به امروز است. به عبارت بهتر اپل تلاش کرده است از هر کدام از مدل‌های زبانی و هوش‌های تولید‌شده بهترین‌ها را گلچین کند و آن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد. پس هوش مصنوعی اپل را یک پکیچ از تمامی هوش‌های مصنوعی در نظر بگیرید که دارندگان محصولات این کمپانی به آن دسترسی خواهند داشت.

اما در این میان پنج رکن کلیدی وجود دارد که موجب شده هوش مصنوعی از سایر ابزارهای هوش مصنوعی که در حال حاضر وجود دارند متمایز باشد. این موارد به‌ترتیب عبارت‌اند از:

  • Powerful: بدین معنا که می‌تواند تسک‌ها و کارهای متعدد و مختلفی را برایتان انجام دهد.
  • Intuitive: استفاده از آن بسیار ساده و آسان است
  • Integrated: تمامی ویژگی‌های آن به شکلی یکپارچه در دیواس‌های اپل قرار گرفته است
  • Personal: از شما و نیازهایتان شناختی بسیار خوب و ایدئال خواهد داشت.
  • Private: این هوش مصنوعی از ابتدا بر پایه حفظ امنیت کاربران توسعه یافته است.

اپل بر این باور است که هیچ کمپانی و شرکت دیگری قادر نیست چنین محصولی را به شکلی همه جانبه در اختیار کاربرانش قرار دهد. البته زمان نشان خواهد داد این موضوع تا چه اندازه درست خواهد بود. اما شاید از خودتان بپرسید توسعه و وجود چنین هوش مصنوعی چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

شاید بهترین توضیح درباره این موضوع را بتوان در گفته‌های تیم کوک، مدیر عامل اپل، پیدا کنیم که گفت:

هدف از توسعه هوش مصنوعی اپل برای این است که شخصی‌ترین محصولات خود را مفیدتر و لذت بخش‌تر کنیم.

هوش مصنوعی اپل چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد؟

تا بدین جا درباره مفهوم و ماهیت هوش مصنوعی اپل صحبت کردیم، اما ببینیم در انتهای سال شما با داشتن هوش مصنوعی اپل چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

ابزار‌های زبانی

یکی از قابلیت‌های مهم که خود به چند زیرمجموعه تقسیم‌‌بندی می‌شود، ابزارهای زبانی است. به عبارت ساده‌تر خواهیم دید که Apple Intelligence در موضوعاتی نوتیفیکشن‌ها، مباحث نوشتاری و نگارشی چطور به ما کمک می‌کند.

  • کمک در رفع ایرادات نگارشی و املایی: هوش مصنوعی قادر خواهد بود متن شما را در هر جایی که می‌نویسید، حتی برنامه‌های غیر بومی اپل، بازنویسی و تصحیح کند. این موضوع به ویژه هنگام ارسال ایمیل یا نوشتن مقاله یا پست رسانه‌های اجتماعی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.
  • اعلان‌های اولویت‌دار: هوش مصنوعی از طریق زمینه فعالیت ما متوجه می‌شود که کدام اعلان‌ها مهم‌تر هستند و آن‌ها را برای ما اولویت‌بندی کرده و سپس در بالای صفحه قرار می‌دهد.
  • پیام‌های اولویت‌دار در ایمیل: به‌شکلی مشابه، هوش مصنوعی پیام‌های ایمیلی را که باید سریع‌تر آن‌ها را مشاهده کنیم، تشخیص می‌دهد وآن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد.
  • پاسخ‌های هوشمند: هوش مصنوعی می‌تواند پاسخ‌های متناسب با هر ایمیل را برای شما تولید کند و قبل از ارسال آن‌ها را به تأیید شما برساند
  • خلاصه محتوا: هوش مصنوعی اپل می‌توان صرف نظر از اینکه چه محتوایی را مشاهده می‌کنید، آن را بررسی کرده و خلاصه‌ای از آن را در اختیارتان قرار دهد.

ابزارهای تصویری

قابلیت‌های هوش مصنوعی تنها به موضوعات نوشتاری خلاصه نمی‌شود، از این ابزار قدرتمند می‌توان در زمینه‌های تصویری نیز استفاده کرد.

  • ایجاد تصاویر جدید: با تایپ یک درخواست ساده، هوش مصنوعی اپل تصاویری کاملاً جدید و بی‌همتا برایتان خلق می‌کند.
  • Genmoji: دنبال کی ایموجی خاص هستید؟ خودتان آن را با قابلیت Genmoji و کمک Apple Intelligence بسازید.
  • حذف آیتم‌های اضافی از تصاویر: اشیاء اضافی و ناخواسته را به راحتی از یک عکس حذف کنید.
  • جست‌وجوی قدرتمند: عکس‌هایی را که به دنبال آن هستید در برنامه Photos جست‌وجو و پیدا کنید.
  • خلق تصاویر مرتبط با متن: با استفاده از Apple Pencil یک دایره در کنار نوشته‌هایتان در اپلیکیشن Note ترسیم کنید، هوش مصنوعی با آگاهی از سایر محتویات و متن‌های موجود به‌طور خودکار یک تصویر جدید و خاص خلق می‌کند.
  • ایجاد فیلم‌های کوتاه خاطره‌انگیز از تصاویر: شما می‌توانید با تایپ یک درخواست در برنامه Photos از هوش مصنوعی بخوهاید تا یک ویدئوی جدید Memories با استفاده از بهترین تصاویر موجود در گالری و منطبق با خواسته شما بسازد.

بهبود سیری

 

در این میان سیری هم از قابلیت هوش مصنوعی اپلی بی‌بهره نمانده است و می‌توان آن را هوشمندتر از همیشه دانست. برای آنکه بدانید سیری تا چه اندازه بهتر شده، کافی است قابلیت‌های زیر را بررسی کنید.

  • درک غنی‌تر زبان کاربر: سیری با هوش مصنوعی اپل نسبت به درخواست‌های کاربران دقیق‌تر شده است. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «Siri، یک زنگ هشدار تنظیم کن. بعد بلافاصله بگویید: اوه صبر کن نه، یک تایمر را برای 10 دقیقه تنظیم کن.” بدین معنا که زبان محاوره و متفاوت شما را به خوبی درک می‌کند و به خواست شما پاسخ می‌دهد.
  • کمک‌کننده‌ای شخصی: سیری می‌تواند اقدامات جدیدی را با آگاهی عمیق از زمینه‌های شخصی و اطلاعاتی که از شما دارد انجام دهد. به عنوان مثال، می توانید بگویید: “آهنگی را که همسرم روز قبل برایم فرستاده بود، پخش کن.”
  • اطلاع از هر آنچه روی صفحه پخش می‌شود: اکنون سیری می‌داند چه چیزی روی صفحه در حال نمایش است و می‌تواند بر اساس آن به شما کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: “این آدرس را به فهرست آدرس‌های مقصد من اضافه کن.”
  • از یک برنامه به برنامه‌ای دیگر: سیری اکنون می تواند اقدامات بین برنامه‌ای را انجام دهد؛ رویکردی که به طور قابل ملاحظه‌ای در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند. برای مثال، می‌توانید بگویید: «سیری، این مکان در نقشه را به یادداشت‌های سفر جاده‌ای من در اپلیکیشن Note اضافه کن».
  • تایپ کردن سریع برای سیری: درخواست و تایپ‌کردن ویژگی‌است که به شکل پیش‌فرض فعال نیست، اما با وجود هوش مصنوعی اپل همه کارها راحت‌تر شده است. بدین معنا که شما می‌توانید با دو ضربه سریع در پایین صفحه آیفون یا آی‌پد، صفحه‌کلیدی را برای درخواست خود از سیری احضار کنید!
  • دانش عمیق از محصولات اپل: اکنون می‌توانید از سیری درباره هر یک از دستگاه‌های اپل و ویژگی‌های سیستم‌عامل خود سؤال بپرسید و او می‌تواند اطلاعات دقیق و مورد نیاز شما را ارائه دهد.

ادغام با ChatGPT

همکاری رسمی میان اپل OpenAI دیگر موضوعی پنهان و پوشیده نیست. مشارکت این دو در راستای ادغام عمیق‌تر ChatGPT در سیستم‌های iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia بوده است. در واقع این درهم‌تنیدگی در سیری و ابزارهای زبانی و نوشتاری شکل گرفته است. شما با وجود قابلیت‌های چت جی پی تی که در بطن سیستم عامل‌های اپل قرار داده شده است نیازی به ساخت اکانت وتهیه نسخه‌های پرمیوم این هوش مصنوعی ندارید، در عین حال می‌توانید کارهای خود را ساده‌تر کنید، به عبارت بهتر محصول اوپن ای آی بخشی جدانشدنی از هوش مصنوعی اپل است که این ابزار را قادر می‌سازد در زمینه‌های مختلف به کاربران خدمات متنوعی ارائه کند.

درباره حفظ حریم خصوصی هم از بابت جمع‌اوری داده‌های کاربران خیالتان راحت باشد؛ چرا که اپل پارامترهای سخت‌گیرانه در این خصوص وضع کرده است  که از به‌اشتراک‌گذاری داده‌های کاربرانش با اشخاص ثالث جلوگیری می‌کند.

کدام دستگاه ها از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی می‌کنند؟

متأسفانه یا خوشبختانه به دلیل منابع محاسباتی پیشرفته و بالا برای تامین نیاز‌های هوش مصنوعی اپل این ویژگی‌ تنها به تعدادی از دستگاه‌های جدید این کمپانی محدود شده است که عبارت‌اند از:
  • آیفون 15 پرو و ​​پرو مکس
  • آیپدهایی با تراشه M1، M2 یا M4
  • مک‌هایی با تراشه M1، M2، یا M3

این بدان معناست که در آیفون، فقط جدیدترین و بالاترین مدل (در حال حاضر آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس) از این ویژگی‌های قدرتمند هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. انتظار می رود مدل‌های آیفون 16، 16 پلاس و 16 پرو همگی از هوش اپل به شکل کامل پشتیبانی کنند.

سخن پایانی

اگر دستگاه شما از Apple Intelligence پشتیبانی می‌کند، تمام ویژگی‌های ذکر شده در بالا، یک تجربه محاسباتی کاملاً جدید را در اواخر امسال ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد که اپل واقعاً جریان اصلی هوش مصنوعی و به روش منحصر به فرد خود را در پیش خواهد گرفت.
شما بیشتر منتظر کدام ویژگی های هوش مصنوعی هستید؟ اگر دستگاه شما از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی نمی‌کند، آیا با وجود این ویژگی‌ها قصد دارید به زودی آن را ارتقا دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.