بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

اپل و پذیرفتن تعهد‌نامه‌ای در ارتباط با هوش مصنوعی

پس از معرفی هوش مصنوعی اپل در کنفرانس WWDC 2024 بسیاری از کاربران و کارشناسان از بابت حریم خصوصی و مشکلات احتمالی این AI دچار شک و تردید شده بودند. با این حال به نظر می‌رسد این نگرانی و دغدغه در نهایت به گوش اپلی‌ها رسیده است. در جدیدترین خبرها، به نظر می‌رسد اپل قصد دارد به جمع کمپانی‌های دیگری مانند آمازون، گوگل و متا بپیوندد و تعهدنامه‌ای را خصوص موضوع هوش مصنوعی امضا و اجرایی کند.

این تعهدنامه یا به عبارتی پادمان که برای اولین بار توسط دولت بایدن تنظیم شده است شرکت‌ها را ملزم به بررسی رفتار هوش‌های مصنوعی می‌کند. آن‌ها باید مطمئن شوند این برنامه‌های قدرتمند حرکت‌های غیر اخلاقی، تبعیض‌آمیز و مشکل‌آفرین ایجاد نمی‌کنند. در عین حال این مجموعه‌ها می‌بایست نتایج بررسی‌های خود را علاوه بر دولت با مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور نیز به‌اشتراک بگذارند تا از دیدگاه‌های دیگر نیز این موارد مورد سنجش قرار گیرند.

بد نیست بدانید که عضویت و اجرای این پادمان الزام‌اور نیست و شرکت‌ها به‌شکلی داوطلبانه در حال پذیرش و اجرای آن‌ها هستند. البته به نظر می‌رسد کنگره ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای تدوین یک قانون مدون و مشخص در این خصوص است. با آنکه این تعهد در حال حاضر به‌شکل توافقی انجام می‌شود، اما می‌توان امیدوار بود که شرکت‌ها برای جلب رضایت و اطمینان بیشتر کاربران به این جمع ملحق شوند و دقت و نظارت بیشتری روی محصولات مرتبط با هوش مصنوعی داشته باشند.

بدون شک وجود AI می‌تواند نویدبخش پیشرفت‌های بزرگ و شگفتی‌ساز باشد، اما نباید از جنبه‌های منفی و تبعیض‌امیز آن و گسترش بدون برنامه این محصول به سایر موضوعات بی‌توجه و غافل بود.

نظر شما در خصوص هوش مصنوعی چیست؟ آیا این عرصه یک فرصت است یا تهدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.