بدون دیدگاه
آموزش

تنظیم شارز آیفون در iOS 18

شاید در نگاه اول جدیدترین سیستم عامل آیفون یعنی iOS 18 تغییراتی به جز ظاهر و افزوده شدن هوش مصنوعی اپل نداشته باشد، اما حقیقت این است که این OS جدید قابلیت‌های کاربردی در خود دارد که نمونه‌اش را در کمتر دیوایسی می‌توان یافت. به طور کلی آی او اس ۱۸ علاوه بر پرداختن به موضوع ظاهر، به سراغ جزئیاتی رفته است که عمر استفاده از گوشی‌هایش را تاحد زیادی افزایش می‌دهد. یکی از این قابلیت‌ها تنظیم شارز آیفون است.

اما منظور از تنظیم شارژ آیفون چیست و چگونه می‌توان از این قابلیت استفاده کرد؟ آیا هم گوشی‌های اپل از این قابلیت بهره‌مند هستند یا این موضوع تنها مختص به مدل‌های جدید است؟ اگر شما هم مشتاق هستید تا بیشتر درباره این ویژگی بدانید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله از آی‌‌اپس همراه ما باشید.

تنظیم شارژ آیفون چیست؟

تنظیم شارژ آیفون یا محدویت شارژ آیفون یکی از ویژگی‌های جدیدی است که در به‌روزرسانی آی او اس ۱۸ در اختیار کاربران قرار گرفت و بر همین اساس آن‌ها می‌توانند میزان شارژ دریافتی گوشی را بسته به بازه‌های مشخص شده تغییر دهند. شاید این پرسش به ذهنتان برسد که چرا آیفون باید به چنین ویژگی مجهز شود. پاسخ این پرسش در بحث طول عمر باتری است. به طور کلی شارژ شدن گوشی تا ۱۰۰٪ و خالی شدن آن در طولانی مدت باعث می‌شود ساختار داخلی باتری به مرور دچار خرابی شود، این موضوع در بلند مدت موجب خواهد شد که کاربران علی‌رغم پر شدن باتری از میزان شارژ کمتری استفاده کنند و باتری هم امکان استفاده از تمام ظرفیت خود را نداشته باشد.

این موضوع رفته‌رفته به کاهش میزان شارژ آیفون منجر می‌شود و در نهایت کاربر را مجبور به تعویض آن می‌کند. اما نکته اینجاست که اگر مقدار شارژ کمتر از ۱۰۰ درصد باشد ظرفیت اصلی باتری تقریباٌ حفظ می‌شود و عملاٌ طول عمر باتری افزایش قابل توجهی خواهد داشت. بر همین اساس اپل نیز جا پای همتایان اندرویدی خود گذاشت و به کاربران آیفون ۱۶ و ۱۵ اجازه داده است تا به شکل دستی و با فعال‌سازی تنظیم شارژ آیفون، عمر گوشی‌های خود را افزایش دهند.

همان‌طور که اشاره کردیم متاسفانه این ویژگی خاص تنها در اختیار کاربران آیفون ۱۵ و ۱۶ قرار گرفته است و دارندگان آیفون‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند به این قابلیت مهم و کاربردی دسترسی داشته باشند.

چرا باید از تنظیم شارژ آیفون استفاده کنیم؟

اگر تا به اینجا برایتان اهمیت تنظیم شارژ آیفون مشخص نشده است باید بگوییم این ویژگی شما را از مراجعه مکرر و زودهنگام به تعمیرگاه‌های موبایل به منظور تعویض باتری نجات می‌دهد. اگر از افرادی هستید که به‌طور مداوم از گوشی‌ خود در امور مختلف استفاده می‌کنید و فرایند شارژ و خالی شدن آن را به دفعات انجام می‌دهید یا آیفونتان را برای مدت طولانی به شارژر متصل نگه می‌دارید، تنظیم شارژ آیفون و فعال‌سازی این قابلیت به شما کمک می‌کند تا از گوشی خود برای مدت بیشتری استفاده کنید. توجه داشته باشید علاوه بر شارژ و خالی شدن گوشی به‌طور مداوم و اتصال طولانی مدت آیفون به دستگاه شارژ نیز از عمر و ظرفیت باتری می‌کاهد.

بنابراین اگر از آیفون ۱۵ یا ۱۶ استفاده می‌کنید و نمی‌خواهید دیر یا زود به‌سراغ تعویض باتری آن بروید این ویژگی می‌تواند راه چاره‌ای برای شما باشد. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که در حال حاضر تنها آیفون‌های ۱۵ و ۱۶ از این قابلیت بهره‌مند شده‌اند و قرار نیست این ویژگی برای مدل‌های قدیمی‌تر در دسترس قرار گیرد.

چگونگی استفاده از تنظیم شارژ آیفون

چگونگی استفاده و فعال‌سازی تنظیم شارژ آیفون موضوعی است که قصد داریم در این بخش به آن اشاره کنیم. در صورتی که آیفون ۱۵ و ۱۶ دارید و گوشی خود به آخرین نسخه آی او اس ۱۸ به‌روزرسانی کرده‌اید مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  • ابتدا به اپلیکیشن تنظیمات (Setting) گوشی بروید.
  • در تنظیمات روی گزینه باتری (Battery) ضربه بزنید.
  • در بخش Charging میزان مورد نظر شارژ شدن گوشی خود را انتخاب کنید.

تنظیم شارژ آیفون

توجه داشته باشید این میزان بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است و می‌توانید با ضربه زدن روی گزینه Set Charge Limit بر اساس توصیه سیستم میزان شارژ شدن گوشی را تنظیم کنید. در این میان باید به این موضوع مهم نیز اشاره کنیم که این تغییر میزان شارژ بهطور کلی به شما و نوع استفاده‌ای که از گوشی دارید باز می‌گردد؛ بدین معنا که اگر می‌خواهید به سفر یا مکانی بروید که احتمالاٌ دسترسی به شارژر ندارید می‌توانید از این قابلیت صرف نظر کنید. از سوی دیگر اگر مدل کاری شما به‌گونه‌ای است که باید مداوم گوشی در اختیارتان باشد گزینه‌های شارژ ۹۰ و ۹۵ درصد هم می‌تواند برایتان مناسب باشد.

یک نکته دیگر درباره قابلیت‌ جدید بخش باتری در آیفون

علاوه بر موضوع تنظیم شارژ آیفون، اپل ویژگی دیگری را در اختیار کاربران قرار داده است که آن هشدار در خصوص نحوه شارژ شدن گوشی است. بر این اساس گوشی‌های آیفون در صورتی که کاربر دستگاه خود را به یک شارژ ضعیف یا مشکل‌دار متصل کند و فرایند پر شدن با نوسان همراه باشد این موضوع را به فرد اطلاع می‌دهد و کاربر می‌تواند متوجه شود که شارژر یا کابل مورد استفاده چندان کیفیت مطلوبی ندارد و به همین دلیل است که در بازه زمانی مشخصی باتری گوشی کامل شارژ نشده است.

هشدار در خصوص مشکل شارژ در آیفون

سخن پایانی

به طور کلی آی او اس ۱۸ قابلیت‌های ریز و درشت و متنوعی را برای کاربران آماده کدره است که به مرور افراد با این قابلیت‌ها آشنا می‌شوند. بحث مراقبت از باتری آیفون یکی از موضوعات حساس برای کاربران این وشی‌های هوشمند است و اپل نیز با درک این چالش به سراغ تنظیم نحوه شارژ و محدودیت در این زمینه رفته است. در انتها شما به ما بگویید آیا این قابلیت برای شما کاربدی بوده است و به‌نظرتان چنین تغییری می‌تواند در افزایش طول عمر باتری آیفون در بلند مدت موثر باشد یا خیر. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.