بدون دیدگاه
آموزش

سلامت باتری آیفون (iPhone Health Battery) چیست؟

بحث باتری گوشی‌های موبایل، دوام آن و از همه مهم‌تر موضوع سلامت باتری از جمله دغدغه‌هایی است که اکثر کاربران با آن روبه‌رو هستند. تفاوتی نمی‌کند که شما آیفون در اختیار داشته باشید یا گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ، موضوع اطلاع از وضعیت باتری یکی از مسائل مهم است؛ به‌خصوص اگر قصد فروش گوشی خود را داشته باشید! خوشبختاته مدتی است که اپل با ارئه به‌روزرسانی‌های جدید امکان رصد و بررسی سلامت باتری آیفون یا iPhone Health Battery را در اختیار کاربران قرار داده است و آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به هیچ برنامه اضافه یا نصب اپلیکیشن‌های گوناگون از شرایط و اوضاع باتری آیفون خود مطلع شوند.

اما منظور از سلامت باتری آیفون چیست و چه موضوعاتی را در این باره باید بدانیم، روش چک کردن سلامت باتری آیفون چگونه است و در چه صورتی باید به فکر تعویض باتری آیفون خود باشیم. اگر این دسته از سؤالات جز پرسش‌های شما در زمینه باتری گوشی هستند، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از آی‌اپس را به‌هیچ عنوان از دست ندهید.

منظور از سلامت باتری آیفون چیست؟

سلامت باتری آیفون ویژگی و قابلیتی است که شرکت اپل از حدود ۶ سال پیش برای گوشی‌های آیفون در نظر گرفته است. این ویژگی خاص و منحصر به‌فرد با به‌روزرسانی iOS 11.3 در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و از آن به بعد اپل تلاش کرد تا این ویژگی‌ها را با تغییرات ریز و درشت متعدد، بهبود ببخشد. نکته جالب توجه در خصوص این قابلیت این است که تا پیش از این کاربران تنها با پیام هشدار از جانب اپل یا زود خالی شدن باتری و اتمام شارژ می‌توانستند متوجه شوند که وضعیت باتری آیفون‌ آن‌ها در چه شرایطی قرار دارد. این قابلیت علاوه بر اینکه اطلاعات مفیدی را در خصوص ظرفیت، تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌تواند زمان و موعد تعویض باتری را هم به‌شکلی غیرمستقیم به شما نمایش دهد.

این ویژگی بر خلاف سایر قابلیت‌های پنهان و مخفی اپل کاملاً در دسترس بوده و از طریق تنظیمات گوشی می‌توان از آن استفاده کنند، البته در ادامه این مقاله آموزش استفاده از ویژگی سلامت باتری آیفون را در اختیارتان قرار خواهیم داد، اما پیش از آن بد نیست با یک مفهوم مهم دیگر در این ارتباط آشنا شوید و آن ظرفیت باتری یا Battery Capacity است.

منظور از ظرفیت باتری چیست؟

منظور از ظرفیت باتری در حقیقت مدت زمانی است که باتری گوشی شما بین یک چرخه شارژ تا اتمام شارژ می‌تواند روشن بماند یا به‌عبارتی دوام بیاورد. نکته مهم و البته ارزشمندی که در این قسمت باید به آن توجه کنید این است که ظرفیت باتری یک میزان ثابت نیست. بدین معنا که اگر فرض را بر این بگیریم که ظرفیت باتری آیفون ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است، این عدد آرام آرام و بسته به نوع استفاده فرد کم و کم‌تر می‌شود در حقیقت شرایط محیطی، بار و فشار ناشی از حجم بالا لود پردازنده گوشی و اجرای برنامه‌های گوناگون سبک و سنگین در نهایت این ظرفیت را کاهش می‌دهد و هنگامی که این میزان کم شود عملاً زمان کمتری می‌توانید از گوشی خود استفاده کنید.

این موضوع تا جایی می‌تواند ادامه پیدا کند که باتری از لحاظ ساختاری دچار مشکل‌شده و دیگر نه قابل شارژ است و نه شارژی نگه می‌دارد.

اگرچه تا رسیدن به این شرایط اغلب اوقات فاصله زمانی زیادی وجود دارد، اما ضربه خوردن، قرار دادن گوشی در مجاورت اشیا داغ یا استفاده از شارژرهای غیر استاندارد و استفاده ناصحیح از گوشی آیفون می‌تواند شرایط ظرفیت باتری را وارد فاز بحرانی و در نهایت تعویض کند.

باتری در چه سطحی شرایط و عملکرد مطلوبی دارد؟

یکی از نکات مهم در سلامت باتری آیفون این است که بدانید با توجه به تغییر در ظرفیت و سلامت باتری چه زمانی برای تعویض مناسب‌تر است. تصور عموم بر این است که اگر هر آیفونی بتواند میزان ظرفیت ۱۰۰٪ خود را حفظ کند قطعاً در مطلوب‌ترین شرایط ممکن قرار دارد و می‌توان روی عمر بلند مدت آن حساب کرد. با آنکه چنین تصویری چندان هم اشتباه نیست اما باید بدانید عدد ظرفیت همواره ثابت نبوده و نمی‌توان باتری را همیشه در سطح ۱۰۰٪ نگه داریم، از سوی دیگر اپل تا اندازه‌ای از باتری‌های خود مطمئن است که برای هر کدام از آن‌ها یک گارانتی ۱ ساله برای تعویض باتری قرار داده است و در صورتی که افراد که درصد ظرفیت باتریشان به زیر ۸۰ برسد، می‌توانند باتری آیفون خود را به‌رایگان تعویض کنند! به این موضوع اشاره کردیم تا بدانید در صورت کاهش ظرفیت یا میزان سلامت باتری در یک سال ابتدایی، نگران نشوید؛ چرا که این موضوع طبیعی بوده و نشان از خرابی باتری گوشی شما نیست.

ظرفیت نمایش داده شده تا حدود ۷۵٪ عملاً چندان تغییر چندان محسوس و مهمی برای استفاده کاربر ایجاد نمی‌کند و تفاوت در این عدد آن هم در یک بازه زمانی کوتاه مدت الزاماً به معنای خرابی باتری نیست. البته توجه داشته باشید که ممکن است موارد نادری نیز در این زمینه وجود داشته باشند که باتری از همان فرایند اولیه و در کارخانه با مشکلات متعددی روبه رو بوده و اکنون به شکل یک باتری معیوب آیفون به دست ما رسیده است.

چطور از ویژگی سلامت باتری آیفون استفاده کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم برخلاف برخی از قابلیت‌های خاص و پنهان، اپل در خصوص ویژگی سلامت باتری آیفون هیچ گونه چالش و سختی ایجاد نکرده است و شما می‌توانید به راحتی به سراغ این گزینه بروید.

برای این کار کافی است به Setting گوشی بروید و در منوی موجود به‌دنبال Battery و در نهایت Battery Health بگردید.

سلامت باتری آیفون

در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود چند گزینه وجود دارد که بد نیست درباره آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید:

  • Battery Health: وضعیت و سلامت باتری شما را نشان می‌دهد. در صورتی که عبارت روبه‌روی آن نرمال (Normal) باشد جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
  • Maximum Capacity: وضعیت ماکزیمم ظرفیت باتری گوشی را نشان می‌دهد. طبیعتاً ورود این عدد به محدوده زیر ۷۰ تا ۷۵ می‌تواند زنگ خطری برای تعویض باتری آیفون شما باشد.
  • Cycle Count: میزان دفعاتی که باتری گوشی تقریباً خالی و مجدد پر شده است، ورود اعداد این محدوده به بالای ۱۵۰۰ می‌تواند به معنای زمان تعویض باتری باشد!
  • Manufacture Date: زمانی که باتری ساخته شده است.
  • First Use: تاریخ اولین باری که گوشی آیفون مورد استفاده قرار گرفته است. به خاطر داشته باشید؛ همین مورد ساده نیز می‌تواند به شما در خصوص نو یا دسته‌دوم بودن گوشی نیز سرنخ‌هایی بدهد.

سخن پایانی

در این مقاله به موضوع سلامت باتری آیفون و چگونگی استفاده از آن پرداختیم و دیدیم که هر کدام از مفاهیم ظرفیت باتری، سلامت باتری و شرایط مطلوب یک باتری آیفون چه هست. مورد مهمی که در انتهای این مطلب بد نیست به آن اشاره کنیم این است، چگونگی افزایش طول عمری باتری آیفون است. پیش از هر اقدامی دستگاه خود را از نظر سیستم عامل به‌روز نگه دارید، از قرار دادن گوشی در دماهای پایین‌تراز ۶ درجه و بالاتر از ۲۵ درجه جداً خودداری کنید، میزان مصرف برنامه‌هایی که به‌شکل بکگراند در حال اجرا هستند را همواره چک کنید و در صورت مشاهد برنامه‌های بدون کاربرد را از گوشی حذف کنید. با روشن کردن سیستم روشنایی خودکار هم می‌توانید تا حد زیادی در مصرف باتری صرفه‌جویی کرده و طول عمر آن را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.