بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

خط و نشان کشیدن اپل برای مایکروسافت!

رقابت یکی از اصول مهم و مؤثر در پیشرفت فناوری‌های مختلف بوده و همین امر به کاربران قدرت انتخاب بیشتری داده است. شاید تصور کنید که موضوع رقابت در بازار امروز چندان پررنگ نیست و به چشم نمی‌آید، اما اشتباه نکنید، هنوز هم تقابل میان شرکت‌ها فرصت‌های جذابی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آن‌ها را در فرایند خرید بهترین محصول راهنمایی می‌کند. از تقابل و رقابت صحبت کردیم؛ دو رقیب دیرینه یعنی مایکروسافت و اپل این روزهای به‌شدت در حال نقد کردن محصولات هم هستند و از هر فرصتی برای این کار استفاده می‌کنند.

در جدیدترین رویارویی میان این دو کمپانی بزرگ آمریکایی، شرکت اپل به طور مشخص به سراغ محصولات جدید مایکروسافت یعنی سری Copilot+ PC رفته است. این رایانه‌های هوشمند جزو اولین محصولات مایکروسافت هستند که ضمن استفاده از AI در اکثر بخش‌‌ها از پردازنده‌های ARM شرکت کوالکام بهره می‌برند. با آنکه مایکروسافت مدعی است این جانشین جدید اینتل می‌تواند کارایی و عملکرد به مراتب بالاتری را به‌خصوص در زمینه هوش مصنوعی داشته باشد، اما اپل آن را به باد انتقاد گرفته است و در یکی از تبلیغات لپ‌تاپ‌های مک به این موضوع به‌شکل مشخص اشاره کرده است.

در این پرمو یا آگهی تبلیغاتی به مک بوک‌هایی با پردازنده M3 پرداخته شده است و اپل آن را با عبارت best AI PC is a Mac معرفی می‌کند. در متن این پرمو ابتدا به ویژگی‌های مهم سری مک پرداخته می‌شود و سپس به سراغ محصولات مایکروسافت و مقایسه با آن‌ها می‌رود و اعداد و ارقامی از برتری قاطع مک در برابر محصول جدید مایکروسافت ارائه می‌شود. نکته جالب توجه این است که برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی پرسیده‌اند اپل چگونه توانسته است به چنین نتایجی برسد و این مقایسه‌ها چگونه شکل گرفته‌اند.

نکته جالب توجه این است که ظاهراً پل یک نسخه از محصول جدید مایکروسافت را با پردازنده اسنپدراگون X الیت و ۱۶ گیگابایت رم و حافظه ۲۵۶ گیگابایتی را در برابر یک مک بوک ایر ۱۵ اینچی با پردازنده M3 و میزان رم و حافظه مشابه قرار داده و با برنامه‌هایی مانند Speedometer 3.0 برخی تست‌ها و بنچمارک‌ها را ثبت کرده است. بدین ترتیب اپل بر اساس یک تجربه میدانی به این نتیجه رسیده است که محصولش در بخش‌های گوناگون بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از رقیب دیرینه‌اش عملکرد بهتری دارد.

باید دید آیا مایکروسافت به این تبلیغ مهم واکنشی نشان خواهد داد یا خیر. در نهایت فراموش نکنیم که صرف نظر از این تبلیغ خاص، مایکروسافت در حال حاضر برای آوردن برنامه‌های گوناگون روی پردازنده‌های ARM کوالکام درگیر چالش‌ها و مشکلات فراوانی است؛ موضوعی که اپل چند سال پیش‌ درگیر آن‌ها بود، اما توانست از پس آن برآید و امروز این اکوسیستم به‌شکلی یکپارچه و بدون چالش در حال فعالیت و پیشرفت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.