بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

نتایج تحقیقات اپل در حوزه هوش مصنوعی؛ وجود ایرادات اساسی در استدلال‌ مدل‌های مختلف زبانی

موضوع هوش مصنوعی یکی از ترندهای مهم این روزهاست و تقریباً تمامی شرکت‌ها و مراکز مختلف به‌دنبال توسعه مدل‌های زبانی جدید و برتری جستن در این مسیر پر پیچ و خم هستند. با این حال به‌نظر می‌رسد کمپانی اپل به نتایجی دست یافته‌ است که تمام تصور ما از هوش مصنوعی و مدل‌های مختلف زبانی را دستخوش تغییر خواهد کرد. این نتایج حاکی از وجود ابرادات اساسی در این ابزارهای هوشمند است.

نتاج تحقیقاتی که شرکت اپل در وب‌سایت مقالات علمی arXiV منتشر کرده است نشان می‌دهد اکثر مدل‌های زبانی که شرکت‌هایی مانند اوپن ای آی یا متا از آن استفاده می‌کنند دارای ایرادات اساسی در زمینه استدلال هستند. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد این هوش‌های مصنوعی به‌حای آنکه از شیوه منطقی برای پیدا کردن پاسخ به سؤالات استفاده کنند، به‌سراغ تطبیق الگو و یافتن مدل‌های مشابه می‌روند. در حقیقت این هوش‌های مصنوعی کار خاصی جز زیر و رو کردن داده‌های خود برای یافتن موضوعات مشابه انجام نمی‌دهند و استدلالی در این میان انجام نمی‌شود.

نکته جالب تحقیقات اپل این است که افراد حاضر با بررسی اغلب هوش‌های مصنوعی هیچ مدرکی دال بر استدلال در آن‌ها نیافتند و این موضوع زمانی عجیب‌تر می‌شود که شما می‌توانید با دادن اطلاعات اضافه حتی هوش مصنوعی مورد نظر را گمراه کرده و نتایجی تا ۱۰٪ متفاوت‌تر از آنچه باید باشند، به‌دست آورید. این موضوع بدان معناست که شما می‌تونید با ارائه اطلاعاتی که حتی هیچ ارتباطی با موضوع اصلی ندارند، پاسخ‌های هوش مصنوعی را به‌نوعی دستکاری کنید.

این موضوع مهم و شکننده در بحث استدلال و عملکرد هوش‌های مصنوعی می‌تواند مشکل‌ساز باشد چراکه حتی با تغییر برخی عبارت‌ها و نام‌ها داده‌ها و پاسخ‌های متفاوتی دریافت می‌کنید. محققان اپل بر این باورند که باید شرکت‌های تولید‌کننده مدل‌های زبانی از ترکیبی از مدل‌هی مختلف به همراه شبکه‌های عصبی و سیستم استدلال مرسوم استفاده کنند.

باید دید در نهایت این مدل‌ها می‌توانند در طول زمان شیوه تطابق الگو را به استدلال تبدیل کنند و شاهد هوش‌های مصنوعی هوشمندتری باشیم یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.