بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

آموزش ترفندهای سافاری؛ از ساده‌ترین تا پیشرفته‌ترین‌ها

مرورگر سافاری یکی از ارکان مهم محصولات اپل به خصوص آیفون به‌شمار می‌رود. این نرم‌افزار کاربردی در طول سال‌ها دستخوش تغییراتی مهمی شده است و اپل در تلاش بوده تا حد امکان این برنامه را کامل‌تر و پیشرفته‌تر کند. با آنکه سافاری رقیب قدرتمندی همچون گوگل کروم دارد اما به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعدد هنوز هم انتخاب بسیاری از کاربران است. اپل با معرفی هر سیستم عامل سعی کرده است تا تغییرات قابل ملاحظه‌ای را در بخش‌های این برنامه ایجاد کند و آن را به ابزاری کاربردی تبدیل کند. از آنجا که این مرورگر ویژگی‌ها و امکانات متنوعی در خود دارد و کاربری با ترفندهای سافاری و نکات مخفی آن آشنا نیستند، بنابراین بد نیست نگاهی به تعدادی از این نکات داشته باشیم و ببینیم که اپل علاوه بر تغییرات ظاهری چه ویژگی‌های دیگری در آن قرار داده است. از شما دعوت می کنیم تا این مقاله از آی‌اپس را مطالعه کنید.

 جابه‌جایی تب‌ها در سافاری

یکی از ترفندهای سفاری که احتمالاً کمتر به چشم کاربران خورده است، امکان جابه‌جایی ساده و به اصطلاح حالت ورق زدن است. بدین معنا که اگر شما چندین صفحه مختلف داشته می‌توانید تنها با Swipe یا کشیدن انگشت از چپ به راست و بالعکس روی صفحه بین صفحات گوناگون جابه‌جا شوید و پیج‌هایی که باز کرده‌اید را ورق بزنید. اگرچه این ترفند خیلی خاص و پیچیده نیست اما اغلب کاربران به جای آن به سراغ گزینه‌های دیگر می‌روند.

محل قرارگیری لینک آدرس‌ها در سافاری

به‌شکل پیش‌فرض و پس از به‌روز رسانی iOS 15، محل لینک‌ها یا همان URLها در پایین صفحه قرار گرفت، اما خبر خوب این است که اگر شما با این موضوع مشکل دارید می‌توانید به راحتی آن را به بالای صفحه منتقل کنید. تنها کافی است به تنظیمات گوشی بروید و در آنجا وارد Tab سافاری شوید و پس از فعال کردن گزینه Landscape Tab Bar روی گزینه Single Tab ضربه بزنید تا محل قرارگیری آدرس‌ها تغییر کند. بنابراین جابه‌جایی در محل آدرس‌ها نیز یکی از ترفندهای سافاری است که شما می‌توانید بسته به نظر خود آن را اعمال کنید.

Sort یا چینش صفحات در سافاری

یکی از چالش‌های کاربران بحث چینش صفحات متعدد سافاری است. این مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که به‌دنبال موضوعی خاص هستید و مجبورید صفخات متعددی را پشت هم باز کنید. اگر شما هم دچار این مشکل شده‌اید جای نگرانی نیست. شما می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن با استفاده از ویژگی Sort چینش را انجام دهید. کافی است در صفحه سافاری روی گزینه یا آیکون Tabs که به شکل مربع است ضربه بزنید و سپس روی یکی از صفحات انگشت خود را نگه دارید و از منوی باز شده گزینه Arrange Tabs By را انتخاب و بر اساس نظرات صفحات موجود را دسته‌لندی کنید.

 

بوکمارک کردن چندین تب در سافاری

اگر چند صفحه وب روی مرورگر سافاری خود دارید و می‌خواهید همه آن‌ها را همزمان بوکمارک کنید، می‌توانید از یکی از ترفندهای سافاری بهره ببرید. برای این کار ابتدا روی آیکون Tabs بزنید. سپس یکی از صفحات را به دلخواه انتخاب کرده و روی آن با انگشت چند لحظه نگه دارید تا منویی مشابه تصویر زیر باز شود. کافی است گزینه Bookmarks for X Tabs را انتخاب کنید و صفحات را در دسته‌بندی مناسب و دلخواه Save کنید.

بسته‌ شدن خودکار تب‌ها در سافاری

هیچ چیزی بدتر از صفحات متعدد و باز مانده از قبل نیست. یی از ترفندهای سافاری که اندکی حرفه‌ای‌تر است، فعال‌سازی بسته‌شدن تب‌ها موجود است. بدین معنا که شما می‌توانید با رفتن به Setting گوشی و سپس بخش Safari و انتخاب Close Tabs می‌توانید یکی از زمان‌بندی‌های موجود را برای بسته‌ شدن خودکار تب‌ها انتخاب کنید.

استفاده از افزونه‌ها در سافاری

یکی از ترفندهای سافاری که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، استفاده از افزونه‌ها یا اکستنشن‌هاست. اکثر کاربرانی که با سیستم امل ویندوز یا مک کار می‌کنند با افزونه‌های گوگل کروم آشنا هستند، اما افراد محدودی درباره افزونه سافاری می‌دانند. جالب است بدانید علاوه بر نسخه مک سافاری شما می‌توانید از افزونه‌های مختلفی روی نسخه آیفون و آیپد آن نیز استفاده کنید. برای دسترسی ب ه این ویژگی به تنظیمات گوشی یا تبلت خود بروید و در آنجا گزینه Safari را انتخاب کنید. در مرحله بعدی روی گزینه Extension ضربه بزنید و سپس تب More Extensions را انتخاب کنید. اکنون می‌توانید افزونه‌ها موجود برای سافاری را مشاهده و هر کدام را روی مرورگر آیفون خود نصب کنید.

ترجمه صفحات در سافاری

اگر به دنبال ترجمه کردن صفحات وب هستید و تصور می‌کنید این کار تنها با کروم قابل انجام است، بدانید که اشتباه فکر کرده‌اید. با استفاده از ترفندی ساده در سافاری شما می‌توانید صفحات گوناگون را به زبان‌های پیش‌فرض و مورد پشتیبانی سافاری ترجمه کنید. کافی است در هر صفحه روی گزینه aA در کنار صفحه کلیک کنید و سپس Translate to English یا موارد دیگر را انتخاب کنید.

ترجمه و ترفندهای سافاری

خواندن صفحات در سافاری

بله درست خواندید! سافاری می‌تواند محتوای صفحات اینترنتی را برای شما بخواند بدون آنکه نیازی باشد شما چشمان خود را خسته کنید. این قابلیت که با عرضه iOS 17 معرفی شد به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از این ویژگی جدید صفحات وب را به‌شکل شنیداری مرور کنند.

برای فعال‌سازی این قابلیت کافی است شما روی گزینه aA در کنار آدرس وب‌سایت کلیک کنید، سپس در منوی بازشده گزینه Listen to Page را انتخاب کنید. بدین ترتیب سافاری بخش‌های حاوی متن وب‌سایت مورد نظر شما را می‌خواند. البته این امکان وجود دارد که هر زمان خواستید فرایند خواندن را متوقف کنید.

سخن پایانی

ترفندهای سافاری تنها به مواردی که در این مقاله اشاره کردیم خلاصه نمی‌شوند. این مرورگر خاص از ویژگی‌های متنوع و متعددی بهره می‌برد که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است و علی‌رغم عمر چندین ساله این اپلیکیشن، هنوز هم کاربرانی هستند که به جز موارد ساده و ابتدایی چیز چندانی در خصوص امکانات و قابلیت‌های آن نمی‌دانند.

اکنون شما به ما بگویید که کدام یک از ترفندهای سافاری برایتان جذاب و کاربربردی بوده است؟ آیا از مواردی که در این مقاله اشاره کردیم استفاده کرده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.