بدون دیدگاه
اخبار و رویدادها

حذف 60 اپلیکیشن دیگر از اپ استور؛ رویکرد دوگانه اپل درباره روسیه!

بیش از ۲ سال از نبرد میان روسیه و اوکراین می‌گذرد و هنوز التهاب در این منطقه فروکش نکرده است. علاوه بر داستان جنگ موضوعات دیگری نیز در این میان حاشیه‌ساز شده است. یکی از اصلی‌ترین موارد قطع ارتباط میان شرکت‌های بزرگ با دولت روسیه است. با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های جهانی در خصوص روسیه، این کشور مدتی است که با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده و کمپانی‌های بزرگ نیز تمایل چندانی به حفظ ارتباط با این دولت ندارند. اگرچه در این میان برخی مجموعه‌های بزرگ رویکردی دوگانه را اتخاذ کرده‌اند.

اگر به‌خاطر داشته باشید، در اخبار گذشته به این موضوع اشاره کردیم که اپل موضع سفت و سختی در خصوص روسیه در پیش گرفته است و در آغاز جنگ بسیاری از خدمات خود را به این منطقه محدود کرد. اپل پی (Apple Pay)، فروش محصولاتی مانند آیفون و حتی ارائه خدمات تعمیری محصولات اپل نیز در میان این محدودیت‌ها بوده است. اما ظاهراً این محدودیت‌های خاص شامل اپ استور نمی‌شود!

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها اپل بر اساس تقاضای دولت روسیه حدود ۶۰ اپلیکیشن مختلف را که اکثر آن‌ها تغییر‌دهنده آی پی بودند، از فروشگاه خود حذف کرده است. این رویکرد دوگانه اپل در خصوص موضوع روسیه و اعمال تحریم‌ها، موجی از انتقادات را به‌راه انداخته است.

این موضوع برای اولین بار توسط رسانه GreatFire که وظیفه اطلاع‌رسانی در خصوص سانسور و اعمال محدودیت‌ها در جهان را بر عهده دارد، منتشر شد. در این گزارش آمده است که بیش از ۹۶ اپلیکیشن تغییر‌دهنده آی پی از استور اپل بنا به درخواست دولت روسیه از این فروشگاه حذف شده اند که حدود ۶۰ مورد از آن‌ها تنها در تابستان گذشته از اپ استو پاک شده‌اند. پیش از این اقدام نهاد ارتباطات رادیویی روسیه با نام Roskomnadzor در نامه‌ای از دولت روسیه خواسته بود که این اپلیکیشن‌ها را ممنوع و موز قطع دسترسی کاربران را به آن‌ها صادر کند. دولت روسیه نیز با ارتباط با کمپانی اپل از آن‌ها درخواست کرده است که این برنامه‌ها را به سرعت از فروشگاه خود حذف کند.

روند جانبدارانه اپل در کمک به سانسور اینترنت و منع دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌های مختلف انتقادات فراوانی را برانگیخته است. مشخص نیست چرا کمپانی که در خط مقدم منع خدمات و دسترسی‌ها به کشور روسیه قرار داشتاکنون مسیر متفاوت را در پیش گرفته است و از درخواست‌های رهبران روسیه حمایت و آن‌ها را اجرایی می‌کند.

باید در روزهای آتی دید مدیران اپل به این موج منفی چگونه واکنش نشان خواهند داد و چه دلیل منطقی برای این رویکرد دوگانه ارائه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.