بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

قطع گسترده آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵ در سطح کشور

از حوالی صبح امروز تعداد زیادی از کاربرانی که آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ در اختیار داشتند متوجه شدند که اتصال و ارتباط گوشی‌های آن‌ها با شبکه مخابراتی به‌کلی قطع شده است و نمی‌توانند با هیچ روش و ترفند خاصی بار دیگر این ارتباط را برقرار کنند. این خبر در حالی میان کاربران دست به دست می‌شد که سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز طی مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرد برنامه گسترده‌ای برای قطع دسترسی آیفون‌های قاچاق‌شده به کشور در حال انجام است و به‌نظر می‌رسد این همزمانی احتمالاٌ یک معنا و مفهوم دارد؛ شروع فرایند قطع دائمی اتصال آیفون‌های جدید به شبکه مخابراتی.

با آنکه پیش از این اعلام شده بود که پس از آیفون ۱۳ مدل‌های آتی به هیچ‌عنوان رجیستر نخواهند شد و این کالا جزو اقلام ممنوعه به‌شمار می‌رود، با این حال در ۲ سال گذشته شاهد ورود بی‌رویه این محصول جذاب اپل از طریق مبادی مختلف به کشور بودیم. با آنکه تا به امروز حرکت خاصی از جانب شرکت مخابرات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در این خصوص رخ نداده بود، تصور می‌شد که شاید این موضوع چندان مورد توجه نیست و می‌توان به‌شکلی از این محدودیت‌ها عبور کرد، اما این قطعی گسترده برای بسیار شوکه‌کننده و غیرمنتظره بود.

به طور کلی با ورود آیفون‌های جدید به بازار ایران، کاربران می‌توانستند تنها برای مدت محدودی از امکانات مخابراتی آن‌ها استفاده کنند و پس از آن تنها راه اتصال استفاده از رو‌ش‌ها و ترفندهای گوناگون بود. ظاهراً این موضوع از نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا دور نمانده بود و آن‌‌ها در نهایت تصمیم گرفتند تا به‌شکلی جدی و قاطع جلوی این موضوع را بگیرند.

پیش از این رئیس کمسیون موبایل اتاق اصناف طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که ورود یک میلیون دستگاه آیفون ۱۴ و ۱۵ در کشور طی ۲ سال اخیر نشان داد که طرح رجیستری با شکست مواجه شده است. برخی باور دارند این اقدام در راستای نمایش جدییت و قاطعیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا است و مشخص نیست، آیا این روند فعلی تنها محدود به گوشی‌های موجود و فعال در کشور خواهد بود یا هر مدل جدید دیگری از آیفون هم به محض ورود به ایران با شرایط مشابهی روبه‌رو خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.