بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

شبکه X و ماجرای محدودیت در برزیل و درخواست از اپل!

تقریباً هر روز شاهد ماجرایی تازه در زمینه تقابل شرکت‌های نرم‌افزاری، نهادهای نظارتی و کمپانی‌های بزرگ هستیم. شاید این مسائل آنچان برای مردم اهمیت نداشته باشد، اما زمانی که صحبت از حذف یا مسدود‌سازی برنامه‌های جذاب و پرطرفدار باشد، دیگر نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن‌ها عبور کرد. اگر به خاطر داشته باشید، چندی پیش چین از شرکت اپل درخواست کرد که اپلیکیشن‌های ترد () و واتساپ را مسدود و از استور حذف کند. اکنون به نظر می‌رسد سایر کشورهای دیگر نیز تمایل دارند چنین شرایطی را بر بازار نرم‌افزار خود حاکم کنند، بدون آنکه نظر کاربران و مردم برایشان اهمیت داشته باشد.

در جدیدترین خبر که در روز گذشته منتشر شد، دادگاهی در برزیل ضمن دستور به دولت در خصوص مسدودسازی شبکه پیام‌رسان ایکس (توییتر سابق) از شرکت اپل درخواست کرد تا این اپلیکیشن را از روی استور خود در این منطقه فوراِ حذف کند. این در حالی است که اپل هنوز واکنشی به این درخواست نشان نداده است و کاربران همچنان می‌توانند با دانلود کردن این اپ و اتصال یک تغییردهنده آی‌پی، به این شبکه اجتماعی محبوب دسترسی پیدا کنند.

البته این درخواست تنها برای اپل صادر نشده است و گوگل نیز ملزم به انجام چنین کاری شده است. با آنکه مشخص نیست در نهایت چه روی خواهد داد، اما این مجموعه قضایی تهدید کرده است که در صورت عدم تبعیت از این قانون کاربران باید روزانه ۹۰۰۰ دلار به دستگاه قضایی و دولت کشور پرداخت کنند.

البته پس از پیگری‌های مختلف ظاهراً این دادگاه از موضع فعلی خود عقب‌نشینی کرده و از خواسته خود از کمپانی‌های اپل و گوگل صرف نظر کرده است. البته همچنان محدودیت این شبکه پابرجا است و کاربران بدون تغییردهنده آی‌پی نمی‌توانند به شبکه ایکس دسترسی پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.