بدون دیدگاه
آموزش

دلیل بلاک و ریووک شدن اکانت‌های اپل چیست؟

یکی از موضوعاتی که از چندی پیش ذهن کاربران را درگیر خود کرده، بحث ریووک شدن اکانت‌ها و اشتراک‌های اپل و غیرفعال شدن برنامه‌های نصب شده است. کاربرانی که اشتراک استور آی‌اپس را خریداری کرده بودند مدتی است که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برای برخی هنوز دلیل این رویداد و چگونگی آن مشخص نیست. اگر جز افرادی هستید که اکانت شما نیز ریووک شده و می‌خواهید بدانید چرا و چگونه این اتفاق روی داده است و چه باید کرد، از شما دعوت می‌کنیم تا این مقاله از آی‌اپس را مطالعه کنید.

ریووک شدن اکانت‌ها به چه معنا است؟

اصطلاح Revoked یا ریووک شدن به شرایطی گفته می‌شود که در آن دسترسی یا به عبارت بهتر اعتبارنامه یک اکانت توسعه‌دهنده توسط اپل باطل یا محدود می‌شود. این اتفاق اغلب زمانی رخ می‌دهد که شرکت ارائه‌دهنده که در اینجا منظورمان اپل است با توجه به سیستم‌های امنیتی و مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت‌های دارندگان این اکانت‌ها را زیر نظر گرفته و در موارد مختلفی بسته به شرایط دسترسی آن‌ها را مسدود می‌کند. در حقیقت ریووک شدن اکانت‌ها یک مسدودسازی با محدودیت زمانی است که اپل برای اکانت‌های توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است.

اجازه دهید بیشتر در این بار توضیح دهیم. این سرویس ویژه که اپل برای برنامه‌سازان در نظر گرفته و با نام ادهاک شناخته می‌شود در حقیقت با هدف برای راحتی و تست اپلیکیشن‌ها توسعه یافته و به منظور اجرای نسخه‌های اولیه یک اپ روی دستگاه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است؛ بنابراین در حالت کلی انتظار می‌رود تعداد مشخص و محدودی اپ توسط برنامه‌ساز از طریق این اکانت نصب و اجرا شود.

به عبارت دیگر اپل تصور می‌کند افرادی که این اکانت‌ها را خریداری کرده‌اند برنامه‌نویس و توسعه دهنده اپلیکیشن هستند و به همین علت فعالیت‌های خارج از عرف و اجرای برنامه‌های مختلف روی دیوایس‌‌ها متفاوت نشان می‌دهد که این سرویس به‌شکل دیگری مورد استفاده قرار گرفته‌ است. بر همین اساس اپل علی‌رغم دریافت هزینه اکانت‌ آن‌ها را برای مدت‌های مشخصی بین ۱۴ تا ۳۰ روز مسدود می‌کند.

در تصویر زیر نمونه‌ای از محدودیت یک دستگاه آیپد در سیستم ادهاک اپل را مشاهده می‌کنید. این محدودیت پس از ۳۰ روز برداشته خواهد شد.

ریووک شدن اکانت روی یک آیپد

آیا ریووک شدن اکانت‌ها همیشه اتفاق می‌افتد؟

ریووک شدن اکانت‌ها تقریباً همیشه روی می‌دهد منتها گاهی اوقات اپل شرایط و ضوابط خود را به‌روزرسانی کرده و محدودیت‌های مشخصی را در نظر می‌گیرد. مثلا اکانت‌های دولوپری رایگان در حال حاضر تنها می‌توانند تا سه اپلیکیشن را که با آیدی و مشخصات فرد دیگری خریداری و تغییر یافته است اجرا کند و این احتمال وجود دارد که در آینده این میزان کاهش نیز پیدا کند.

اپل ممکن است برای مدتی به‌دنبال مسدودسازی اکانت‌ها نباشد، اما این موضوع دائمی و همیشگی نیست و روندهای قبلی نشان داده است که اپل در چنین شرایطی به‌شکل سخت‌‌گیرانه‌تری باز می‌گردد و محدودیت‌های بیشتری را اعمال می‌کند.

چرا اپل اکانت‌ها را ریووک می‌کند؟

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که ریووک شدن اکانت‌ها به شکل کلی مربوط به نقض قوانین یا بحث تحریم ها و دسترسی کاربرانی است که در مناطق مورد تحریم از این قابلیت و سرویس مهم استفاده می‌کنند. از آنجا که کاربران ایرانی دچار محدودیت‌های متعددی هستند، و تمامی کمپانی‌های بزرگ مانند اپل باید از این محدودیت‌ها پیروی کنند؛ بنابراین یکی از عواملی که می‌تواند موجب این ریووک شدن‌ها شود تشخیص آی پی و کاربران ایرانی است. با آنکه این موضوع به‌شکل رسمی از جانب اپل تأیید نشده ولی برخی از کارشناسان بر این باورند که این موضوع یکی از دلایل ریووک شدن اکانت‌ها است. موضوع دیگر نقض قوانین و چهارچوب‌های کلی در خصوص ساین این کردن برنامه‌های کرک‌شده و نصب تعداد زیادی برنامه‌ مختلف است. از آنجا که اپل به‌شدت نسبت به این موضوع حساسیت دارد، در صورت تشخیص، اقدام به مسدود کردن اکانت‌های کاربران می‌کند.

بعد از ریووک شدن چه اتفاقی روی می‌دهد؟

شاید برخی تصور کنند که ریووک‌شدن به معنای پایان تمامی امکانات و قابلیت‌های دستگاه است. در صورتی که عملاً این رویداد مانع دسترسی کاربر به مجوزهای لازم برای اجرای برنامه‌های کرک‌شده و کپی می‌شود و عملکرد سایر بخش‌ها همچنان در دسترس است. اپل بر خلاف شرکت‌هایی مانند سونی یا مایکروسافت که کاربران متخلف را که از برنامه‌های کرک شده یا غیر مجاز بهره می‌برند، مجازات کرده و بخش بزرگی از دسترسی آن‌ها را محدود می‌کند، خوشبختانه اپل چنین اقدامی نمی‌کند و تنها اکانتی که در لیست توسعه‌دهندگان قرار گرفته است محدود و مسدود می‌شود.

در این شرایط برنامه‌هایی که از پیش دانلود و نصب کرده بودید دیگر قابل اجرا نیستند، اما سایر نرم‌افزارهایی که از طریق اپ استور دانلود کرده‌اید به قوت خود باقیمانده و قابل اجرا هستند. پس در صورت ریووک شدن اکانت خود و از کار افتادن برنامه‌ها به‌هیچ عنوان نگران نشوید؛ چراکه این محدودیت دائمی نیست و تنها چند روز باید برای رفع آن صبر کنید.

آیا ممکن است اکانت استورهای دیگر ریووک نشوند؟

پاسخ این پرسش مهم نه است. در حقیقت تمامی استورهای دیگر به جزی آی‌اپس نیز از اکانت‌های مشابهی استفاده می‌کنند، اما آن‌ها نیز به‌دلیل بررسی و مشاهده نقض قوانین مسدود می‌شوند. پس تفاوتی نمی‌کند که این اکانت‌ها را از کجا تهیه کنید. همه آن‌ها در معرض رییوک شدن هستند و هیچ تفاوتی در این خصوص میان استورهای گوناگون وجود ندارد. موضوع مهم در این اتفاق بحث پشتیبانی پاسخگو و امکان دریافت اکانت‌های جایگزین و پیگیری مداوم تیم آی‌اپس است که تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان استور آی‌اپس و سایر مجموعه‌های دیگر ایجاد می‌کند.

اگر اکانت ما ریووک شد چه کنیم؟

ریووک شدن اکانت موضوعی است که روی احتمال روی دادن آن عجیب و خارج از انتظار نیست. در صورتی که همچنان اشتراک فعال از مجموعه‌ آی‌اپس دارید، اما در هنگام اجرای برنامه‌ها با پیام no longer available مواجه شده‌اید و هیچ کدام از اپلیکیشن‌هایی که از طریق استور آی‌اپس نصب کرده بودید، اجرا نشدند کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

ابتدا با پشتیبانی آی‌اپس از طریق شماره تلفن یا چت آنلاین تماس برقرار کنید. مجموعه آی‌اپس برخلاف سایر استورهای دیگر دارای گارانتی فعال سازی مجدد اشتراک در زمانی که شما اشتراک فعال دارید می ‌باشد و پس از دریافت تأیید رییوک شدن اکانت بدون دریافت هیچ هزینه اضافه‌ای درصورتیکه شما اشتراک فعال داشته باشید، بار دیگر اکانت جدید به شما اختصاص خواهد داد. شما تا زمان فعال‌سازی اکانت جدید این فرصت را خواهید داشت تا از دیتاهای موجود روی آیفون یا آیپد خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و به محض فعال‌سازی مجدد بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. پس از این اقدام تمامی اپلیکیشن‌های نصب‌شده را پاک کنید و پس از فعال شدن اکانت جدید، باردیگر آن‌ها را نصب کنید.

ریووک شدن اکانت اپل

توجه داشته باشیم تیم پشتیبانی آی‌اپس در تمامی مراحل در کنار شما خواهد بود و به تمامی سؤالات و موضوعات مطرح‌شده از جانب شما عزیزان پاسخ خواهد داد.

موضوع مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید، به‌هیچ عنوان در صورت ریوک شدن اکانت، از استورهای دیگر اشتراک تهیه نکنید، چراکه احتمال طولانی‌تر شدن مدت مسدودسازی دستگاه شما بیشتر خواهد بود و باید بازه زمانی طولانی‌تری را برای دسترسی به این سرویس مهم منتظر بمانید.

چه زمان منتظر فعال‌سازی اکانت خود باشیم؟

مجموعه آی‌اپس به‌شکل ۲۴ ساعته وضعیت رفع مسدودی اکانت‌های کاربران را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که این محدودیت برداشته شود، آن را از طریق پیامک به کاربران اطلاع‌رسانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.