بدون دیدگاه
آموزش, اپلیکیشن های پیش فرض

آشنایی با قابلیت تشخیص صدا (Sound Recognition) در آیفون و آیپد

محصولات اپل ویژگی‌های ریز و درشت متعددی دارند که گاهی اوقات به‌دلیل پررنگ بودن برخی از قابلیت ها چندان به چشم نمی‌آیند. این دسته از امکانات اغلب با بررسی‌های موشکافانه و ریزبینی کاربران مشخص می‌شوند و جالب است بدانید بسیاری از این نکات و ویژگی‌های کاربردهای بسیار جالب و جذابی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. یکی از این ویژگی‌ها که کمتر به آن پرداخته شده است، سیستم تشخیص صدا یا Sound Recognition است. احتمالاً با شنیدن این نام ذهنتان به‌سراغ برنامه‌هایی مانند شازم (Shazam) یا سیری رفته است، اما اشتباه نکنید این برنامه از نظر کارایی سطح دیگری از توانایی آیپد و آیفون را به شما نشان می‌دهد. اگر شما هم دوست دارید با ویژگی تشخیص صدا در آیفون و آیپد آشنا شوید و نحوه کار با آن را بیاموزید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تشخیص صدا (Sound Recognition) در آیفون و آیپد چیست و چگونه کار می‌کند؟

تشخیص صدا یکی از قابلیت‌های بخش Accessibility آیفون و آیپد است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق آن از صداهای محیط آگاهی بیشتری پیدا کنند. درحقیقت این برنامه با شنیدن صداهای گوناگون و تفکیک آن‌ها بر اساس یک الگوریتم پردازشی و بهره‌مندی از هوش مصنوعی تلاش می‌کند تا کاربران را نسبت به محیط پیرامونش آگاه‌تر کند. این برنامه با فعال‌شدن می‌تواند صداهای مختلفی را از هم متمایز کند و در صورتی که شما هر نوع صدایی را مشخص کرده‌اید با شنیدنش به شما هشدار دهد.

تا حدی زیادی می‌توان این قابلیت را مانند سنسورهای مختلف توصیف کرد که نسبت به دود، صدا یا حرکت حساس هستند. این ویژگی که متأسفانه چندان به آن اهمیتی داده نمی‌شود ابتدا در سیستم عامل iOS 14 در اختیار کاربران قرار گرفت و رفته‌رفته این ویژگی با عرضه نسخه‌های جدید به‌روزتر شد. این قابلیت شاید در ابتدا چندان خاص یا حتی کاربردی به‌نظر نرسد، اما افرادی که از کم شنوایی یا ناشنوایی رنج می‌برند یا برای افراد سالمند می‌تواند یک ویژگی فوق العاده حیاتی و مناسب باشد. از طرف دیگر گاهی اوقات افراد به‌دلیل مشغله و بی‌توجه ممکن است بسیاری از صداها را نادیده بگیرند که این قابلیت می‌تواند هشدای برای آن‌ها باشد.

اما ویژگی تشخیص صدا (Sound Recognition) در آیفون و آیپد چگونه فعال می‌شود و چطور می‌توانیم نوع صداهای مختلف را برای آن تعریف کنیم. برای آنکه در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنید از شما دعوت می‌کنیم این مقاله از آی‌اپس را مطالعه کنید.

نحوه راه‌اندازی تشخیص صدا (Sound Recognition) در آیفون و آیپد

راه‌اندازی این قابلیت در آیفون و آیپد فوق‌العاده ساده است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا به سراغ گزینه Setting بروید. توجه داشته باشید برای فعال‌سازی ویژگی تشخیص صدا (Sound Recognition) در آیفون و آیپد باید دستگاه شما سیستم عامل آی او اس یا آیپد او اس بالاتر از ۱۴ داشته باشد.

در مرحله بعد گزینه Accessibility را لمس کنید.

در صفحه بازشده در میان گزینه‌های عبارت Sound Recognition را پیدا کنید.

در صفحه بعدی روی گزینه فعال‌سازی Sound Recognition کلیک کنید تا برنامه فعال شود.

در پایین همان بخش توضیحاتی را مشاهده می کنید که نشان می‌دهد آیفون یا آیپد به‌شکل پیوسته و دائم به صدای محیط گوش می‌دهد و صداهای انتخابی شما را به‌محض تشخیص دادن به اطلاعتان می‌رساند.

در گزینه پایین‌تر یعنی Sounds شما باید نوع صدا مورد نظر را انتخاب کنید. این صداها از صدای زنگ درب گرفته تا اصوات تولیدی توسط حیوانات می‌تواند باشد. صدای مورد نظرتان را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید چند صدای مختلف را مشخص و سپس آن‌ها را فعال کنید.

پس از فعال‌سازی عملاً کار شما تمام شده است و می‌توانید منتظر دریافت نوتیفیکیشن‌های مرتبط با شنیده‌ شدن صداهای مورد نظر باشید.

توجه داشته باشید فعال‌سازی این قابلیت میتواند در کار فراخوانی صوتی سیری اندکی اختلال ایجاد کند و تشخیص آن را برای دستگاه دشوار کند.

هشدار چه نوع صداهایی را می‌توان با تشخیص صدا (Sound Recognition) در آیفون و آیپد را دریافت کرد؟

در حال حاضر مواردی مانند صداهای زنگ خطر، آتش یا آژیر هشدار را به‌همراه صدای گربه، سگ، وسایل خانه، بوق ماشین، زنگ درب، در زدن، شکستن شیشه، صدای کتری و جاری شدن صدای آب را از طریق آیفون یا آیپد خود تشخیص دهید. البته احتمال دارد این طیف صدا در به‌روزرسانی‌های بعدی آی او اس تکمیل‌تر شوند.

سخن پایانی

تشخیص صدا (Sound Recognition) در آیفون و آیپد یکی از قابلیت‌هایی که کمتر به آن پرداخته شده است. با آنکه این قابلیت کاربرد فراوانی دارد، اما در مقالات آموزشی چندان توجهی به سازوکار و چگونگی فعال‌سازی آن نشده است. ما در این مقاله به تفصیل درباره آن صحبت کردیم و دیدیم که چگونه این برنامه کاربردی را می‌توان فعال کرد. در عین حال با موارد و کاربردهای مهم آن آشنا شدیم و دیدیم که چه صداهایی را این بخش می‌تواند تشخیص دهد. در صورتی که تا به حال این بخش را فعال نکرده‌اید توصیه می‌کنیم حداقل یکبار آن را امتحان کنید و از مزایای متعدد این قابلیت نهفته بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.